From jareks@3net.pl Tue Nov 23 14:57:44 1999 Path: agh.edu.pl!news.onet.pl!lublin.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mail From: jareks@3net.pl (Chester) Newsgroups: pl.misc.kolej Subject: Re: Nie czepiaj się pociągów - czep się PKP było: Nowe ceny relacyjne ... Date: Mon, 15 Nov 1999 15:58:34 GMT Organization: http://news.icm.edu.pl/ Lines: 21 Message-ID: <38302d35.789127@news.icm.edu.pl> References: <809cfb$2j9d$1@news.ipartners.pl> <01bf2adc$e641b1e0$c711a0d4@ppp> <80b3k6$1b3m$1@news.ipartners.pl> <01bf2b7f$d23b3600$d212a0d4@ppp> <80em47$4l2$1@sunsite.icm.edu.pl> <382af3d2.1743808@news.icm.edu.pl> <80f1hh$m3s$2@sunsite.icm.edu.pl> <382c29cc.876934@news.icm.edu.pl> <382E7EE1.9D7BA854@waw.pdi.net> <80mbhj$1q35$1@news.ipartners.pl> <2nk8nj3nzp.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl> Reply-To: jareks@3net.pl NNTP-Posting-Host: pb163.gdansk.ppp.tpnet.pl Mime-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2 Content-Transfer-Encoding: 8bit X-Trace: sunsite.icm.edu.pl 942681353 22209 212.160.45.163 (15 Nov 1999 15:55:53 GMT) X-Complaints-To: abuse@news.icm.edu.pl NNTP-Posting-Date: 15 Nov 1999 15:55:53 GMT X-Newsreader: Forte Free Agent 1.11/16.235 Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:37033 Dnia 15 Nov 1999 14:04:10 +0100, Michal Jankowski napisal(a): >A i jeszcze jedno - czy PKP nie moglaby wprowadzic biletow >tam-i-z-powrotem tanszych niz 2*tam? Inni potrafia... To prawda!!! Bylo naprawde bardzo dobrze i w niewielkich relacjach - gdzie konkurencja innych galzi transportu jest widoczna - bardziej wiazaloby to pasazera. Np. jezeli pojechalbym z Gdanska Glownego do Gdanska Wrzeszcza i kupil bilet obustronny (oszczedzajac), to wrocilbym oczywiscie kolejka SKM, a tak moze wolalbym zastosowac tramwaj/autobus. To przyklad z najmniejszej odleglosci, ale sa jeszcze nieco wieksze, gdzie konkurentem bylby PKS (szczegiolnie jezeli pociag jezdzi co ok. 2 godziny, a ktos z okazji wyjatku zdarzajacego sie przynajmniej raz w tygodniu zamierza wrocic wczesniej). Jarek D. Stawarz, Gdansk http://kolej.pasjo.net.pl/~jareks (+48) 501 024817 From bobrowsm@ee.pw.edu.pl Tue Nov 23 15:06:18 1999 Path: agh.edu.pl!news.wnaft.agh.edu.pl!news.memax.krakow.pl!news.onet.pl!lublin.pl!news.icm.edu.pl!orion.cst.tpsa.pl!news.tpnet.pl!not-for-mail From: "Maciej Bobrowski" Newsgroups: pl.misc.kolej References: <809cfb$2j9d$1@news.ipartners.pl> <01bf2adc$e641b1e0$c711a0d4@ppp> <80b3k6$1b3m$1@news.ipartners.pl> <01bf2b7f$d23b3600$d212a0d4@ppp> <80em47$4l2$1@sunsite.icm.edu.pl> <382af3d2.1743808@news.icm.edu.pl> <80f1hh$m3s$2@sunsite.icm.edu.pl> <382c29cc.876934@news.icm.edu.pl> <382E7EE1.9D7BA854@waw.pdi.net> <38302ef0.1232169@news.icm.edu.pl> Subject: Odp: Nie czepiaj się pociągów - czep się PKP było: Nowe ceny relacyjne ... Lines: 57 X-Priority: 3 X-MSMail-Priority: Normal X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2417.2000 X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2314.1300 