From jaceg@free.poltronic.net Sat Jan 29 13:40:08 2000 Newsgroups: pl.misc.kolej Subject: O elektryfikacji na Dolnym Slasku (dlugie, ale ciekawe) Message-ID: <86qp98$dfo$1@sunsite.icm.edu.pl> Cytat ze sprawozdania inz. Tyszki, odpowiedzialnego za sprawy poniemieckiej elektryfikacji linii kolejowych na Dolnym Slasku. Sprawozdanie pochodzi z 14 sierpnia 1945: "Zgodnie z porozumieniem miedzy Rzadami Polskim i Sowieckim kolej elektryczna Wroclaw - Zgorzelice [Zgorzelec] ze wszelkimi urzadzeniami technicznymi zostala zdemontowana i wywieziona do Z.S.R.R. Wywieziono: 1. Elektrownie w Mittelstein [Scinawka Srd.] (5 maszyn o mocy 28000 kW, 5 kotlow o powierzchni ogrzewanej 2250 m2) 2. Okolo 47 km. dwutorowej linii wysokiego napiecia 80 kV 3. 3 podstacje o ogolnej mocy transformatorow 34 KVA 4. Siec robocza [trakcyjna] o dlugosci okolo 500 km 5. Caly tabor elektryczny: a. 31 elektrowozow b. 11 elektrowagonow c. 12 jednostek elektrycznych d. Montazowych wagonow sieciowych z napedem diezlowym: 1 duzy i 5 mniejszych. 6. Calkowite wyposazenie mechaniczne i elektryczne Glownych Warsztatow Elektrotrakcyjnych w Lubaniu, w ktorych dokonywano glowne naprawy calego taboru elektrycznego i czesciowo parowego 7. Tory kolejowe na tych odcinkach, gdzie jest 2 tory, zostawiajac jeden z nich, o ogolnej dlugosci ? km Pozostalo z objektow, scisle nalezacych do trakcji kolejowej elektrycznej: 1. Wszystkie slupy linji wys. nap. 2. Okolo 80 km linii wys. nap. 3. Prawie wszystkie slupy sieci trakcyjnej 4. Okolo 70 km. linji trakcyjnej (cala linia Jelenia Gora - Strickerhauser) [do Szklarskiej i dalej] 5. Budynki 3 podstacji 6. Budynek warsztatowy z kilkoma obrabiarkami i 2 suwnicami 7. Szereg drobnych narzedzi i urzadzen mniej waznych oraz niewielka ilosc materialow sieciowych." Mysle, ze to wyjasnia wiekszosc watpliwosci dotyczacych rozbiorki elektryfikacji na Dolnym Slasku i zarazem udzialu Wielkiego Brata. Data wskazuje wyraznie, ze rozbiorki dokonano praktycznie niezwlocznie po zakonczeniu dzialan wojennych. JGrabowski