*


Strona kolejowa Jarka Kozłowskiego

Model parowozu BR 52 firmy TILLIG

Witam wszystkich maniaków kolejowych !!!

Pragnę zaprezentować kilka zdjęć mojej makiety kolejki elektrycznej TT w skali 1:120.
Makietę buduję od roku 1984. Posiada wymiary 2100 x 1500 mm i składa się z 2 części (1050 x 1500 mm).
Obie części makiety połączone są elektrycznie wielowtykami typu CANON DB25 i DB37.
Na makiecie jeździ 6 składów: 4 składy osobowe i 2 towarowe. Jednocześnie mogą jeździć 4 składy. Sterowanie odbywa się ręcznie lub automatycznie. Automatyka pozwala na zatrzymywanie się pociągów na czas określony na stacji, zmianę zwrotnic i semaforów oraz samoczynne opuszczanie rogatek na przejazdach kolejowych. Wykorzystuję tu przekaźniki typu 8410 oraz przekaźniki pośredniczące MT-6 lub MT-12 zasilane prądem stałym 18V.
Każdy skład wyposażony jest w magnes, który zamocowany jest w pierwszym wagonie za lokomotywą. Skład przejeżdżając nad kontaktronem umieszczonym na torach załącza przekaźnik lub bezpośrednio zwrotnicę. Odpowiednim ustawieniem klawiszy na pulpicie wybieram żądany wariant jazdy pociągów, potem wszystko dzieje się automatycznie.

foto1 foto2 foto3

Sterowanie ręczne pozwala zmieniać kierunek jazdy pociągów, zmieniać położenie 24 zwrotnic i 12 semaforów. Ogółem na makiecie zainstalowanych jest 27 zwrotnic i 2 pary przejazdów kolejowych.
Na makiecie widoczne są dwie stacje kolejowe - większa o nazwie Moorbach oraz nowsza o nazwie Dosse Nord. Większość budowli wykonałem z papieru według własnego projektu bazując na produktach firmy VERO.

foto4 foto26 foto27

Makieta wydaje się "płaska", brak na niej wiaduktów czy wzniesień, jest jednak mały tunel. Wynika to z moich założeń przy budowie makiety. W związku z tym, że nie mam warunków aby makieta stała przez cały czas rozłożona, zaprojektowałem ją w taki sposób, abym mógł wszystkie elementy z niej demontować.
Obecnie nie mam zbyt wiele czasu aby rozbudować dalej makietę. Nie zrealizowałem swoich planów i nie wykonałem dwóch modułów o wymiarach 100 x 30 mm. Miały one być oddalone od obu części głównych makiety w odległości ok. 300 mm i połączone mostami. Na nowych modułach miała powstać parowozownia oraz bocznica z magazynem.
Być może w tym roku makieta stanie na stałe na strychu, który obecnie jest wykańczany. Zostanie ona wówczas przerobiona oraz znacznie rozbudowana. Pracuję obecnie nad planami przyszłego torowiska (nowej stacji) oraz nową dokumentacją automatyki. Muszę również uaktualnić starą dokumentację oraz wykonać oświetlenie kilku budowli.
Przedstawiam schemat torowiska makiety oraz przykładowe (schematy połączeń elektrycznych).
W przyszłości zamierzam wykonać sterowanie makietą z komputera PC.
Pragnę nawiązać kontakt oraz podzielić się doświadczeniami z fanami kolejek elektrycznych TT, którzy posiadają własną makietę kolejki lub zamierzają ja wykonać.


Serdecznie wszystkich pozdrawiam,
Jarosław Kozłowski

Napisz do mnie jarkott@kolej.pl
Ostatnia modyfikacja strony 21.08.2002