TKt48





    Parowozy tej serii by³y produkowane w latach 1950-57   w zak³adach Cegielskiego w Poznaniu i w Chrzanowie.Powsta³o 209 takich maszyn ,  z tego 6 trafi³o w ramach eksportu do Albanii.
Powszechnie zwane"uszatkami" ze wzgledu na nietypowe  kominowe odchylacze dymu  w które zosta³y wyposazone ju¿ w czasie eksploatacji. Stacjonowa³y w Tatrach i Karkonoszach pokonuj¹c  du¿e wzniesienia jako parowozy tendrzaki towarowe , zastepuj¹c wys³u¿one Tkt1,2,3, Okz32 i Tr6.

Posiada³y klasyczny kocio³ spawany , rury cyrkulacyjne w skrzyni paleniskowej i ruchomy ruszt.  W belkowej ostoi z przodu i z ty³ umieszczone by³y wózki Kraussa -Helmholtza. Pierwotnie  Centralne Biuro Konstrukcyjne  w Poznaniu mia³o problemy z prawid³owym  utrzymywaniem  siê  Tkt48 na torach  ,  wobec czego  musiano zastosowaæ inne sprê¿yny nośne gdy¿ pierwotne takiej   gwarancji  nie dawa³y.
Podobnie mia³o siê z urz¹dzeniami ci¹gowymi i wytwarzaniem pary, lecz szybko uda³o siê wszystkie usterki wyeliminowaæ dziêki czemu uzyskano dobre parametry by mog³y równie¿ kursowaæ na   liniach  podmiejskich (g³ównie Warszawa, Gdañsk-Nasielsk) .

Dane techiczne:

uk³ad osi:                                             1-4-1
średnica kó³ napêdnych[mm]       1450
średnica kó³ tocznyc[mm]:             850
ciśnienie w kotle[MPa]:                    1,6
d³ugosæ ca³kowita
bez doczpianego tendra[mm]:       14 140
Sta³t rozstaw osi[mm]:                      1700
nadciśnienie w kotle[atm]:               16
średnica cylindrów[mm]:                  500
masa parow. pró¿nego[t]:                78 t
masa s³u¿bowa[t]:                              98
najwiêkszy nacisk osi[t]:                  16,8
prêdkośæ max[km/h]:                         80