Schemat połączeń semaforów świetlnych

Zwyle do podłączenia semaforów świetlnych stosuje się oryginalne przekaźniki dwucewkowe (dwustanowe). Ze względu na ich awaryjność (częste stany pośrednie występujące przy przełączaniu) opracowałem schemat połączeń semaforów z wykorzystaniem przekaźników MT-12 oraz kontaktronów.

Przykład
Rysunek 1

Lokomotywa wjeżdżając na tor 1 (u góry na rys. 1) zwiera kontaktron K1, który załącza przekaźnik P1 (rys. 2), za pomocą którego zapala sobie zielone światło oznaczone na rys. 2 literą Z. Po wyjechaniu ze stacji skład zwiera kontaktron K0, który przełącza przekaźnik P0 i zapala semafor W1, W2, W3 na światło czerwone (lampki oznaczone literą C).

Schemat połączeń semaforów świetlnych
Rysunek 2

System zasilany jest napięciem 16 V prądu zmiennego (semafory) oraz 18 V stałego (kontaktrony K0-K3, przekaźniki P0-P3, blok klawiszy S0-S3).
Mankamentem takiego rozwiązania jest to, że w przypadku wyłączenia napięcia oraz ponownego załączenia wszystkie semafory ustawiają się na pozycję "stój". Dlatego też należy za pomocą klawiszy S1-S3 podać zielone światło (lampki oznaczone literą Z) na dowolny semafor W1-W3. Natomiast klawisz S0 służy do ustawiania sygnału "stój", np. w przypadku manewrów, czy też wyjazdu innego składu ze stacji.


Napisz do mnie Jarosław Kozłowski
e-mail:
jarkott@kolej.pl

Ostatnia modyfikacja strony: 08.10.2001 r.