From gmrocz@if.pw.edu.pl.lepiej.to.usun Mon May 8 14:50:23 2000 Path: agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.task.gda.pl!orion.cst.tpsa.pl!news.tpnet.pl!not-for-mail From: "Asdf" Newsgroups: pl.misc.kolej References: <8ejnev$cp5$1@h1.uw.edu.pl> <8emib5$ng0$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> <8emov2$66c$1@h1.uw.edu.pl> <8en6r7$r82$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> <8enj4q$seh$1@h1.uw.edu.pl> <8esevh$fgt$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> <8esooe$lr5$1@h1.uw.edu.pl> <8eulbv$ddj$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> Subject: Re: PKP - 2.275 mld PLN strat w 1999 r. - kto to uzasadni? Lines: 49 X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.0305.0 X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.0305.0 Message-ID: Date: Sat, 06 May 2000 21:33:11 GMT NNTP-Posting-Host: 212.160.52.73 X-Complaints-To: abuse@tpsa.pl X-Trace: news.tpnet.pl 957648791 212.160.52.73 (Sat, 06 May 2000 23:33:11 MET DST) NNTP-Posting-Date: Sat, 06 May 2000 23:33:11 MET DST Organization: TPNET - http://www.tpnet.pl Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:51517 Grzegorz Perczak wrote in message 8eulbv$ddj$1@galaxy.uci.agh.edu.pl... > >Aleksander Buczynski napisał(a) w wiadomości: ... > >>Biorac pod uwage, ze koszty wypadkow drogowych szacowane sa na kilkanascie >>miliardow zlotych rocznie (tylko ta czesc niepokrywana przez towarzystwa >>ubezpieczeniowe), to rzeczywiscie trudno te kwoty porownywac. > >1. Nie wiem, skąd takie szacunki (w tajemnicy powiem, że zawodowo zajmuję >się m.in. ubezpieczeniami). Jak się je przez 10 podzieli, to może dobijemy >do prawdy. Nie sadze... Koszty spoleczne wypadku, to nie tylko uszkoszone pojazdy i reszta strat materialnych, ale i koszty leczenia ofiar, koszty zanieczyszczenia srodowiska, jezeli w wypadku zginal czlowiek z wyzszym wyksztalceniem, licza sie rowniez koszty zwiazane z jego nauka i szereg innych czynnikow o ktorych juz nie bede wspominal. W tej chwili sredni koszt jednego wypaku samochodowego to ok. 40000zl. Wzrosla ona bardzo w ciagu ostatnich dwoch lat... Moge jeszcze dodac, ze koszt wypadku poza terenem zabudowanym jest znacznie wyzszy, niz wypadku terenu niezabudowanego. A po upadku koleji ruch wzrosnie glownie w relacjach miedzymiastowych... Poza tym kolej ma wspolczynnik wypadkowosci na pasazerokilometr dwudziestokrotnie mniejszy, niz transport indywidualny. Faktycznie ma jeszcze mniejszy, bo do wypadkow kolejowych wlicza sie rowniez wypadki na przejazdach, w ktorych ofiarami sa zwykle pasazerowie pojazdow samochodowych (i winowajcami zreszta zwykle tez...) >2. Mowa była o potencjalnym PRZYROŚCIE strat związanych z wypadkami >drogowymi po "upadku" kolei, a nie o ich dzisiejszej, bądź docelowej >wartości. Bo tylko ten przyrost można (ewentualnie) porównywać do owych 2 >mld strat kolei. Wowczas wyjdzie, ze przewoz kolejowy jest co najmniej dziesieciokrotnie bardziej oplacalny dla panstwa ;o)) Ale to juz jest moje zdanie, nie poparte zadnym przeszacowaniem. Pozdrawiam, Grzegorz Mroczkowski From ab155542@zodiac.mimuw.edu.pl Mon May 8 14:50:40 2000 Path: agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!zodiac.mimuw.edu.pl!ab155542 From: Aleksander Buczynski Newsgroups: pl.misc.kolej Subject: Re: PKP - 2.275 mld PLN strat w 1999 r. - kto to uzasadni? Date: Mon, 8 May 2000 11:38:53 +0200 Organization: Division of Mathematics, Informatics and Mechanics, Warsaw University Lines: 35 Message-ID: References: <8ejnev$cp5$1@h1.uw.edu.pl> <8emib5$ng0$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> <8emov2$66c$1@h1.uw.edu.pl> <8en6r7$r82$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> <8enj4q$seh$1@h1.uw.edu.pl> <8esevh$fgt$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> <8esooe$lr5$1@h1.uw.edu.pl> <8eulbv$ddj$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> NNTP-Posting-Host: zodiac.mimuw.edu.pl Mime-Version: 1.0 Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=iso-8859-2 Content-Transfer-Encoding: QUOTED-PRINTABLE X-Trace: duch.mimuw.edu.pl 957778868 22940 10.1.1.1 (8 May 2000 09:41:08 GMT) X-Complaints-To: abuse@news.mimuw.edu.pl NNTP-Posting-Date: 8 May 2000 09:41:08 GMT In-Reply-To: <8eulbv$ddj$1@galaxy.uci.agh.edu.pl> Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:51637 On Fri, 5 May 2000, Grzegorz Perczak wrote: > 1. Nie wiem, skąd takie szacunki (w tajemnicy powiem, że zawodowo zajmuję > się m.in. ubezpieczeniami). Jak się je przez 10 podzieli, to może dobijemy > do prawdy. Informacja Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz programie jego poprawy: "[..] Koszty społeczne i ekonomiczne tych wypadków są ogromne, sięgając wartości 7% PKB [..]" W "Studium transportu w Polsce oraz Europie Srodkowo-Wschodniej" (Beskid / Speakman) podana jest wartosc za rok 1995 - 18 mld zlotych (czyli w dzisiejszych cenach jakies 30 mld). > 2. Mowa była o potencjalnym PRZYROŚCIE strat związanych z wypadkami > drogowymi po "upadku" kolei, a nie o ich dzisiejszej, bądź docelowej > wartości. Bo tylko ten przyrost można (ewentualnie) porównywać do owych 2 > mld strat kolei. Zapewne liczba wypadkow nie wzrosnie proporcjonalnie o 50%, jesli sie przewozy kolejowe przeniesie na drogi - ale nawet 10% to juz jest wiecej niz owe straty PKP. A przeciez oprocz wypadkow jest jeszcze np. zanieczyszczenie srodowiska i zajecie terenow. Pozdrawiam, -- Aleksander Buczynski A rowery swoja droga - http://free.ngo.pl/rowery