MAŁE GALERYJKI TEMATYCZNE
     
Zagraniczne pojazdy trakcyjne w Polsce

 

Mały zestaw zdjęć zrobionych różnym zagranicznym lokomotywom i zespołom trakcyjnym, przebywającym w Polsce z czterech zasadniczych powodów...

 

 








1. Turystyka

Zdecydowanie w tej kategorii przodują nasi zachodni sąsiedzi. W ostatnich latach już kilkanaście obcych środków trakcyjnych (parowych i spalinowych) przemierzało polskie szlaki. Zdjęcia z lewej strony przedstawiają kilka wydarzeń z tego cyklu.

Pierwszy set dotyczy pociągu turystycznego 'Hanza Express', który w pierwszej połowie 1998 roku przejechał po Polsce w drodze do Królewca z Kolonii i z powrotem (innymi trasami w każdym kierunku). Spalinowy zespół trakcyjny TEE (Trans Europ Express) VT601 razem z głowicami napędowymi (o numerach 008 i 014) liczył 11 części. Przedstawione z lewej strony fotografie pochodzą z trzynastego sierpnia 1998 roku, gdy brać niemiecka wracała z Kaliningradu do Kolonii. Fotografie zostały wykonane kolejno w: Pęklewie (3x), Elblągu Zawadzie (k. Elbląga Zdroju), Starogardzie Gdańskim (2x), Rytlu i Chojnicach.






Kolejny set jest - za przeproszeniem - sztampowy do bólu. W miarę postępującej integracji środowisk entuzjastów kolei po obu stronach Odry oraz współpracy na szczeblu PKP i DB, parowozy niemieckie od paru lat biorą udział w corocznym wolsztyńskim show.

Na zdjęciach po lewej stronie, parowóz pospieszny 03.2204 z lokomotywowni w Cottbus, który pierwszego maja 2000 roku wspomógł parowozy PKP na imprezie w Wolsztynie.

 

A teraz pojedynczy rodzynek - spalinowa lokomotywa (też już zabytkowa) V200.002, która wraz z całym pociągiem specjalnym przemierzała Polskę. Zdjęcie wykonane w okolicy stacji Gdańsk Wrzeszcz, dwnastego czerwca 2000 roku.




 

2. Ruch przygraniczny

Nie jest żadną tajemnicą, że zarówno nasze lokomotywy, jak i lokomotywy naszych sąsiadów przekraczają w miarę swobodnie granice, by dotrzeć do najbliższej stacji przygranicznej i pozostawić tam pociąg, z którym przybyły. Takich miejsc w naszym kraju jest kilkanaście, dlatego - biorąc pod uwagę tę liczbę - z góry przepraszam za tak skromny materiał fotograficzny :-)

Na zdjęciach, kolejno: (1) lokomotywa 232.055 kolei niemieckich na stacji Kostrzyn (grupa towarowa) 18.03.2000; (2) lokomotywa 131.097+131.098 kolei słowackich z pociągiem towarowym w okolicach przystanku Muszyna Poprad 05.08.2000; (3) spalinowe lokomotywy 752.039 i 752.032 kolei słowackich, z pociągiem towarowym przekraczającym Poprad przy granicy polsko-słowackiej 10.08.2000; (4) jeszcze raz lokomotywa 131.097+131.098 z pociągiem towarowym na stacji w Muszynie 10.08.2000.

 




 

3. Tranzyt

Trzeci powód pobytu zagranicznych lokomotyw w naszym kraju, to ich tranzyt w eksporcie czy imporcie, a nawet... reeksporcie!

Może od tego ostatniego zacznijmy - pierwsza z lewej lokomotywa kolei SZD (ZSRR) serii TE, czyli popularna niemiecka "pięćdziesiątkadwójka". W pierwszej połowe lat 90-tych w Polsce dosyć interesujący biznes zrobiło kilka podmiotów importujących złomowane lub wycofywane lokomotywy TE, remontujących następnie te lokomotywy w Polsce, po czym eksportujących je na Zachód. Lokomotywa na obrazku dziwnym trafem nie została sprzedana (dlaczego?) i do dziś dzień stoi tam, gdzie została uwieczniona dziewiętnastego sierpnia 1997 roku - w Malborku. Oczywiście te znaczki "PKP" i "orzełek" to lipa w celu uatrakcyjnienia eksponatu :-)

Kolejne zdjęcia dotyczą jednego z "rzutów" gagarinów do KRLD (Korea Północna), a zostały zrobione w Porcie Gdynia (Nabrzeże Czechosłowackie) siódmego października 2000 roku. Lokomotywy pochodzą z Republiki Słowacji i wraz z siedmioma gagarinami z PKP zostały parę dni później załadowane na statek. Z wejściem na teren Nabrzeża było niemało problemów - musiałem powołać się na fakt, iż w tamtym czasie wykonywałem prace doradcze dla Portu Gdynia...

 




4. Targi

Oczywiście imprezy targowe również są powodem pobywania w Polsce zagranicznych środkow trakcyjnych! Wystarczy spojrzeć na tych kilka obrazków z targów TRAKO odbywających się w Trójmieście niemal co roku.

Pierwsze zdjęcie, to spalinowy lekki zespół trakcyjny (członowy autobus szynowy ;) VT644.018 w Gdyni, 23-go września 1998 roku.

Kolejne zdjęcia pochodzą z targów w 1999 roku i zawierają:

1-2: Lekki pojazd spalinowy VT008 należący do Erfurter Industrie Bahn, wystawiony jeszcze na terenie WTC Expo Gdynia (20 października 1999 r.);

3: Lokomotywa 709.701 (prototyp), produkcji zakładów CKD w Czechach.

4-6: Jeszcze raz VT008, tym razem na maleńkiej wycieczce na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna (21.10.1999), na którą "załapali" się przeróżni PKP-dyrektorzy, ale także małe grono hobbystów. Według założeń, wagon miał rozpędzić się od peronów do semaforów wyjazdowych do prędkości 100 km/h - podobno osiągnięto 90.

WSTECZ!

Autorem wszystkich zdjęć jest Jarek D. Stawarz. Wykorzystywanie prezentowanego materiału jest zabronione bez zgody autora.