FAQ
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
Autor nawet na Spitsbergenie musi sie na loka zapakować

Poradnik lokomotywo-stopowicza


WSTĘP

Jazda lokomotywą jest ciekawym i fascynującym przeżyciem, oczywiście jeśli jest się pasjonatem kolejowym :) . Oczywistą trudność stanowi dostanie się do "zerowego wagonu". Często pada, zarówno na grupie pl.misc.kolej, jak i przysyłane mi emailem pytanie "jak załatwić sobie przejażdżkę lokomotywą". Nie gwarantuje skuteczności poniższych metod, ja po prostu napisałem jak ja to robię (a udało mi się jeździć m. in. SP32,SP42,SU45,SU46,ST43, ST44,EU07,EP09,ET40..).


0. Legalność
Jazda osób postronnych w kabinie maszynisty jest niestety niedozwolona, przez co dosyć często otrzymamy odpowiedź odmowną. Jeśli jakiś rewizor "przyłapie" maszynistę na wożeniu osób postronnych, maszynista może stracić swój zaszczytny tytuł, ponownie odbywać szkolenie, itd...
Czasem jednak udaje się zapakować, więc naprawdę warto próbować...
Zresztą kiedyś jechałem sobie z Piffkiem SP42, i wsiadł kontroler... spodziewałem sie burzy a on podał nam ręke i słowa o nas nie powiedział :-)

1. Ekwipunek

Rzeczy przydatne przy jeździe lokomotywą:
Do wejścia - przekonanie o twojej miłości do kolei:

  • Legitymacja Klubu Miłośników Kolei - przekona mechanika że jesteś MK - niektórzy uważają taką legitymację niemal za urzędowe zezwolenie na jazdę w kabinie
  • Zwłaszcza jeśli nie masz legitki - cegła, aparat, albumy ze zdjęciami, przepisy, tudzież inne przedmioty świadczące o tym, że kochasz kolej (nie polecam pokazywania właśnie odkręconej tabliczki albo puszki z farbą w sprayu ;-)
  • Pomarańczowa kamizelka ostrzegawcza - i tak jest Ci potrzebna do chodzenia po torach, więc możesz prosić o wejście ubrany w nią (robol w kamizelce wsiadający do lokomotywy budzi mniej podejrzeń), albo pokazać obok innych drobiazgów. Gdy nie chodzę po torach, noszę ją pod kurtką, albo w chlebaku (gdy jest upał). Jeśli nie masz to należy zaprzyjaźnić się z jakimś drogowcem albo zaprosić manewrowego do sklepu z piwem (jakby co to powie że zgubił :)

  • "Załączniki" - alkohole itp. - może jest to jakaś rozpaczliwa szansa na przejażdzkę, ale jest to uznanie mechanika za pijaka (może sie obrazić) a i ty nie zrobisz w ten sposób najlepszego wrażenia - po za tym jest to droga metoda

  • Na czas jazdy - aby umilić jazdę sobie i mechanikowi:
  • kubek lub szklanka - na herbatę, która jest najważniejszą rzeczą na lokomotywie (zwłaszcza zimą)
  • termos z herbatą - na wypadek jakby herbaty w lokomotywie już nie było :))
  • herbata - wszystkie lokomotywy mają kuchenki, więc można wziąć samą herbatę (w torebkach oczywiście)
  • aparat fotograficzny - zdjęcia z widokiem na tory i sygnał na semaforze wjazdowym są piękne...
  • kamizelka - aby SOKista albo nastawniczy zaglądający z daleka do okienka wziął Cie za manewrowego lub drogowca
  • zeszyt i długopis - maszyniści są często źródłem ciekawych informacji, po za tym mogą dać obejrzeć (ew. przepisać) SRJ-ty, WOS-y, rozne instrukcje...

  • Do ubrania:
  • Sweter - nigdy jeszcze nie spotkałem maszynisty nie ubranego w sweter :-))
  • 2. Jak sie zabrać

