|
|
|
|
|
|
|
|
MAŁE GALERYJKI
TEMATYCZNE |
|
|
|
|
|
Przemysłowe
odpowiedniki spalinowych lokomotyw manewrowych PKP
produkcji Fablok Chrzanów |
Ls40-5438 w Parowozowni
Kościerzyna
Ls40-4572 - własność PSMK - w Parowozowni
Skierniewice
|
PKP
SM02 <=> Ls40
Ta
filigranowa lokomotywa spalinowa o przekładni
mechanicznej została opracowana konstrukcyjnie w
chrzanowskim Fabloku na początku lat 50-tych.
Według nieoficjalnych danych tej fabryki, pierwsze
egzemplarze lokomotywy Ls40 (na PKP wtedy jako Lo1xx)
opuszczały fabrykę już w 1952 roku. Niemniej
epizod na PKP nie był znaczący z uwagi na skrajnie
małą moc lokomotywy (44 KM) i takiż zasięg -
wynoszący 60 kilometrów, nie wspominając o innych
- równie śmiesznych w obecnych czasach parametrach,
jak np. sile pociągowej wynoszącej 4,5 kN czy
prędkości maksymalnej wynoszącej niecałe 12 km/h.
|
Ls150-160 w Starogardzie
Gdańskim Przedmieściu (elewator)
Ls150 jako SM03-557 w Pszczółkach
|
PKP
SM03 <=> Ls150
Seria
SM03 do dzisiaj spotykana jest w stanie czynnym na
torach PKP, chociaż należy przyznać, iż jej
znaczenie bardzo spadło i ogranicza się dzisiaj do
manewrów w lokomotywowniach lub służbie przy
niewielkich pociągach roboczych sektora
infrastruktury. Konstrukcja lokomotywy została
opracowana w 1958 roku, a pierwszy egzemplarz
(Ls150-01) otrzymał numer fabryczny 5071. Mała
lokomotywa o przekładni mechanicznej znalazła
idealne zastosowanie w małych zakładach
przemysłowych posiadających własne bocznice i
operujące niewielkimi i niesystematycznymi partiami
ładunków.
|
|
PKP
SM04 <=> Ls180 / 409Da
Seria
SM04 istniała zaledwie kilka lat (w dwóch
egzemplarzach) na Polskich Kolejach Państwowych, po
przejęciu przez PKP taboru znajdującej się w
Sędziszowie tamtejszej komórki zaplecza PKP. Sama
lokomotywa SM04 stanowi "mocniejszą"
wersję lokomotywy SM03 i była produkowana głównie
przez zielonogórski Zastal od początku lat 60-tych
do końca 70-tych, z wykorzystaniem silnika
spalinowego 14H6 produkcji krajowej, na licencji
firmy Henschel. Zastosowanie lokomotyw 409Da (pod
takim oznaczeniem najczęściej można spotkać tę
lokomotywę) w przemyśle podobne jest do
zastosowania SM03.
|
SM30-959 /Polifarb OLIVA/,
Gdańsk Osowa
SM30-901 /Huta Florian/ po rewizji w Dębicy
Ls300a-858 /ZNTK Ostrów/ w Lok. Ostrów Wielkopolski
SM30-562 i SM03-480 /P.U.W. Grobla/ w Pszczółkach
|
PKP
SM30 <=> Ls300
SM30
do dzisiaj znajduje zastosowanie na PKP przy lekkich
pociągach roboczych - głównie z powodu jej małego
zapotrzebowania na paliwo. Prototyp lokomotywy
opuścił bramy chrzanowskiego wytwórcy w 1958 roku
z numerem fabrycznym 3522, a produkowana była do
1970 roku (w dwóch wersjach - z silnikiem 300 KM i
350 KM). Posiadając przekładnię elektryczną
(pierwsza krajowa konstrukcja tego typu) i
dysponując mocniejszym od poprzedników silnikiem,
seria ta znajduje do dzisiaj zastosowanie w
zakładach przemysłowych nawet przy obsłudze
cięższych składów masowych.
|
|
PKP
SM31 <=> Ls1200 / 411D
Najcieższa
chrzanowska lokomotywa manewrowa znalazła
zastosowanie głównie w dużych zakładach
przemysłowych Górnego Śląska, obsługujących
dużą liczbę niezwykle ciężkich składów z
ładunkami masowymi (głównie chodzi o węgiel i
rudę).
|
SM42-2042 - Rafineria Nafty
Jasło
Ls800-2661 - Naftobazy Wola Rzędzińska
SM42-700-17 - ZNTK Nowy Sącz
SM42-2200 - ZNTK Bydgoszcz
SM42-2642 - PORT TRANS Spółka z o.o. Gdynia
SM42-2053+SM42-2331 - Rafineria Gdańska SA
SM42--2331 - Rafineria Gdańska SA
|
PKP
SM42 <=> Ls800
Najpopularniejszej
lokomotywy manewrowej w Polsce nie trzeba opisywać -
stanowi najliczniejszy pracujący spalinowy tabor
manewrowy nie tylko na PKP, ale również w krajowym
przemyśle, stanowiąc najbardziej charakterystyczny
motyw wszelkich przetoków na większości bocznic.
Lokomotywa skonstruowana w 1961 roku weszła do
masowej produkcji cztery lata później, a
produkowana mogłaby być w zasadzie do dnia
dzisiejszego (pod warunkiem znalezienia odbiorcy na
lokomotywy).
|
|
|
WSTECZ!
|
Autorem wszystkich
zdjęć jest Jarek D. Stawarz. Wykorzystywanie
prezentowanego materiału jest zabronione bez zgody
autora. |