Message-ID: Date: Mon, 15 Nov 1999 23:33:33 GMT NNTP-Posting-Host: 212.160.55.174 X-Complaints-To: abuse@tpsa.pl X-Trace: news.tpnet.pl 942708813 212.160.55.174 (Tue, 16 Nov 1999 00:33:33 MET) NNTP-Posting-Date: Tue, 16 Nov 1999 00:33:33 MET Organization: TPNET - http://www.tpnet.pl Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:37099 Użytkownik Chester w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:38302ef0.1232169@news.icm.edu.pl... > Dnia Mon, 15 Nov 1999 09:55:50 GMT, "Maciej Bobrowski" > napisal(a): > > Zalozmy na chwile, ze obecna taryfa Osobowa PKP jest skalkulowana odpowiednio. > Adamowi chodzilo o to (no sorry, ze musze lopata), ze jadac 100 km osobowym z X > do Y zaplace Z zl. > Jadac z X do X trasa okrezna nie liczaca 100 km nie moge zaplacic Z zlotych, bo > tego "nie wolno". > I o to wlasnie chodzi. > Dlatego sadze, ze przyklad z weglem nie ma zastosowania. Jak widać mój przykład tudzież komentarz nie zostały zrozumiane. No to ja też łopatą... Jeżeli pozwolimy jeźcić z X do X bez żadnych ograniczeń, to wielu sprytnych ludzi (nie tylko MK) będzie jeździło drogą okrężną nawet 5000 km kupując bilet wg taryfy maksymalnej istniejącej (do 1000km ). Z całą pewnością przyniesie to duże straty. Jeżeli będziemy chcieli je pokryć ustanawiając odpowiednio wysoką cenę za 1000km i tym samym wszystkie odległości poniżej, to ludzie którzy jeżdżą 50, 100, 200km zaczną słono dopłacać do tych jeżdżących w kółko 10000. Najprawdopodobniej szybko też zrezygnują z usług kolei. Ratunkiem może być albo zakazanie jazd w kółko, albo wprowadzenie przepisu, że na jeden bilet nie można przejechać więcej niż np 1000km. Ale wówczas podniosą się głosy (zresztą rozsądne), że niby dlaczego można jechać Z Gdyni do Gdyni przez Toruń, a nie można przez Kraków. > Ewentualnie nalezaloby > inaczej skalkulowac te obnizki na tonie wegla, aby wyjsc na swoje. > W tego typu taryfie wielkości kolejnych obniżek stanowią mniej więcej ciąg arytmetyczny. ZAWSZE istnieje taki wyraz ciągu, taka strefa kilometrowa, w której obiżka jest tak duża, że ceny za przejazd maleją zamiast rosnąć. Metodą na to jest albo rezygnacja z dalszych obniżek powyżej pewnej odległości, co i tak nie zabezpiecza przed przejazdami po 10000km za ułamek ceny, albo zablokowanie wystawiania biletów powyżej 1000km, co zostało pośrednio zrobione poprzez przepisy o zakazie jazdy w kółko i trasie nie przekraczającej 1,5 najkrótszej. Sądzę, że jest to bardziej życiowe niż zablokowanie na sztywno 1000 i ani kilometra więcej. Próby zastąpienia niezbieżnego arytmetycznego szeregu obniżek innym zbieżnym, np geometrycznym, prowadzą w praktyce to zablokowania obniżek powyżej pewnej odległości - komentarz wyżej. -- Maciej Bobrowski From jareks@3net.pl Tue Nov 23 15:07:03 1999 Path: agh.edu.pl!news.onet.pl!lublin.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mail From: jareks@3net.pl (Chester) Newsgroups: pl.misc.kolej Subject: Re: Nie czepiaj się pociągów - czep się PKP było: Nowe ceny relacyjne ... Date: Tue, 16 Nov 1999 05:26:33 GMT Organization: http://news.icm.edu.pl/ Lines: 40 Message-ID: <3830e998.711971@news.icm.edu.pl> References: <809cfb$2j9d$1@news.ipartners.pl> <01bf2adc$e641b1e0$c711a0d4@ppp> <80b3k6$1b3m$1@news.ipartners.pl> <01bf2b7f$d23b3600$d212a0d4@ppp> <80em47$4l2$1@sunsite.icm.edu.pl> <382af3d2.1743808@news.icm.edu.pl> <80f1hh$m3s$2@sunsite.icm.edu.pl> <382c29cc.876934@news.icm.edu.pl> <382E7EE1.9D7BA854@waw.pdi.net> <38302ef0.1232169@news.icm.edu.pl> Reply-To: jareks@3net.pl NNTP-Posting-Host: pa125.gdansk.ppp.tpnet.pl Mime-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2 Content-Transfer-Encoding: 8bit X-Trace: sunsite.icm.edu.pl 942729833 22345 212.160.44.125 (16 Nov 1999 05:23:53 GMT) X-Complaints-To: abuse@news.icm.edu.pl NNTP-Posting-Date: 16 Nov 1999 05:23:53 GMT X-Newsreader: Forte Free Agent 1.11/16.235 X-Notice1: This post has been postprocessed on the news.icm.edu.pl server. X-Notice2: Subject line has been filtered and any Odp: strings removed. Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:37104 Dnia Mon, 15 Nov 1999 23:33:33 GMT, "Maciej Bobrowski" napisal(a): >Jak widać mój przykład tudzież komentarz nie zostały zrozumiane. No to ja >też łopatą... Jeżeli pozwolimy jeźcić z X do X bez żadnych ograniczeń, to >wielu sprytnych ludzi (nie tylko MK) będzie jeździło drogą okrężną nawet >5000 km kupując bilet wg taryfy maksymalnej istniejącej (do 1000km ). Idac tym tropem - wiekszosc tutejszych MK oszwabilo kolej drastycznie, kupujac bilety sieciowe, gdyz wyjezdzili o wiele wiecej kilometrow, niz taryfowo. Idac jeszcze dalej - jezeli PKP stosuje taryfe degresywna, oznacza to, iz promuje wieksza ilosc przejechanych przez pasazera kilometrow. (No, ale skoro ma byc taryfa stala za kilosa, to i tak bedzie to zazegnane). A poza tym - ktos, kto ma przejechac 200 km, nie kupi biletu na 5000. >W tego typu taryfie wielkości kolejnych obniżek stanowią mniej więcej ciąg >arytmetyczny. ZAWSZE istnieje taki wyraz ciągu, taka strefa kilometrowa, w >której obiżka jest tak duża, że ceny za przejazd maleją zamiast rosnąć. Nie jestem pewien tego ciagu arytmetycznego... niekoniecznie taki musi byc. Istnieja skale nieliniowe lepiej dopasowane w zaleznosci od tego, jaki efekt chcemy osiagnac. >albo zablokowanie wystawiania biletów powyżej 1000km, co zostało >pośrednio zrobione poprzez przepisy o zakazie jazdy w kółko i trasie nie >przekraczającej 1,5 najkrótszej. To akurat (1000 km) zostalo zablokowane taryfa i niczym wiecej. >Próby zastąpienia niezbieżnego arytmetycznego szeregu obniżek innym >zbieżnym, np geometrycznym, prowadzą w praktyce to zablokowania obniżek >powyżej pewnej odległości - komentarz wyżej. Nie sadze. Jezeli np. co 20 kilometrow "zysk"/obnizka na jednym kilometrze wyniesie kolejny wyraz ciagu zbieznego do y>0 Jarek D. Stawarz, Gdansk http://kolej.pasjo.net.pl/~jareks (+48) 501 024817