|
|
|
|
|
|
|
|
MAŁE GALERYJKI
TEMATYCZNE |
|
|
|
|
|
75-lecie Sejmikowej
Kolei Wąskotorowej
Sochaczew - Tułowice |
|
|
parowóz
Px49
parowóz
Tx28-1274
parowóz
Tx-1958 (HF)
|
To
wszystko zaczęło się 18 września 1922 roku...
"75
lat to ładny wiek. Dobre zdrowie naszej jubilatki to
wynik ciągłego ruchu, pracy. Przez te lata ani na
chwilę nie miała odpoczynku. Początkowo - jako
Sejmikowa Kolej Wąskotorowa, potem jako Powiatowa,
Dojazdowa i wreszcie - Muzealna.
Myśl
o jej budowe powstała zaraz po zakończeniu I wojny,
już w 1919 roku. Ciężkie to były czasy i pierwszy
odcinek z Sochaczewa do Tułowic otwarto dopiero 18
września 1922 roku.
|
parowóz
LAS, Ty-830
|
Od
pierwszych dni, jeszcze przed oficjalnym otwarciem
woziła drewno do odbudowującego się ze zniszczeń
wojennych Sochaczewa. W następnym roku dotarła w
głąb Puszczy, do Piasków Królewskich, a w 1924 -
do Wyszogrodu. Woziła ludzi i towary, raz jej
powodziło się lepiej, raz gorzej. Nie wytrzymała
konkurencji z samochodami i 30 listopada 1984 roku po
raz ostatni przewiozła pasażerów.
Już
nazajutrz przejęło ją Muzeum Kolei
Wąskotorowej. I dalej pełni swoją rolę
przewoźnika, teraz jako atrakcja turystyczna.
[tekst
z okolicznościowego biletu]
|
parowóz
Px48-1755
|
Przenosimy
się 75 lat później...
20
września 1997 roku odbyła się mała uroczystość
jubileuszu "kolejki", jak zwykliśmy
traktować te "małe koleje" - trochę z
przymrużeniem oka, trochę jak zabawki, trochę jako
atrakcję turystyczną, którymi niewątpliwie koleje
wąskotorowe są w Europie Zachodniej.
Tymczasem
skromny jubileusz zgromadził nie byle jakich gości.
Wysocy rangą przedstawiciele PKP, grono fascynatów
kolei i pracowników Muzeum.
|
parowóz
Px29-1704
|
Przed
rozpoczęciem uroczystości, dane mi było zwiedzić
szybko zgromadzone w Muzeum zbiory. A jeżeli
wierzyć zapewnieniom - Muzeum Kolejnictwa w
Warszawie, Oddział Muzeum Kolei Wąskotorowej w
Sochaczewie posiada najliczniejsze w Europie zbiory
taboru kolei wąskotorowej. Szkoda tylko, że
znakomita większość kolekcji jest zimna, martwa i
głucha.
Wracając
do zbiorów, poczytajmy fragment małego folderu
poświęconego Muzeum, zredagowanego przez
niewątpliwy autorytet wiedzy kolejowej,
wąskotorowej w szczególności - Bogdana
Pokropińskiego.
|
wagon
motorowy MBd1-130
lokomotywa
spalinowa Lyd1-226
|
"Cała
kolej, jak również tory wystawowe, posiadają
szerokość 750 mm, zachowano jednak pewne wyjątki
dla jednostek o innych szerokościach torów
stosowanych w Polsce, np. 600, 785, 1000 mm. [...]
Na
wystawie stoją parowozy polskie: Px48, Px49, Kp4,
dwuosiowe Rysie, trzyosiowy Las, ostatni egzemplarz
parowozu Wisła Tx28 oraz paroiwozy budowy
niemieckiej z firm: Krauss, Boersig, Henschel,
Orenstein & Koppel, Zobel, czy też Buddich.
[...]
Lokomotyw
spalinowych wyeksponowano niewiele, ale znajdują
się tu bardzo interesujące małe dwu- i trzyosiowe
lokomotywki, przeważnie budowy powojennej, za
wyjątkiem jednej z lat dwudziestych, wykonanej w
firmie Orenstein & Koppel. [...]
|
pociąg
specjalny z parowozem Px29-1704 w Tułowicach
|
Wagony
towarowe znajdujące się na wystawie, to wachlarz
przeróżnych konstrukcji i typów, pochodzących z
różnych lat i wielu kolei wąskotorowych. [...]
Na
szczególną uwagę zasługuje jednak tabor czynny,
który składa się z następujących jednostek:
parowozu PKS3 firmy Orenstein & Koppel z roku
1924 typ Dn2t, parowóz Px29-1704 z Warszawskiej
Spółki Budowy Parowozów z roku 1929 typ Dh2 i
parowóz Px48-1755 z Fabloku Chrzanów z roku 1951
typ Dh2. Czynne są lokomotywy spalinowe trzyosiowe
serii Lyd1 nr 226 i 251."
No i
sama uroczystość...
|
powrót
do Sochaczewa
lokomotywa
spalinowa Lxd2-250
|
...rozpoczęła
się paradą pojazdów wąskotorowych. Trzy parowozy,
spalinowy wagon motorowy i lokomotywa Lyd1 z
dostojeństwem wręcz niegodnym "małej
kolei", aczkolwiek usprawiedliwionym wagą
wydarzenia, wolno przejechały po torze, wzdłuż
peronu i obserwującej je publiczności. Potem
przyszła pora na podstawienie pociągu specjalnego,
do którego wstęp możliwy był za okazaniem
biletu-zaproszenia, na którym napisano:
BILET STREFOWY
SERIA JUB 75
Ważny
na pociąg osobowy kl. 2
w wagonie krytym,
na miejsce twarde.
Pociąg nr
specjalny jubileuszowy
Sochaczew Wąsk. - Tułowice
Opłata za przejazd zł: dziś
gratis
Mimo
prędkości wręcz żółwiej, czas w pociągu
płynął bardzo szybko na dyskusjach i podziwianiu
mazowieckiego krajobrazu. Towarzystwo wróciło do
Sochaczewa pod wieczór, zmęczone bogatym programem
dnia i sponsorowanym złotym napojem Królewskich
Browarów Warszawskich.
|
WSTECZ!
|
Autorem wszystkich
zdjęć jest Jarek D. Stawarz. Wykorzystywanie
prezentowanego materiału jest zabronione bez zgody
autora. |