Galeria foto


Wrocław - remont torów tramwajowych

W marcu na jednej z wrocławskich ulic, gdzie trwa remont torowiska tramwajowego, pojawił się wagon kolejowy z tłuczniem. Widok ten, dość niecodzienny, wywarł na mnie duże wrażenie, więc upamiętniłem go nocą na fotografii. Sprawdziłem, że wagon ten należy do PKP i pochodzi z jednej z wrocławskich stacji. Oprócz niego znajdowała się też maszyna do prostowania szyn, ale nie mam jej na zdjęciach.


Wrocław Świebodzki
Wiosna 1999r. Na nieczynnym wrocławskim dworcu kolejowym stoi sobie spalona lokomotywa. Warto przyjść tutaj i obejrzeć ją z bliska. Sam dworzec jest piękny i szkoda, że obecnie funkcjonuje tutaj targowisko.


Wrocław Swojczyce
Stacja położona niedaleko mojego domu, a tyle na niej atrakcji. Semafory kształtowe, linia zelektryfikowana, kursują (jeszcze) EN-57, regularnie towarowe z "bykami" - wszystko ładnie się komponuje. Podobno w 2000r. ma być zawieszona linia Worcław Swojczyce - Jelcz Miłoszyce. Żegnajcie pędzące "kibelki" ;-)


SP32 na linii Ludwikowice Kł. - Nowa Ruda
1 kwietnia 2000r. wybrałem się z kolegą na trasę Wałbrzych Gł. - Nowa Ruda. Zgodnie z planem mieliśmy dojechać do Nowej Rudy i tam fotografować wiadukt kolejowy, znany wszystkim miłośnikom kolei. Od Ludwikowic jechaliśmy w kabinie SP32-074. Niestety w Nowej Rudzie nie odnaleźliśmy naszego celu i pojechaliśmy dalej do Kłodzka PKS-em.
A to zdjęcie pochodzi z jakiegoś tartaku koło Ludwikowic. Jest na nim bodaj odpowiednik SM03.


Wiadukty - Wałbrzych Gł.
Nieopodal stacji Wałbrzych Główny znajduje się przepiękny stalowy wiadukt. Zawsze go podziwiam. Raz nawet przeszedłem po nim nie zważając na to, że może akurat przejeżdżać jakiś pociąg albo wyskoczyć nadgorliwy SOKista.


Wiadukty - Nowa Ruda
W Nowej Rudzie są piękne wiadukty kolejowe, które warto obejrzeć. Byłem dwukrotnie w Nowej Rudzie, ale dopiero za drugim razem odnalazłem dwa piękne wiadukty. Jeden z nich znajduje się w centrum miasteczka, tym bardziej dziwię się, że pytanie przeze mnie mieszkańcy nie potrafili mi powiedzieć, gdzie znajduje się największy wiadukt w Nowej Rudzie. Oprócz tego najbardziej znanego są jeszcze dwa inne. Zdjęcia jednego z nich można tutaj zobaczyć.
W Nowej Rudzie, oprócz najbardziej charakterystycznego, położonego w samym centrum miasteczka wiaduktu, znajduje się jeszcze jeden, bardzo duży most kolejowy. Leży na obrzeżach miasta, za stacją Przedmieścia w kierunku Wałbrzycha. Polecam go, ponieważ robi ogromne wrażenie, kiedy ogląda się go zbliska. Widoczne jest miejsce na położenie drugiego torowiska.


Wiadukty - Świdnica
Malutki wiadukt w Świdnicy


Jelenia Góra
Jelenia Góra - zdjęcia różnych lokomotyw, również EM10-001 i EM10-002, które od maja mają jeździć z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby.
25.03.2000r. wybrałem się do Jeleniej Góry i do Karpacza. Po powrocie z Karpacza pokręciłem się trochę po okolicach dworca w Jeleniej, wszedłem również do szopy (poraz pierwszy w życiu), fotografowałem co się dało. Oprócz typowych lokomotyw są też "okazy" - wibrator z numerem 001, zdezelowana SM30, dwie elektryczne manewrówki EM10 ze Skarżyska Kamiennej z numerami 001 i 002 mające zastąpić EZT na linii Jelenia - Szklarska Poręba. Na uwagę zasługuje z pewnością parowóz Tk48 na muzealnej bocznicy - będąc dzieciakiem jeździłem na trasie Świdnica - Wałbrzych pociągami obsługiwanymi właśnie przez parowozy.


Jelenia Góra - Karpacz
25.03.2000r. ostatni raz przed zamknięciem jechałem linią Jelenia Góra - Karpacz. Ponieważ był to ostatni wyjazd pociągiem do Karpacza, postanowiłem jechać wewnątrz wibratora. Puk, puk, dzień dobry, czy można.... Parę słów i już byłem na pokładzie. Wraz z dwoma chłopakami z Wrocławia z niejakiego Klubu Miłośników Kolei (ciekawe, nie znałem...). Riderzy byli bardzo życzliwi. Żal im było, że za kilka dni przestaną tędy jeździć. Pogadaliśmy sobie, a w międzyczasie cykałem zdjęcia. Na razie tylko tyle na stronie internetowej - postój w Mysłakowicach oraz postój na stacji w Karpaczu.


Wrocław Gł. - Świdnica Śl.
23.06.2000r. Ostatni pociąg (rozkładowy) relacji Wrocław Główny - Jaworzyna Śląska przez Kobierzyce, Sobótkę i Świdnicę. To chyba był ostatni pociąg prowadzony z Wrocławia przez lokomotywę spalinową. Na pożegnanie linii przyjechało kilkunastu miłośników kolei, było dużo zdjęć, bardzo miła atmosfera, fajny kierpoc i nie mniej fajni mechanicy. Pociąg był prowadzony przez SP32-148 z silnikiem Mercedesa, wyposażona w komputer sterujący pracą maszyny. Na zdjęciach: 1. Postój przy peronie "5" we Wrocławiu Gł., 2. Mijanka w Kobierzycach, 3. Widok na tory położone wśród pól (i przejazd niestrzeżony), 4. Ostatni planowy odjazd pociągu ze stacji Świdnica Przedmieście i nerwowa pani z lizakiem :)
Dzięki dla Dawida Wolszczaka (Dave) za udostępnienie aparatu!


Łupków
Sierpień 1999r. Tory prowadzące do tunelu i na Słowację. Kilkaset metrów od stacji Łupków. Byłem tam wraz z obem wędrownym KET, który współorganizowałem. Ciekawe, jaki będzie los tej linii - w 1999r. jeździły tam pociągi, w Łupkowie zmienialo słowackie lokomotywy na polskie i odwrotnie.


Góry Izerskie
Listopad 1998r. Kiedyś w Górach Izerskich działała kolej izerska, linia łącząca Polskę z Czechami. Kilka lat temu podejmowano próby uruchomienia tej linii, torowisko jeszcze nadaje się do użytku, choć z pewnością nie zaszkodziłby remont. Na zdjęciu pokazana malownicza trasa przez góry, po których uwielbiam chodzić (zajrzyjcie do działu z fotkami, aby podziwiać tamtejsze rejony).


Czechy
Podczas wyjazdów do Czech można zobaczyć tamtejsze koleje. Są one, jak większość kolei europejskich, czyste, zadbane i funkcjonują bardzo sprawnie. Powyższe fotografie pochodzą z miejscowości Mezimesti i Hanuszowice. Jak widać, na małych liniach są autobusy szynowe - dodać trzeba, że często kursują i cieszą się dużym zainteresowaniem podróżnych.