Pragnę zaprezentować kilka zdjęć mojej makiety
kolejki elektrycznej TT w skali 1:120.
Makietę buduję od roku 1984. Posiada wymiary 2100 x 1500 mm i składa się z 2 części
(1050 x 1500 mm).
Obie części makiety połączone są elektrycznie wielowtykami typu CANON DB25 i DB37.
Na makiecie jeździ 6 składów: 4 składy osobowe i 2 towarowe.
Jednocześnie mogą jeździć 4 składy. Sterowanie odbywa się ręcznie lub automatycznie.
Automatyka pozwala na zatrzymywanie się pociągów na czas
określony na stacji, zmianę zwrotnic i semaforów oraz samoczynne opuszczanie rogatek
na przejazdach kolejowych. Wykorzystuję tu przekaźniki typu 8410 oraz
przekaźniki pośredniczące MT-6 lub MT-12 zasilane prądem stałym 18V.
Każdy skład wyposażony jest w magnes, który zamocowany jest w
pierwszym wagonie za lokomotywą. Skład przejeżdżając nad
kontaktronem umieszczonym na torach załącza przekaźnik lub
bezpośrednio zwrotnicę. Odpowiednim ustawieniem klawiszy na
pulpicie wybieram żądany wariant jazdy pociągów, potem
wszystko dzieje się automatycznie.
Sterowanie ręczne pozwala zmieniać
kierunek jazdy pociągów, zmieniać położenie 24 zwrotnic i 12
semaforów. Ogółem na makiecie zainstalowanych jest 27 zwrotnic
i 2 pary przejazdów kolejowych.
Na makiecie widoczne są dwie stacje kolejowe - większa o nazwie Moorbach
oraz nowsza o nazwie Dosse Nord.
Większość budowli wykonałem z papieru według własnego projektu
bazując na produktach firmy VERO.
Makieta wydaje się "płaska",
brak na niej wiaduktów czy wzniesień, jest jednak mały tunel.
Wynika to z moich założeń przy budowie makiety. W związku z tym,
że nie mam warunków aby makieta stała przez cały czas rozłożona,
zaprojektowałem ją w taki sposób, abym mógł wszystkie
elementy z niej demontować.
Obecnie nie mam zbyt wiele czasu aby rozbudować dalej makietę.
Nie zrealizowałem swoich planów i nie wykonałem dwóch modułów o wymiarach 100 x 30 mm.
Miały one być oddalone od obu części głównych makiety w odległości ok. 300 mm i połączone
mostami. Na nowych modułach miała powstać parowozownia oraz bocznica z magazynem.
Być może w tym roku makieta stanie na stałe na strychu, który obecnie jest wykańczany.
Zostanie ona wówczas przerobiona oraz znacznie rozbudowana.
Pracuję obecnie nad planami przyszłego torowiska (nowej stacji) oraz nową dokumentacją automatyki.
Muszę również uaktualnić starą dokumentację oraz wykonać oświetlenie kilku budowli.
Przedstawiam schemat torowiska makiety oraz przykładowe (schematy połączeń
elektrycznych).
W przyszłości zamierzam wykonać sterowanie makietą z
komputera PC.
Pragnę nawiązać kontakt oraz podzielić się doświadczeniami
z fanami kolejek elektrycznych TT, którzy posiadają własną
makietę kolejki lub zamierzają ja wykonać.
Serdecznie wszystkich pozdrawiam,
Jarosław Kozłowski