Parowozy tej serii by³y
produkowane w latach 1950-57 w zak³adach Cegielskiego
w Poznaniu i w Chrzanowie.Powsta³o 209 takich maszyn , z tego
6 trafi³o w ramach eksportu do Albanii.
Powszechnie zwane"uszatkami" ze wzgledu na nietypowe
kominowe odchylacze dymu w które zosta³y wyposazone ju¿
w czasie eksploatacji. Stacjonowa³y w Tatrach i Karkonoszach pokonuj¹c
du¿e wzniesienia jako parowozy tendrzaki towarowe , zastepuj¹c
wys³u¿one Tkt1,2,3, Okz32 i Tr6.
Posiada³y klasyczny kocio³ spawany ,
rury cyrkulacyjne w skrzyni paleniskowej i ruchomy ruszt. W belkowej
ostoi z przodu i z ty³ umieszczone by³y wózki Kraussa
-Helmholtza. Pierwotnie Centralne Biuro Konstrukcyjne w Poznaniu
mia³o problemy z prawid³owym utrzymywaniem siê
Tkt48 na torach , wobec czego musiano zastosowaæ
inne sprê¿yny nośne gdy¿ pierwotne takiej
gwarancji nie dawa³y.
Podobnie mia³o siê z urz¹dzeniami
ci¹gowymi i wytwarzaniem pary, lecz szybko uda³o siê wszystkie
usterki wyeliminowaæ dziêki czemu uzyskano dobre parametry
by mog³y równie¿ kursowaæ na liniach
podmiejskich (g³ównie Warszawa, Gdañsk-Nasielsk) .
Dane techiczne:
uk³ad osi:
1-4-1
średnica kó³ napêdnych[mm]
1450
średnica kó³ tocznyc[mm]:
850
ciśnienie w kotle[MPa]:
1,6
d³ugosæ ca³kowita
bez doczpianego tendra[mm]:
14 140
Sta³t rozstaw osi[mm]:
1700
nadciśnienie w kotle[atm]:
16
średnica cylindrów[mm]:
500
masa parow. pró¿nego[t]:
78 t
masa s³u¿bowa[t]:
98
najwiêkszy nacisk osi[t]:
16,8
prêdkośæ max[km/h]:
80