Schemat przekaźnika czasowego

Do zatrzymywania pociągów na stacji oraz automatycznego opuszczania rogatek na przejazdach kolejowych stosuję prosty układ elektroniczny przekaźnika czasowego. Na rysunku pokazany jest tylko 1 moduł całego systemu, który składa się z 8 identycznych części. Całość jest zasilana prądem stałym o napięciu 9V.

Schemat przekaźnika czasowego
Oznaczenia:
T1-T2 - tranzystory BC107
K - kontaktron
P - przekaźnik, np. MT-6
C1- kondensator 330 µF
R1- rezystor 68 kOhm
R2- potencjometr liniowy 100 kOhm

Zasada działania jest bardzo prosta. Skład wjeżdżając na stację zwiera kontaktron K i załącza przekaźnik P, który odcina napięcie na szynie na czas ustawiony za pomocą potencjometru R2. Po upływie określonego czasu (rozładowaniu się kondensatora C1) przekaźnik ponownie podaje napięcie na tor stacyjny.
Całość połączona jest na płytce drukowanej i umieszczona w platykowym pudełku. Na wierzchu pudełka wywiercone są otwory, w których osadzone są potencjometry.
Nie jest to obecnie nowoczesny układ, wykonany został prawie 10 lat temu, ale do dzisiaj spisuje się wyśmienicie i jest niezawodny.


Napisz do mnie Jarosław Kozłowski
e-mail:
jarkott@friko4.onet.pl

Ostatnia modyfikacja strony: 23.11.2000 r.