Co to jest semafor i do czego służy?
Semafory są urządzeniami sterowania ruchem kolejowym
służącymi do sygnalizacji szybkości z jaką może jechać
pociąg lub konieczności jego zatrzymywania. Zatrzymywanie jest
niezbędne np. na stacjach, mijankach, przed mostami zwodzonymi
itp. Ograniczanie prędkości za pomocą sygnału na semaforze
stosuje się np. gdy pociąg jedzie przez rozjazdy na bok.
Ogólnie mówiąc:
- Semafory możemy wg. funkcji rozdzielić na:
- wjazdowe - pozwalają lub zabraniają wjechać na stację
- wyjazdowe - pozwalają lub zabraniają wyjechać ze
stacji
- drogowskazowe - znajdują się na stacjach pomiędzy
wjazdowymi i wyjazdowymi (osłaniają rozjazdy w środku
stacji) oraz pokazują w przybliżeniu jak pociąg
będzie jechał przez duże stacje - czy pojedzie po tej
lub innej grupie torów (każdy maszynista jeżdżący po
jakiejś linii musi znać układ torów na szlaku i na
stacjach)
- odstępowe - zwiększają przelotowość szlaku, dzieląc
go na odstępy
- oraz wg. działania
- kształtowe
- semafor zazwyczaj w pełni obsługiwany - zarówno
sygnał zezwalający na jazdę jak i sygnał
"Stój" są podawane przez pracownika
kolejowego
- świetlne o
słupie pomalowanym w czerwono-białe pasy - semafor
półsamoczynny, - sygnał zezwalający na jazdę jest
podawany przez pracownika kolejowego, a sygnał
"Stój" automatycznie pod wpływem
oddziaływania pociągu
- świetlne o
słupie pomalowanym na biało - samoczynne - zarówno
sygnał "Stój", jak i sygnał zezwalający
ustawiają sie na nim pod wpływem oddziaływania
pociągu. Z oczywistego powodu (nie da sie ich
obsługiwać :), stosowane wyłącznie jako semafory
odstępowe, tworząc tzw. Samoczynną
Blokadę Liniową
Sygnały na semaforach obsługiwanych są sygnalizacją
szybkości, tzn. podają z jaką szybkością można minąć
semafor (maksymalną dozwoloną, 100 km/h, 60 km/h czy 40 km/h)
Co znaczą te "choinki" ?
Kombinacje świateł mogą być dla "cywila" dosyć
skomplikowane (jest ich zresztą aż 17!), ale opiera się to na
bardzo logicznych zasadach wymienionych poniżej:
S1 |
1. Światło czerwone (oznaczenie na PKP S 1) oznacza
"Stój" |
|
2. Jedno światło zielone lub pomarańczowe, ciagle
lub migające, oznacza największą dozwolona prędkość
przy tym semaforze. Prędkosc przy następnym zależy od
tego, jakie jest to światlo: |
S2 |
a) Światło zielone ciągłe (oznaczenie na PKP S 2)
oznacza zwykle prędkość maxymalną przy nastepnym
semaforze. Oczywiście sygnał na semaforze nie zawsze
się odnosi do następnego semafora, bo nie zawsze jest
za nim jakiś semafor (przykładowo - semafor wyjazdowy
na szlak bez SBL). |
S3 |
b) Światlo zielone pulsujące (oznaczenie na PKP S
3) informuje o obowiązującej szybkości 100 km/godz
przy następnym semaforze. Na semaforze przed semaforem
odstępowymSBL czterostawnej (czyli na
poprzednim semaforze SBL albo na semaforze wyjazdowym na
szlak z 4stawną SBL), S3 oznacza ponadto, że
obowiązuje szybkość nie większa niż 160 km/h, a w
przodzie są dwa odstępy blokowe wolne (poczytaj o SBL jeśli nie wiesz co to znaczy). |
S4 |
c) Światło pomarańczowe pulsujace (oznaczenie na
PKP S 4) oznacza szybkość zmniejszoną do 40 lub 60
km/h przy następnym semaforze. |
S5 |
d) Światło pomarańczowe ciagłe (oznaczenie na PKP
S 5) oznacza sygnał S1 "Stój" przy następnym
semaforze. Ponadto na SBL
czterostawnej nie należy przy nim jechać szybciej niż
100 km/h |
3. Dwa swiatła na semaforze oznaczają szybkość
mniejszą od maksymalnej podanej w służbowym
rozkładzie jazdy. Górne światło odnosi sie wtedy do
następnego semafora (zasady jak przy pojedynczych
światłach), a dolne jest zawsze pomarańczowe ciągłe,
ewentualnie uzupełnione pasem świetlnym koloru
zielonego lub pomarańczowego.
