LOKOMOTYWY PKP CARGO
spalinowa lokomotywa manewrowa serii SM42
Lokomotywa SM42 (6D, Ls800 - oznaczenia fabryczne i przemysłowe) była pierwszą polską konstrukcją lokomotywy spalinowej "z prawdziwego zdarzenia", chociaż niewątpliwie do jej powstania przyczyniły się doświadczenia z eksploatacji serii SM30 oraz importowanych lokomotyw SM40 produkcji węgierskiej.
Dokumentację lokomotywy opracowano w poznańskim Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Szynowych w 1961 roku, a następnie powierzono produkcję chrzanowskiemu "Fablokowi". Prototyp lokomotywy SM42 opuścił "Fablok" w 1964 roku z numerem fabrycznym 6276 i w pierwszym okresie był poddawany testom w warszawskim COBiRTK.
W konstrukcji lokomotywy zastosowano 8-cylindrowy widlasty silnik spalinowy a8C22 o mocy 800 KM, prądnicę główną LSPa-740 o mocy 485 kW, przekładnię elektryczną oraz cztery elektryczne silniki trakcyjne LSa-430 o mocy ciągłej 101 kW. Wyposażenie elektryczne uzupełnia prądnica pomocnicza LSPu-280 (o mocy 10 kW) i bateria akumulatorów. Hamulec powietrzny systemu Oerlikona wspomagany jest hamulcem ręcznym działającym na jeden ("tylny") wózek lokomotywy.
W 1972 roku opracowano wersję lokomotywy 6D/M z przeznaczeniem na eksport dla kolei marokańskich.
Prototyp przekazano dla PKP dopiero w 1967 roku, więc pierwszymi egzemplarzami lokomotywy na PKP były 002 i 003, które przyjęto w marcu 1965 roku. Pierwsze egzemplarze SM42 trafiały do lokomotywowni Warszawa Odolany, następne (do numeru 100) do Legnicy, Piotrkowa, Oleśnicy, Wrocławia, Szczakowej, Tarnowskich Gór i Gdańska Zaspy.
Poza lokomotywami trafiającymi na PKP z bieżącej produkcji, kilkanaście egzemplarzy miało ciekawszy rodowód. Z przebudowanych lokmotyw SP42 powstały 011" i 012", lokomotywy 1063-1065 i 1154-1156 zostały kupione od przemysłu, natomiast niecodziennie pomalowana w granatowo-żółte barwy SM42-2000 jest zmodernizowaną w ZNTK Piła w 1995 roku lokomotywą SM42-039.
Obecna praca lokomotyw SM42 obejmuje zarówno przetoki, rozrząd, pociągi zdawcze oraz (w okresie letnim) lokalne pociągi pasażerskie.

Podstawowe dane techniczne:

długość ze zderzakami: 14240 mm
rozstaw osi skrajnych: 10100 mm
masa w stanie służbowym: 72 t
średnica kół: 1100 mm
prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
pojemność zbiorników paliwa: 2840 l
typ hamulca: Oerlikon
najmniejszy promień łuku: 80 m
szerokość: 3173 mm
wysokość od główki szyny: 4400 mm
wózek: 1 LN

SMTS

(C) SMTS

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