LOKOMOTYWY PKP CARGO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
spalinowa lokomotywa uniwersalna serii SU45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Produkowane
od 1970 roku lokomotywy spalinowe serii SP45, wyposażone
w kocioł ogrzewczy Vapour, poddawane były od przełomu
lat 80-tych i 90-tych pewnym modernizacjom. Zasadnicze
przyczyny modernizacji leżały w braku dewiz potrzebnych
na zakupy części zamiennych do owych kotłów. Poza
tym, w latach osiemdziesiątych, na sieci zaczęły
dominować wagony przystosowane do ogrzewania
elektrycznego, jako bardziej wygodnego i tańszego w
eksploatacji. Centralne Biuro Konstrukcyjne PKP w Poznaniu opracowało dokumentację techniczną modernizacji ogrzewania w lokomotywach serii SP45 na elektryczne 3000V=. Praca ta nie nastręczyła wielu trudności, gdyż ogrzewanie elektryczne zastosowano wcześniej w seryjnie produkowanych u 'Cegielskiego' liniowych lokomotywach spalinowych serii SU46 oraz prototypowych SP47 i właśnie rozwiązanie przejęte z lokomotyw SU46 wprowadzono w zakres modernizacji serii SP45. W przedziale przeznaczonym dla kotła ogrzewczego, wstawiono prądnicę grzewczą, produkowaną przez wrocławski Dolmel i napędzaną przez wał. Przy prądnicy zamontowano od razu nową szafę z aparaturą wysokiego napięcia. Wyjście przewodu grzewczego wyprowadzono na czoło z lewej strony (patrząc od kabiny maszynisty). W zakres modernizacji włączono również wyprowadzenie sprzęgów sterowania wielokrotnego na czoło (pod oznaczeniami serii), usprawniono wadliwie działającą instalację sygnalizacji i gaszenia pożaru oraz wprowadzono drobne zmiany w obrębie układu jezdnego. Aby odróżnić zmodernizowane lokomotywy od zasadniczej serii, zmieniono oznaczenie serii z SP45 na SU45, z zachowaniem starych numerów inwentarzowych. Zmiana oznaczenia liczy się czysto technicznie - nie należy utożsamiać zastosowanego typu ogrzewania wagonów pasażerskich z literą oznaczającą przeznaczenie lokomotywy (ogrzewanie elektryczne mają również lokomotywy SP30, SP47, SP32 oraz SU46). W 1999 roku, skasowano pozostałe niezmodernizowane spalinowozy SP45. Obecnie wszyskie spotykane lokomotywy serii 45 mają są formalnie serią 'SU', pomimo iż zdarzają się pojedyncze egzemplarze, w których nie zmieniono aluminiowych oznaczeń i pozostawiono jako 'SP'. Podstawowe dane techniczne:
|
(C) SMTS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ |