Mielec, 11 marca 2002 r. ZARZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO w Rzeszowie, na ręce Pana Marszałka Bogdana Rzońcy
Stanowisko Miasta Mielca w sprawie funkcjonowania kolei W trosce o interes publiczny w sferze komunikacji kolejowej, a także z uwagi na sprzeczne wiadomości regionalne, krajowe i nawet zagraniczne w kwestiach dotyczących przyszłości linii kolejowej nr 125 Dębica-Ocice, przy której leży stacja kolejowa PKP Mielec, Rada i Zarząd Miasta Mielca permanentnie usiłują pomóc mieszkańcom naszego miasta i zapobiec przeszkadzaniu przez PKP w podróżowaniu koleją od miejsca zamieszkania. Wszak kolej jest tu czynna od 1887 roku, a zatem korzystanie z tego środka lokomocji trwa u nas nieprzerwanie już 115 lat. W naszym samorządzie miejskim panuje przekonanie, że zwłaszcza w stosunku do przewozów pasażerskich kolejne dyrekcje PKP od co najmniej 10 lat stosują politykę wygaszania popytu. Jej dobitne przykłady, to m.in. brak troski PKP o jakość swych usług przewozowych w ruchu pasażerskim, likwidacja miejsc pracy na stacji pasażerskiej PKP w Mielcu i przystankach w pobliskich miejscowościach, brak stałej ochrony mienia kolejowego, brak troski o estetykę, utrzymywanie złego stanu technicznego torowiska, poboczy, nieruchomości, urządzeń rozrządowych i wszelkiej infrastruktury kolejowej, wprowadzanie znaczących ograniczeń w ruchu pociągów przez Mielec, w tym zmniejszenie liczby pociągów dalekobieżnych do jednej pary na trasie Zamość-Wrocław i z powrotem, zlikwidowanie przejazdów nocnych. Nikomu w Mielcu taki stan rzeczy nie odpowiada i nie jest zrozumiały. Uchwalenie przez Sejm RP nowej ustawy o PKP, dokonanie podziału majątku kolejowego na sektory i rozdzielenie kompetencji między przeróżne zakłady Polskich Kolei Państwowych nie spowodowało zmian korzystnych dla odbiorców usług kolejowych. Niedobra sytuacja pogorszyła się jeszcze bardziej i obecnie jest już alarmująca. Najdobitniejszym tego dowodem jest kontrakt rządu z województwem podkarpackim, które na swą statutową działalność otrzymało tylko 20% planowanych środków. Z tej przyczyny jest zagrożone uruchomienie przewozów kolejowych autobusami szynowymi, które już uzyskały publiczną aprobatę i dawały nadzieję na powstrzymanie procesu niszczenia nieruchomości oraz infrastruktury kolejowej na odcinku wiodącym przez tereny miasta Mielca. W świetle istniejącej sytuacji widzimy pilną potrzebę modernizacji linii kolejowej, która łączy aż cztery duże powiaty zachodniej części województwa podkarpackiego (dębicki, mielecki, tarnobrzeski, stalowowolski) oraz Stalową Wolę i Mielec - drugie i czwarte co do wielkości miasta w województwie, a przy tym znaczące ośrodki przemysłowe naszego kraju. Domagamy się uwzględnienia takiego przedsięwzięcia w planach inwestycyjnych województwa podkarpackiego, włącznie z podjęciem starań o środki finansowe z Unii Europejskiej. Apelujemy o to choćby w celu stworzenia godziwych, bezpiecznych i ekonomicznych warunków przewozu osób składami dalekobieżnymi oraz autobusami szynowymi, które obsługiwałyby krótkie odcinki tras kolejowych, podobnie jak to czynią z powodzeniem nasi zagraniczni sąsiedzi na południu i zachodzie. Jednocześnie niedostatek pieniędzy nie przeszkadza władzom wojewódzkim, podkarpackiemu Zakładowi Przewozów Pasażerskich PKP i regionalnemu Zakładowi Linii Kolejowych PKP w realizacji ambitnego zamierzenia za 1,2 mln złotych, jakim jest przywrócenie ruchu kolejowego z Rzeszowa do Warszawy przez Kolbuszową, Nową Dębę, Ocice i Tarnobrzeg. Zdaniem wielu obserwatorów ma się to odbyć kosztem niedoinwestowania infrastruktury linii biegnącej przez nasze miasto, czego najnowszym sygnałem jest próba powrotu do planu zawieszenia lub likwidacji przewozów osobowych nr 125 Dębica-Ocice (podobną ofiarę ma złożyć linia nr 23 Munina-Hrebenne). Wobec powyższego uprzejmie prosimy o stanowisko Zarządu Województwa Podkarpackiego na ten temat. Zwracamy się o podanie do wiadomości Rady Miejskiej w Mielcu informacji o wszystkich zamierzeniach na lata 2002-2006 (w tym o uzgodnieniach z zakładami Polskich Kolei Państwowych) i bieżących decyzjach organizacyjno-finansowych Urzędu Marszałkowskiego, jakie dotyczą funkcjonowania kolei w granicach miasta Mielca na linii Dębica-Ocice, zwłaszcza w zakresie regionalnych przewozów osobowych i towarowych, infrastruktury PKP i nieruchomości. Niniejsze stanowisko wyraża intencje Rady i Zarządu Miasta Mielca. Prezydent Miasta Mielca Janusz Chodorowski Przewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Nowakowski
|
Odpowiedzi:
Re: List Prezydenta Mielca do Zarządu Województwa Podkarpackiego Wojciech Cupiał
(0)
Re: List Prezydenta Mielca do Zarządu Województwa Podkarpackiego celeim
(0)
Re: List Prezydenta Mielca do Zarządu Województwa Podkarpackiego olsen
(0)
Odpowiedz:
|