MAŁE GALERYJKI TEMATYCZNE
     
Lokomotywa spalinowa 401Da w polskim przemyśle

 

Często mylona z SM25 przez młodych entuzjastów kolejnictwa, czasami wydająca się nieco tajemniczą z racji jej braku na PKP i tak licznej obecności poza narodowym przewoźnikiem...

 

 

 

 

Najpierw powinienem standardowo zacząć o tym, że "rozbudowujący się gwałtownie przemysł, wraz z kolejami zakładowymi, wykonującymi coraz większe zadania przewozowe, wymagał uzupełnień nowego taboru". Przemysł w latach 1946-1980 zawsze się "gwałtownie rozbudowywał", a lata przypadające na opracowanie konstrukcji lokomotywy 401Da ani nie były okresem najbardziej gwałtownej rozbudowy (przypadającej niewąpliwie na megainwestycje epoki Gierka), ani jeszcze nie zwiastowały wycofania parowozów - chociaż tych ostatnich nie budowano w kraju już od lat.

Poważniej, konstrukcja lokomotywy manewrowej o względnie małej mocy opracowana została w 1968 roku, ale jej masowa produkcja przypadła na lata 70-te (dokładniej 1973-1978). Jest po prostu elementem całej linii lokomotyw manewrowych różnej mocy (od filigranowych Ls40 (SM02), Ls60, poprzez małe, ale sprawne Ls150 (SM03), oraz podobne wielkością Ls300 (SM30), do większych Ls800 (SM42) i prawdziwych 'gigantów' 411D (SM31). Ogółem, Fablok Chrzanów wyprodukował niewiele ponad 450 lokomotyw 401Da, które do dzisiaj stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych widoków małych kolei zakładowych, wykonując pracę manewrową niejednokrotnie przekraczającą ich możliwości techniczne.

Najbardziej charakterystycznymi elementami lokomotywy 401Da jest umieszczenie zestawów kołowych wewnątrz ostoi lokomotywy i połączenie ich wiązarami (układ osi C), przez co napęd z jednego silnika przekazywany jest na wszystkie trzy osie. O dziwo mimo zdawało by się dosyć sztywnego układu jezdnego, minimalny promień łuku dla jazdy przetokowej wynosi tylko 80 metrów. Lokomotywa ma stosunkowo małą moc - 250 KM (Ls300, czyli PKP SM30 ma ich 20% więcej), ale przy niewielkich przetokach jest to zapas wystarczający. Moment obrotowy jest przekazywany na zestawy kołowe poprzez przekładnię elektryczną z silnika 12V1416A, produkowanego w kraju na licencji firmy Henschel. Prędkość konstrukcyjna pojazdu wynosi 60 km/h, a masa - 40,5 tony.

WSTECZ!

Autorem wszystkich zdjęć jest Jarek D. Stawarz. Wykorzystywanie prezentowanego materiału jest zabronione bez zgody autora.