LOKOMOTYWY PKP CARGO
elektryczna lokomotywa pasażerska serii EP05
W latach 1960-1961 doraźnie rozwiązano braki w ilostanie lokomotyw do ruchu pasażerskiego przez import z Czechosłowacji trzydziestu lokomotyw uniwersalnych serii EU05 z bieżącej produkcji zakładów Skoda w Pilźnie. Lokomotywy te szybko rozpoczęły pracę na liniach Warszawa- Katowice- Gliwice i Warszawa- Poznań.
Udana eksploatacja lokomotyw EU05 oraz pewne ich cechy konstrukcji (głownie przeniesienie napędu) zadecydowały o przeprowadzeniu w 1969 roku przebudowy EU05-29, polegającej na zmianie stopnia przełożenia przekładni z 84:37 na 77:44, wymianie pantografów oraz drobnych zmianach wyposażenia kabiny maszynisty (przede wszystkim - prędkościomierza). W ten sposób przebudowana lokomotywa mogła osiągać większe prędkości, których granicę założono konstrukcyjnie na 160 km/h.
Lokomotywa EP05 typu Bo'Bo' posiada silniki trakcyjne typu 3AL-4846ZT całkowicie odsprężynowane od ramy wózka, zaś moment obrotowy z silników przekazywany jest na zestawy kołowe elastycznie, systemem Secherona. Korzyści tego rozwiązania wynikają w porównaniu z młodszym bratem 'szybkich' serii PKP - EP08, w której przeniesienie napędu następuje poprzez wał drążony i trzyczęściowe sprzęgło. Z powodu dużego obciążenia sprzęgła prędkość konstrukcyjna lokomotyw EP08 została zmniejszona do 140 km/h, mimo iż teoretycznie przełożenie przekładni oraz typ silników trakcyjnych pozwalały na jazdę z prędkościami do 160 km/h. EP05 pozbawiona była tej niedogodności poprzez zastosowanie elastycznego przeniesienia momentu (w uproszczeniu można porównać do pasa klinowego), podobnie jak daleki jej krewny - seria ET40, z której wywodzi się okresowy prototyp EP40.
Obecnie na stanie PKP pozostały ostatnie egzemplarze lokomotyw serii EP05, które w ciągu najbliższego roku najprawdopodobniej przestaną pracować na sieci. Zadecydują o tym: krótkie przebiegi międzynaprawcze (podrażające eksploatację lokomotyw), likwidacja ZNTK Gdańsk serwisującego tę serię (chociaż w zimie 2000/2001 naprawę wykonane w spółce powstałej na części majątku likwidowanego ZNTK-u) oraz wprowadzenie do eksploatacji bardzo długo oczekiwanej serii EU11.

Podstawowe dane techniczne:

długość ze zderzakami: 16 140 mm
masa w stanie służbowym: 82 500 kg
średnica kół: 1 250 mm
prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
układ osi: Bo'Bo'
moc godzinna lokomotywy: 2 314 kW
moc ciągła lokomotywy: 2 032 kW
maksymalna siła posiągowa: 23 T
napięcie rozrządu: 110 V=
system hamulca: Oerlikon
nacisk osi na szyny: 20,6 T

SMTS

(C) SMTS

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