  • Przede wszystkim idziemy na peron przy którym stoi pociąg którym chcemy jechać :-))
  • Podchodzimy do lokomotywy - tu sprawy praktyczne: lokomotywy spalinowe ST44,ST43,SU/SP45, SU46, a także SM/SPSU42, SP32, SM/SP30, SM03 itp, w elektrowozach EP05 i ET40 mają drzwi symetrycznie po obu stronach, natomiast w lokomotywie EU06 i pochodnych (EU/EP07, EP08, ET41) jedynie drzwi po lewej stronie umożliwiają łatwe wejście do kabiny, drzwi z prawej strony umieszczone są nieco bardziej z tyłu i trzeba wchodzić przez maszynownię, co jest trudniejsze i mniej wygodne.
  • Teraz wypada się rozejrzeć - czy nie kręcą się w pobliżu SOKiści, czy żaden kolejarz nie zmierza do lokomotywy oraz czy na semaforze jest światło czerwone lub górne ramie jest opuszczone do poziomu. Jeśli ramię semafora jest uniesione, lub wyświetlone jest światło zielone, pomarańczowe lub ich kombinacje, lepiej zrezygnować z pakowania się do lokomotywy (zaabsorbowany odjazdem maszynista raczej nie zwróci na ciebie uwagi, ewentualnie skrzyczy) i biec do wagonów jeśli chcemy jechać tym pociągiem.
  • Skoro już dobrneliśmy do drzwi upatrzonej lokomotywy, teren jest czysty, a pociąg ma jeszcze sygnału zezwalającego na odjazd, należy zobaczyć czy maszynista nie jest zajęty i można go zagadnąć. W stosownej chwili pukamy w drzwi lub, w przypadku prawej strony EU07 albo lokomotyw takich jak SP30/32, pukamy w pudło i czekamy aż mechanik wyjrzy przez okno lub drzwi. Wtedy rzucamy gadką "Dzień dobry, jestem/jesteśmy miłośnikami kolei (z *** Klubu Miłośników Kolei), czy można się zabrać na maszynę?". Można się oczywiście powoływać na nieistniejące Kluby (lub jak kto woli: nieformalne). Ja na przykład mówię zwykle że jestem z Sopockiego KMK. Wtedy, zależnie od tego jaki jest mechanik, otrzymamy odpowiedź odmowną, zostaniemy wpuszczeni. Czasem mechanik mówi "wsiądziesz na następnej stacji" - popularne m. in. w Kościerzynie , w Gdyni oraz na wielu innych szlakach, które rozpoczynają się zatłoczoną stacją pełną kolejarzy i SOKistów.

    3. Jazda

    Jak usiąść??

  • Lokomotywy w zależności od typu posiadają różne ilości foteli - np. EU/EP/ET-07/06/08/41, EP09, SU46 dwa, SU/SP45 trzy obok siebie albo dwa i pośrodku ławkę na której można usiąść. SM/SP/SU42 mają tylko dwa fotele - zazwyczaj oba są zajęte - w tych lokomotywach zazwyczaj jeździ się z pomocnikiem - czasami pośrodku, przed pulpitem jest ławeczka jak w SU45, ale mało jest ona przydatna, gdyż gdy na niej się usiądzie, nic a nic nie widać (ew. pulpit do obsługi pieca do ogrzewania). W SP32 sprawa wyglada jeszcze gorzej - nigdy nie ma laweczki. W jedynym ST43 ktorym jechalem byl tylko jeden fotel - dla mechanika.
  • Jazda na stojąco na dłuższą mete jest męcząca, a może być niebezpieczna - np. w EU07 luzem (albo nawet z lekkim nettem) jest takie przyspieszenie, że stojący lecą na ściane...

  • Czego mechanik może chcieć od nas (przykłady czego należy sie spodziewać)
  • Byśmy się schylali przy nastawniach (aby nastawniczy nie dojrzał drugiej osoby w loku) - możemy się w takich wypadkach zaoferować że włożymy kamizelę (jeśli mamy)
  • Żebyśmy wysiedli nie na peron, lecz na tory - np. gdy ujrzy SOK na peronie
  • O zrobienie herbaty :)

  • O co możemy poprosić mechanika żeby się nie obraził
  • "Czy moge dawać Rp1?" (Rp1 = długi sygnał syreną). Jednak jeśli przed każdym wskaźnikiem W6/W6a (taki biały trójkąt z czarną i ew. białą obwódką, może być z narysowanym samochodem w środku) będziemy trzymać syrenę przez 30 sekund, możemy dostać po łapach :)
  • Aby pożyczył na czas podróży służowy rozkład jazdy, albo różne przepisy i książeczki których zazwyczaj w lokomotywie jest pełno.
  • O wytłumaczenie poszczególnych spraw dotyczących lokomotywy którą jedziemy
  • 4. Po jeździe

    Możemy się pochwalić na grupie, albo w klubie, jednak bez podawania (przynajmniej naraz) takich informacji, które przechwycone przez rewizorów PKP mogłyby zostać użyte przeciwko maszynistom niesłużbistom:

  • typ lokomotywy (np. SP32)
  • numer lokomtywy(np. SP32-137)
  • trasa (np. Łupków-Komańcza)
  • data i godzina
  • Tak więc przykładowo raport może wyglądać tak:
    "Wczoraj jeździłem przez całą noc na ST44-xxxx na torze 15xx mm od stacji xxxxxx do xxxxxxx"
    albo tak:
    "Pół roku temu, w lutym, jechałem sobie SP32-137 z Łupkowa do Komańczy"


    To chyba tyle odnośnie jeżdzenia lokomotywami...
    autor: Krzysztof M. Różański < krzycho@arktyka.w.pl >
    http://kolej.pl/kmr

     

    | DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

    | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
     
    Przewodnik po KOLEJ.pl
    << Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
    Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.