From traper@polsl.gliwice.pl Sat Apr 1 23:10:37 2000 Path: agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!polsl.gliwice.pl!not-for-mail From: "Grzegorz Kapusta" Newsgroups: pl.misc.kolej Subject: Odp: Wykaz odcinkow zawieszanych od 03.04 Date: Sun, 26 Mar 2000 14:47:32 +0200 Organization: Politechnika Slaska, Gliwice Lines: 61 Message-ID: <8bl265$hec$2@zeus.polsl.gliwice.pl> References: <8b7v6e$23g7$1@news.ipartners.pl> <6BcC4.22578$Ob.724528@news.tpnet.pl> <8bklu0$ijl$1@h1.uw.edu.pl> NNTP-Posting-Host: websurfer170.silweb.pl X-Priority: 3 X-MSMail-Priority: Normal X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2417.2000 X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2314.1300 Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:48592 > > PS. Balcerowicz mowi ze kolej jest defictytowa i musi zarabiac - proponuje > > wszystko zlikwidowac i problem zniknie a 200 tysiecy kolejarzy na Sybir!!! > > Bardzo ciekawa teoria. Kiedy i gdzie Balcerowicz tak powiedział? Czy mógłbyś > podać źródło? W książce "150 lat kolei na Śląsku" można znaleźć coś bardzo podobnego (szczególnie polecam ostatnie zdanie): Czynnikiem subiektywnym, który zdecydowanie zaważył na obserwowanym kryzysie w polskim kolejnictwie, jest brak prawidłowej i konsekwentnej polityki państwa wobec przedsiębiorstwa PKP oraz błędy w zarządzaniu nim. We wszystkich niemal wysoko rozwiniętych krajach europejskich kolej jako społecznie najefektywniejszy środek transportu (tzn. zużywający globalnie najmniej energii na jednostkę pracy przewozowej, zajmujący najmniej terenu, najbezpieczniejszy i najmniej szkodliwy dla środowiska naturalnego) znajduje się pod szczególną opieką państwa. Wyraża się to w tworzeniu sprawiedliwych warunków konkurencji poprzez utrzymywanie ze środków budżetowych dróg kolejowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą oraz wyrównywanie ubytku wpływów z ruchu pasażerskiego, zwłaszcza lokalnego, z tytułu socjalnych ulg przejazdowych i taryf stanowionych przez państwo. Nikt nie kwestionuje też poglądu, iż państwo za pośrednictwem kolei (i systemu dróg publicznych) świadczy w pewnym sensie usługi na rzecz społeczeństwa i gospodarki. Żaden z tych warunków nie został w Polsce spełniony m. in. z powodu braku rozdzielczego rachunku kosztów na kolei. Doprowadzono ponadto do upadku przemysł taboru kolejowego, dopuszczono do niekontrolowanego, pośrednio dotowanego przez państwo, rozwoju ciężarowego transportu samochodowego, nie dotrzymano ustalonych, i tak bardzo niskich dotacji (np. w 1990 r. zaledwie 1/3 z planowanych 10,1 bln zł), obciążono kolej wysokimi podatkami od ogromnego, budowanego przez 150 lat, ogólnonarodowego w gruncie rzeczy majątku. Postawiono błędną tezę, iż PKP powinny być w pełni rentownym przedsiębiorstwem w warunkach wolnej konkurencji, a sejm pozostawił kolei dowolność w likwidacji linii i stacji. --------------- Pozdrawiam, Grzegorz Kapusta traper@polsl.gliwice.pl