Prędkość przy takim semaforze to: |
S10
S11
S12
S13
|
a) 40 km/godz, jeśli pod dolnym światłem
pomarańczowym nie ma żadnego pasa świetlnego. |
S10a
S11a
S12a
S13a
|
b) 60 km/godz, jeśli dolne światło pomarańczowe
jest uzupełnione pasem świetlnym koloru
pomarańczowego. |
S6
S7
S8
S9
|
c) 100 km/godz, jeżeli dolne światło pomarańczowe
jest uzupełnione pasem świetlnym koloru zielonego. |
Sz |
4. Jeśli nie można na semaforze
nastawić sygnału zezwalającego, (np. gdy coś się
popsuło albo ułożyło się droge przebiegu, której
nie ma w zależnościach), na semaforze podaje się Sygnał
Zastępczy (oznaczenie na PKP Sz), w postaci
migającego światła matowobiałego. Sygnał zastępczy
pozwala na jazdę z szybkością nie przekraczającą 40
km/h, a w przypadku wyjazdu na podstawie Sz na szlak z
blokadą samoczynną, 20 km/h. Sygnał zastępczy, w
odróżnieniu od innych sygnałów na semaforach
półsamoczynnych, nie zmienia się na sygnał
"Stój" pod wpływem pociągu, lecz zostaje
wyświetlany przez 30 sekund, a następnie automatycznie
się wyłącza. |
Sygnały S10, S10a, S6, jeśli nie ma za nimi
żadnych semaforów (są to semafory wyjazdowe na szlak
bez blokady samoczynnej), ich znaczenie to nie "jazda
z szybkością xx km/h, a przy następnym semaforze z Vmax",
lecz raczej "Jazda z szybkością zmniejszoną do
xx km/h do końca okręgu zwrotnicowego osłanianego tym
semaforem, a potem z największą dozwoloną
szybkością, wskazaną w służbowym rozkładzie
jazdy". Tak więc maszynista może przyspieszać
gdy ostatni wagon zjedzie z ostatniej zwrotnicy na
stacji, i przejedzie jeszcze dla bezpieczeństwa ok. 100
m |
Zasady numeracji sygnałów
Zasady numeracji mogą wyglądać na dziwne i do niczego nie
przydatne, jednak prościej jest powiedzieć np. S8 niż
"dwa światła pomarańczowe w jednym pionie, górne
migające, dolne ciągłe, a pod nimi poziomy pas świetlny
koloru zielonego"...
