LOKOMOTYWY PKP CARGO
spalinowa lokomotywa uniwersalna serii SU45
Produkowane od 1970 roku lokomotywy spalinowe serii SP45, wyposażone w kocioł ogrzewczy Vapour, poddawane były od przełomu lat 80-tych i 90-tych pewnym modernizacjom. Zasadnicze przyczyny modernizacji leżały w braku dewiz potrzebnych na zakupy części zamiennych do owych kotłów. Poza tym, w latach osiemdziesiątych, na sieci zaczęły dominować wagony przystosowane do ogrzewania elektrycznego, jako bardziej wygodnego i tańszego w eksploatacji.
Centralne Biuro Konstrukcyjne PKP w Poznaniu opracowało dokumentację techniczną modernizacji ogrzewania w lokomotywach serii SP45 na elektryczne 3000V=. Praca ta nie nastręczyła wielu trudności, gdyż ogrzewanie elektryczne zastosowano wcześniej w seryjnie produkowanych u 'Cegielskiego' liniowych lokomotywach spalinowych serii SU46 oraz prototypowych SP47 i właśnie rozwiązanie przejęte z lokomotyw SU46 wprowadzono w zakres modernizacji serii SP45. W przedziale przeznaczonym dla kotła ogrzewczego, wstawiono prądnicę grzewczą, produkowaną przez wrocławski Dolmel i napędzaną przez wał. Przy prądnicy zamontowano od razu nową szafę z aparaturą wysokiego napięcia. Wyjście przewodu grzewczego wyprowadzono na czoło z lewej strony (patrząc od kabiny maszynisty).
W zakres modernizacji włączono również wyprowadzenie sprzęgów sterowania wielokrotnego na czoło (pod oznaczeniami serii), usprawniono wadliwie działającą instalację sygnalizacji i gaszenia pożaru oraz wprowadzono drobne zmiany w obrębie układu jezdnego.
Aby odróżnić zmodernizowane lokomotywy od zasadniczej serii, zmieniono oznaczenie serii z SP45 na SU45, z zachowaniem starych numerów inwentarzowych. Zmiana oznaczenia liczy się czysto technicznie - nie należy utożsamiać zastosowanego typu ogrzewania wagonów pasażerskich z literą oznaczającą przeznaczenie lokomotywy (ogrzewanie elektryczne mają również lokomotywy SP30, SP47, SP32 oraz SU46).
W 1999 roku, skasowano pozostałe niezmodernizowane spalinowozy SP45. Obecnie wszyskie spotykane lokomotywy serii 45 mają są formalnie serią 'SU', pomimo iż zdarzają się pojedyncze egzemplarze, w których nie zmieniono aluminiowych oznaczeń i pozostawiono jako 'SP'.

Podstawowe dane techniczne:

długość ze zderzakami: 18 990 mm
rozstaw osi skrajnych wózka: 3 900 mm
masa w stanie służbowym: 102 000 kg
nacisk zestawu kołowego na tor: 166,71 kN [17 T]
maksymalna siła pociągowa: 319,80 kN
moc jednego silnika trakcyjnego: 260 KM
zapas paliwa: 3 200 l (3 500 l - wg. innych źródeł)
prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
typ/charakter silnika spalinowego: 2112SSF [HCP, na licencji FIAT], czterosuwowy, 12-cylindrowy, wysokoprężny z doładowaniem
moc znamionowa silnika spalinowego: 1 700 KM [1 250 kW]
obroty silnika: znamionowe: 1 500 obr./min; biegu jałowego: 700 obr./min
typ prądnicy głównej: GP-846B1 [Dolmel Wrocław, na licencji Alsthom]
typ prądnicy pomocniczej: LSPm-280, 110 V=
typ silników trakcyjnych: Lsa-430
przekładnia: elektryczna 700 V=
wymiary cylindra silnika spalinowego [średnica/skok tłoka]: 210 mm/ 230 mm
średnica kół: 1 100 mm
typ prądnicy ogrzewczej: LCP-400 (Dolmel)

SMTS

(C) SMTS

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