From ab155542@zodiac.mimuw.edu.pl Tue Sep 21 19:07:08 1999 Path: agh.edu.pl!news.onet.pl!lublin.pl!news.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!zodiac.mimuw.edu.pl!ab155542 From: Aleksander Buczynski Newsgroups: pl.misc.kolej,pl.misc.samochody,pl.soc.zieloni Subject: =?iso-8859-2?Q?Re=3A_Transport_TIR-=F3w_kolej=B1=3F_=28fwd=29?= Date: Tue, 21 Sep 1999 13:38:39 +0200 Organization: Division of Mathematics, Informatics and Mechanics, Warsaw University Lines: 66 Message-ID: References: <7s1skj$6n0$3@sunsite.icm.edu.pl> NNTP-Posting-Host: zodiac.mimuw.edu.pl Mime-Version: 1.0 Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=iso-8859-2 Content-Transfer-Encoding: QUOTED-PRINTABLE X-Trace: duch.mimuw.edu.pl 937913893 8150 193.0.99.1 (21 Sep 1999 11:38:13 GMT) X-Complaints-To: abuse@news.mimuw.edu.pl NNTP-Posting-Date: 21 Sep 1999 11:38:13 GMT In-Reply-To: <7s1skj$6n0$3@sunsite.icm.edu.pl> Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:32711 pl.misc.samochody:179727 pl.soc.zieloni:4012 On Sun, 19 Sep 1999, sc wrote: > Jest chyba spos=F3b na zmniejszenie zag=EAszczenia samochod=F3w na na= szych > drogach i zmniejszenie zanieczyszczenia =B6rodowiska przez spaliny samoch= odowe > nasi zachodni s=B1siedzi pakuj=B1 TIR-y na sk=B3ady kolejowe i przewo=BF= =B1 je od > granicy do granicy. > Nie znam konkret=F3w ale tak podobno post=EApuj=B1. > Czy nie by=B3by to spos=F3b na polskie zat=B3oczone drogi, uzdrowieni= e naszej > upadaj=B1cej PKP. Tylko na to pewnie trzeba "full" kasy a my jej nie mamy= =2E > Prosz=EA o opini=EA na priva i list=EA oczywi=B6cie Nasz Dziennik, poniedzialek, 16 sierpnia 1999 Zmarnotrawione pieniadze Cztery lata temu PKP opracowaly program dostaw do 2.015 wagonow dla transportu kombinowanego. Mial on sprawic, ze juz od 2000 roku kolej dysponowalaby 340 sztukami tzw. wagonow kieszeniowych, posiadajacych specjalne zaglebienia na kola naczep, oraz 450 platformami do przewozu kontenerow. Pomysl jednak spalil na panewce. Owczesny szef resortu transportu Boguslaw Liberadzki nie wykorzystal m.in. 2 mln dolarow kredytu przyznanego z Banku Swiatowego, co nie zwolnilo nas z obowiazku uiszczenia oplaty w wysokosci 24,3 tys. dolarow za tzw. gotowosc bankowa. Ministerstwo transportu twierdzi, ze termin waznosci pozyczki uplywa 30 czerwca 2000 r. 17 maja rozstrzygnieto przetarg na producenta wagonow kieszeniowych. Wykonawce i warunki realizacji projektu zaakceptowal Bank Swiatowy. W Polsce udzial transportu kombinowanego w calosci przewozow nie przekracza 1 proc. Na Zachodzie odsetek ten waha sie od 5 do 12 proc. Jego rozwoj ogranicza w pierwszym rzedzie brak kompleksowych uregulowan prawnych, specjalistycznego taboru, nieodpowiedni stan techniczny szlakow kolejowych i zbyt rzadka siec terminali przeladunkowych. Ladunku przewozonego metod transportu kombinowanego nie przeladowuje sie po drodze na inny srodek lokomocji, np. zaladowane towarem TIR-y przewozone s na kolejowych platformach badz w ladowniach statkow. Wiekszosc przewozow odbywa sie kolej, zegluga srodladowa i morska, transport drogami ogranicza sie do krotkich i niezbednych odcinkow. Za rozwiazaniem tym przemawiaja wzgledy ekologiczne i koniecznosc poprawy stanu bezpieczenstwa na drogach. Ma to bardzo istotne znaczenie w polskich realiach - zwazywszy na slabo rozwinieta, za to coraz bardziej zakorkowana siec drogowa i znikomy w niej udzial autostrad oraz drog szybkiego ruchu, a takze fatalny stan nawierzchni. W ubieglym roku systemem kombinowanym przewieziono w Polsce niecale 2 mln ton towarow. Prawie w ogole nie wykorzystuje sie przewozow zestawow samochodowych na wagonach kolejowych. Z dotacji przyznanych z budzetu panstwa na rozwoj przewozow kombinowanych resort transportu wykorzystal w 1997 r. niecale 87 proc., a w 1995 r. zaledwie 44 proc. Barier w rozwoju transportu kombinowanego jest ciagle skromna liczba terminali przeladunkowych. W Niemczech na 1.000 km linii kolejowych przypadaj 2 terminale, we Wloszech - 1,4, w Polsce - 0,5, z czego wiekszosc jest zle wyposazona. Brak rowniez uregulowan prawnych. Polska podpisala wprawdzie europejska Umowe o Glownych Miedzynarodowych Liniach Transportu Kombinowanego i Obiektach Towarzyszacych (AGTC), ale do dzis jej nie ratyfikowalismy. Maria Kossecka