A więc oto zasada oznaczeń sygnałów na semaforach:
1) Sygnał "Stój" ma oznaczenie S1
(wszystkie sygnały na PKP każące się zatrzymać
(podobnie jak ostrzegawcze ostrzegające przed sygnałem
"Stój") mają oznaczenie zakończone na 1) |
2) Numer sygnału otrzymujemy dodając liczbę:
- dla Vmax przy semaforze - 0
- dla V=100 przy semaforze - 4
- dla V=40 przy semaforze - 8
- dla V=60 przy semaforze - 8 i literę
"a"
|
Do liczby:
- dla Vmax przy następnym semaforze - 2
- dla V=100 przy następnym semaforze - 3
- dla V=40 lub V=60 przy następnym semaforze - 4
- dla sygnału S1 "Stój!" przy
następnym semaforze - 5
|
Semafory kształtowe
|
Semafor kształtowy (na zdjęciu) składa się z
masztu, na którym umocowane są dwa lub jedno ramię
koloru białego z czerwoną obwódką, do których
przymocowane są przesłony z kolorowymi szkłami. Do
słupa przymocowana jest także latarnia, dzięki czemu w
nocy jednocześnie z przesuwaniem się ramion,
przesuwają się szkła przed latarnią, co sprawia że
maszynista widzi również sygnał świetlny. Ramie może
być tylko jedno (górne) jeśli semafor ma jedynie
zezwalać na jazdę lub nie, jednak gdy ma on także
nakazywać ograniczenie szybkości, mocuje się dodatkowo
drugie ramię. Na semaforach wjazdowych często mocuje
się latarnię z białym światłem (na zdjęciu) do
dawania Sygnału Zastępczego.
Semafory kształtowe są generalnie na wymarciu,
jednakże ostało się nieco stacji,
na których wciąż panują.
|
Na semaforach kształtowych można podać następujące
sygnały:
Znaczenie |
Wygląd w dzień |
Wygląd w nocy |
Sygnał Sr 1 "Stój" |
Ramię semafora ustawione poziomo na prawo od słupa
semaforowego |
Czerwone światło na semaforze |
Sygnał Sr 2 "Wolna droga z największą
dozwoloną szybkością, wskazaną w służbowym
rozkładzie jazdy" |
Ramię semafora wzniesione pod kątem 45 stopni do
poziomu |
Zielone światło na semaforze |
Sygnał Sr 3 "Wolna droga szybkością
zmniejszoną do 40 km/godz. do końca okręgu
zwrotnicowego osłanianego tym semaforem, a potem z
największą dozwoloną szybkością" |
Dwa ramiona semafora wzniesione pod kątem 45 stopni, na
prawo od słupa semafora |
Dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne
światło pomarańczowe, a górne zielone |
Sygnał Zastępczy Sz (patrz tu
jeśli nie wiesz co to) - na niektórych semaforach,
zwłaszcza wjazdowych (gdy semafor wyjazdowy stojący
przy peronie się uszkodzi, dyżurny ruchu idzie z
rozkazem szczególnym do maszynisty. Jednakże dyżurny
nie ma czasu na to, aby w celu dostarczenia rozkazu
szczególnego biec 600 m po torach). |
Matowobiałe światło migające na słupie semafora na
semaforze pokazującym sygnał "Stój" lub
sygnał wątpliwy |
Matowobiałe światło migające na słupie semafora na
semaforze pokazującym sygnał "Stój" lub
sygnał wątpliwy |
Gdy
zwrotnice pozwalają na jazdę na bok z szybkością
większą niż 40 km/h, na słupie semafora umieszcza
się czarny wskaźnik, na którym z chwilą ukazania się
sygnału Sr3 (wolna ze zmniejszoną), wyświetla się
matowobiała liczba oznaczająca dozwoloną szybkość (w
dziesiątkach km/h). Sygnał ma wtedy znaczenie zmienione
o szybkość, na przykład gdy na wskaźniku jest liczba
10, oznacza to że wolno jechać z szybkością 100 km/h
do końca okręgu zwrotnicowego osłanianego danym
semaforem, a potem z największą dozwoloną
szybkością. |
Jak już nam wiadomo, na jednym odstępie między semaforami
może znajdować się tylko jeden pociąg. Gdy cały szlak
stanowi jeden odstęp (semafor wyjazdowy stacji A - semafor
wjazdowy stacji B), pociąg ze stacji A może wyjechać do stacji
B dopiero wtedy, gdy poprzedni pociag dojedzie do stacji B.
Wlasnie dlatego dla zwiększenia przelotowości szlaku (o czym
już pisałem) stosuje się semafory odstępowe ustawiane na
szlaku, który dzieli się w ten sposób na kilka odstępów.
