LOKOMOTYWY PKP CARGO | |||||||||||||||||||||||
spalinowa lokomotywa manewrowa serii SM42 | |||||||||||||||||||||||
Lokomotywa
SM42 (6D, Ls800 - oznaczenia fabryczne i przemysłowe)
była pierwszą polską konstrukcją lokomotywy
spalinowej "z prawdziwego zdarzenia", chociaż
niewątpliwie do jej powstania przyczyniły się
doświadczenia z eksploatacji serii SM30 oraz
importowanych lokomotyw SM40 produkcji węgierskiej. Dokumentację lokomotywy opracowano w poznańskim Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Szynowych w 1961 roku, a następnie powierzono produkcję chrzanowskiemu "Fablokowi". Prototyp lokomotywy SM42 opuścił "Fablok" w 1964 roku z numerem fabrycznym 6276 i w pierwszym okresie był poddawany testom w warszawskim COBiRTK. W konstrukcji lokomotywy zastosowano 8-cylindrowy widlasty silnik spalinowy a8C22 o mocy 800 KM, prądnicę główną LSPa-740 o mocy 485 kW, przekładnię elektryczną oraz cztery elektryczne silniki trakcyjne LSa-430 o mocy ciągłej 101 kW. Wyposażenie elektryczne uzupełnia prądnica pomocnicza LSPu-280 (o mocy 10 kW) i bateria akumulatorów. Hamulec powietrzny systemu Oerlikona wspomagany jest hamulcem ręcznym działającym na jeden ("tylny") wózek lokomotywy. W 1972 roku opracowano wersję lokomotywy 6D/M z przeznaczeniem na eksport dla kolei marokańskich. Prototyp przekazano dla PKP dopiero w 1967 roku, więc pierwszymi egzemplarzami lokomotywy na PKP były 002 i 003, które przyjęto w marcu 1965 roku. Pierwsze egzemplarze SM42 trafiały do lokomotywowni Warszawa Odolany, następne (do numeru 100) do Legnicy, Piotrkowa, Oleśnicy, Wrocławia, Szczakowej, Tarnowskich Gór i Gdańska Zaspy. Poza lokomotywami trafiającymi na PKP z bieżącej produkcji, kilkanaście egzemplarzy miało ciekawszy rodowód. Z przebudowanych lokmotyw SP42 powstały 011" i 012", lokomotywy 1063-1065 i 1154-1156 zostały kupione od przemysłu, natomiast niecodziennie pomalowana w granatowo-żółte barwy SM42-2000 jest zmodernizowaną w ZNTK Piła w 1995 roku lokomotywą SM42-039. Obecna praca lokomotyw SM42 obejmuje zarówno przetoki, rozrząd, pociągi zdawcze oraz (w okresie letnim) lokalne pociągi pasażerskie. Podstawowe dane techniczne:
|
(C) SMTS |
||||||||||||||||||||||
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ |