System oznaczen pojazdow trakcyjnych w Czechach i na Slowacji

Na przestrzeni 150 lat istnienia kolei na ziemiach czeskich i slowackich oznaczenia byly kilka razy zmienianie w celu lepszego usystematyzowania.

Poczatkowo lokomotywa nosily nazwiska osobistosci, lub nazwy geograficzne, co przy niewielkiej ilosci pojazdow nie sprawialo problemow. Jednak z rozwojem kolejnictwa i wzrostem liczby typow pojazdow trakcyjnych, fabryki lokomotyw zaczely uzywac tych samych nazw do dwu lub wiecej typow, co zaczynalo powodowac chaos. W 1921 roku inzynier dyplomowany Kryspin wprowadzil schemat oznaczen (zwany przeze mnie starym) , ktory to schemat obowiazywal do 1988, kiedy to wprowadzono "oznaczenia komputerowe" (zwany przeze mnie nowym). Po podziale CSD nowy system uzywany jest zarowno w ZSR, jak i w CD.

  1. stare oznaczenia
    1. 1.a. stare oznaczenia tendra
  2. nowe oznaczenia
  3. tabela przejsciowa miedzy starymi oznaczeniami a nowymi w bylym CSD

1. Stare oznaczenia

Wprowadzone przez inzyniera dyplomowanego Kryspina w roku 1921.
 
Duze cyfry
pierwsza ilosc osi napedowych
druga zwiekszona o 3 i pomnozona przez 10 - predkosc maksymalna w km/h
(powyzej 120 km/h niedefiniowalne)
trzecia zwiekszona o 10 - sredni nacisk na os
Male cyfry
pierwsza numer grupy konstrukcyjnej
nastepne numer inwentarzowy (do 99 dwucyfrowy, powyzej trzycyfrowy)

Przyklad:

498.104
4
4 osie napedowe
9
(9 + 3) * 10 =120 maskymalna predkosc 120 km/h
8
8+10 = 18 sredni nacisk na os - 18 t
1
numer grupy konstrukcyjnej
04 numer inwentarzowy

Lokomotywy z innym niz parowy napedem albo o specjalnym przeznaczeniu, maja przed numerem dodatkowe oznaczenia literowe:
 

T
Lok. spalinowa
E
Lok. elektryczna na prad staly (1)
S
Lok. elektryczna na prad zmienny (2)
ES
Lok. elektryczna dwusystemowa (1) (2)
M
Wagon motorowy lub jednostka
U
Pojazd trakcyjny waskotorowy
R
Wagon sterowniczy

(1) - 3000V DC
(2) - 25kV, 50Hz

Litery mozna laczyc, np. "EMU" oznacza waskotorowa jednostke elektryczna na prad staly

powrot do poczatku


1.a. Oznaczenia tendra:

Duze cyfry:
pierwsza zwiekszona o 3 - wielkosc pojemnika na wegiel w m^3
druga i trzecia wielkosc pojemnika na wode w m^3
Male cyfry:
pierwsza numer grupy konstrukcyjnej
nastepne numer inwentarzowy (do 99 dwucyfrowy, powyzej trzycyfrowy)

Przyklad:

935.2284
9
9+3 =12 wielkosc pojemnika na wegiel 12 m^3
35
wielkosc pojemnika na wode 35 m^3
2
numer grupy konstrukcyjnej
284 numer inwentarzowy (284 wyprodukowana sztuka)

powrot do poczatku


2. Nowe oznaczenia

Wprowadzone w roku 1988. Po podziale Czechoslowacji uzywane w obydwu krajach.

Znaczenie pierwszej litery numeracji:

1 Lok. elektryczna na prad staly (1)
2 Lok. elektryczna na prad zmienny (2)
3 Lok. elektryczna dwusystemowa (1) (2)
4 Elektryczny wagon motorowy badz jednostka na prad staly (1)
5 Elektryczny wagon motorowy badz jednostka na prad zmienny (2)
6 Elektryczny wagon motorowy badz jednostka dwusystemowa (1) (2)
7 Lok. spalinowa
8 Spalinowy wagon motorowy
9 Wagon sterowniczy
(1) - 3000V DC
(2) - 25kV, 50Hz

powrot do poczatku


3. Tabela przejsciowa miedzy starymi oznaczeniami a nowymi w bylym CSD

 
stare oznaczenia nowe oznaczenia
E 422.0 100
E 426.0 113
E 457.0 112
E 458.0 110
E 458.1 111
E 469.1 121
E 469.2 122
E 469.5 123
E 469.5 125
E 479.0 130
E 479.1 131
E 499.0 140
E 499.1 141
E 499.2 150
162
E 499.3 163
E 669.0 180
E 669.1 181
E 669.2 182
E 669.3 183
S 458.0 210
S 489.0 230
S 499.0 263
S 499.02 242
S 499.1 241
S 499.2 263
S 669.1 281
ES 499.0 350
362
ES 499.1 363
ES 499.2 372
TU 29.0 700
EM 475.1 451
EM 475.2 452
EM 488.0 460
TU 470 705
EMU 29.0 405
EMU 46.0 410
EMU 46.1 411
EMU 49.0 495
EMU 89.0 420
SM 488.0 560
T 211.0 700
T 211.1 701
T 212.0 702
T 212.1 703
T 223.0 704
T 334.0 710
T 426.0 715
T 435.0 720
T 444.0 725
T 441.1 726
T 448.0 740
T 457.0 730
731
T 458.1 721
T 458.5 721
T 466.0 735
T 466.2 742
T 466.3 743
T 476.1 745
T 478.1 751
T 478.2 752
T 478.3 753
T 478.4 754
T 499.0 759
T 669.0 770
T 669.1 771
T 669.5 770
T 669.51 771
T 678.0 775
T 679.0 776
T 679.1 781
T 679.5 781
TU 29.1 702
TU 29.2 701
TU 46.0 706
M 131.1 801
M 152.0 810
M 152.5 810
M 240.0 820
M 262.1 830
831
M 273.2 842
M 286.0 850
M 286.1 851
M 296.1 853
M 296.2 852
M 475.0 860
MU 20.0 889
M 131.2 890
M 144.0 891
M 153.0 892
M 153.5 892
M 250.0 893
M 263.0 894
N 475.1 051
N 475.2 052
N 488.0 060
R 29.0 905

powrot do poczatku


Autor: Krzysztof Mieloch

Opracowano na podstawie: Katalog lokomotiv, wydany przez: ZSR-MDC, Bratislava; Rebecca klub, Bratislava; SZKV Bratislava, 1988, autorzy: Ing. Milos Slavik, Ing. Dezider Selecky, Ing. Jiri Kubacek, CSc., Ivan Kozehuba, Jozef Janota, Jaroslav Veres, Mgr. Jozef Lehocky

Data ostatniej modyfikacji: 23.10.99