Jednak, aby nie trzeba było obsługiwać z nastawni tych
semaforów, których może być bardzo dużo, na szlaku ustawia
się często semafory samoczynne, na których pod wpływem
oddziaływania pociągu nie tylko zmienia się sygnał
zezwalający na "Stój", ale także gdy pociąg zjedzie
z odstępu, pojawia się sygnał zezwalający. To tyle teorii.
Słupy semaforów
samoczynnych dla odróżnienia od półsamoczynnych maluje się
na biało. Odróżnianie jest potrzebne m. in. gdy trzeba minąć sygnał "Stój"
Ze względu na ilość sygnałów jakie pojawiają się na
semaforach, rozróżniamy samoczynną blokadę liniową dwu-,
trzy-, i czterostawną:
- SBL
dwustawna
Stosowana na Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD), a
także w metrze warszawskim. Podaje następujące
sygnały:
S2 |
zielone światło |
"Jazda z największą dozwoloną
szybkością, wskazaną w służbowym rozkładzie
jazdy" |
S1 |
czerwone światło |
"Stój" |
Jak widać z tego, sygnał na semaforze musi być
widoczny z odległości, z której maszynista może
bezpiecznie wyhamować pociąg. Z tego powodu blokada
dwustawna może być stosowana tylko na liniach po
których pociągi jeżdzą z niewielką szybkością
(czyli na WKD, a także w warszawskim metrze, którego
wagony mają naprawdę niezłe osiągi jeśli chodzi o
hamowanie :).
- SBL
trzystawna
Stosowana na większości linii na PKP. Podaje
następujące sygnały:
S2 |
zielone światło |
Jazda z największą dozwoloną szybkością,
wskazaną w służbowym rozkładzie jazdy |
S5 |
pomarańczowe światło |
Jazda z największą dozwoloną szybkością,
następny semafor wskazuje sygnał
"Stój" |
S1 |
czerwone światło |
"Stój" |
Z powyższego spisu widać, że pojawił się tu
trzeci sygnał, ostrzegający o tym, że następny
semafor pokazuje sygnał "Stój". Pozwala to na
jazdę pociągów z dużą prędkością, gdyż
maszynista nie musi wypatrywać ciągle sygnału i
wyhamowywać w razie zauważenia sygnału
"Stój!" - mijając semafor, na którym świeci
się pomarańczowe światło (sygnał S5), maszynista ma
czas na spokojne wyhamowanie pociągu. Tak więc odstępy
muszą mieć długość nieznacznie dłuższą od drogi
hamowania.
- SBL
czterostawna
Stosowana na tych liniach, po których pociągi jeżdzą
z dużą prędkością (np. CMK, E20). Podaje
następujące sygnały:
S2 |
zielone światło |
Jazda z największą dozwoloną szybkością,
wskazaną w służbowym rozkładzie jazdy,
następny semafor pokazuje sygnał zezwalający
na jazdę |
S3 |
zielone światło migające |
Jazda z największą dozwoloną szybkością,
nie większą niż 160 km/h, w przodzie są dwa
odstępy blokowe wolne, a przy następnym
semaforze - z prędkością zmniejszoną do 100
km/h |
S5 |
pomarańczowe światło |
Jazda z szybkością zmniejszoną do 100
km/h, następny semafor wskazuje sygnał
"Stój" |
S1 |
czerwone światło |
"Stój" |
Z powyższego spisu widać, że pojawił się tu
jeszcze czwarty sygnał, ostrzegający o tym, że drugi
semafor (nie najblizszy, tylko jeszcze następny)
wskazuje sygnał "Stój" - krótko mówiąc,
zielone światło migające oznacza, że na następnym
semaforze pali się żółte światło i że obowiązuje
za nim szybkość jazdy nie większa niż 100 km/h. Tak
więc, pociąg hamuje tutaj przez dwa odstępy - gdy
naszynista jadący z szybkością nawet większą niż
160 km/h dostrzeże sygnał S3, zaczyna zwalniać przed
tym semaforem tak, że mija go z prędkością 160 km/h,
do następnego semafora na którym pali się żółte
światło zdąży wyhamować do 100 km/h, aż do
zatrzymania przed sygnałem "Stój". Dzięki
temu, dwa kolejne odstępy muszą mieć łącznie
długość drogi hamowania, dlatego system ten stosuje
się na liniach, na których droga hamowania jest bardzo
duża. Gdyby np. na CMK zainstalowana była SBL
trzystawna, odstępy byłyby znacznie dłuższe (ok. 2 km
każdy), przez co przelotowość byłaby mniejsza.
Zasady ustawiania semaforów
1. Semafory nie są ustawiane przypadkowo, ponieważ groziłoby
to pomyleniem, który semafor odnosi się do którego toru.
Obowiązuja więc pewne zasady. Semafory ustawia sie...
a) na stacji oraz na szlaku jednotorowym - po prawej
stronie toru, patrząc w kierunku jazdy.
b) na szlaku o dwóch torach - po zewnętrznej stronie
torow, tzn. dla toru prawego - po prawej, a dla toru lewego - po
lewej stronie, patrząc w kierunku jazdy.
c) na szlaku o większej liczbie torow niż dwa: - przy
torach skrajnych - po zewnętrznej stronie torow, tzn. tak jak na
szlaku o dwóch torach.
- przy torach nieskrajnych - po prawej stronie torów, tzn. tak
jak na szlaku jednotorowym.
2. Jeśli nie można semafora ustawic na przepisowym miejscu
(np. z braku miejsca), ustawia się w miejscu, gdzie powinien on
stac, wskaźnik (oznaczenie na PKP - W15) - biały kwadrat z
czarnym trójkątem zwróconym ostrzem w kierunku semafora.
|
|
Semafor powinien stać z lewej strony toru, a
stoi z prawej |
Semafor powinien stać z prawej strony toru,
a stoi z lewej |
Pociag przejechał przez czerwone światło!
Czy mam się bać?
0. Nie, bo to i tak nigdy nie pomaga. [pogląd autora strony :]
Pociąg może przejechać sygnał "Stój!" w
następujących przypadkach:
1. Na semaforze obsługiwanyma (tym w czerwono-białe paski albo
kształtowym)
a) Gdy zostanie drużynie
pociągowej wręczony odpowiedni rozkaz szczególny (typu
"S") uprawniający do minięcia sygnału
"Stój!" na semaforze (rozkaz ten może być też
podyktowany przez radio).
b) Gdy
na semaforze zostanie podany Sygnał zastępczy
(Oznaczenie na PKP Sz), zezwalający na jazdę z szybkością nie
przekraczającą 40 km/h, a z chwilą wjazdu na szlak z SBL na Sygnał zastępczy - 20 km/godz. Sygnał
składa się z migającego białego światła, które może być
wyświetlane z czerwonym światłem lub sygnałem niepewnym.
2. Na blokadzie samoczynnej:
a) Sygnał
"Stój!" można minąć dowolną ilość razy, po
uprzednim zatrzymaniu i daniu sygnału Rp1 "Baczność"
syreną, minąć z szybkością jazdy zmniejszoną do 20 km/h,
jeśli nie widać pociągu lub przeszkody, i tak regulować
szybkość, aby w razie zauważenia pociągu lub przeszkody móc
się bezpiecznie zatrzymać. Jazda z ostrożnością obowiązuje
do czasu minięcia ważnego semafora zezwalającego na jazdę.
b) Ciężki pociąg
towarowy może minąć sygnał "Stój" na SBL z
szybkością nie większą niż 15 km/godz bez zatrzymania,
jeśli na semaforze znajduje się wskażnik W22 (Kwadratowa
czarna tablica ustawiona po przekątnej pionowo, a na niej biała
litera "T" wykonana z materiałów odblaskowych.
Stosuje się go, za każdorazowym zezwoleniem naczelnego
dyrektora OKP, na semaforach odstępowych blokady samoczynnej
ustawionych na wzniesieniu miarodajnym ponad 0.6 % na długości
drogi hamowania)
Powrót
|