Ta strona jest w trakcie tworzenia, wiec jesli widzisz na niej jakis błąd to koniecznie szybko kliknij tutaj i napisz o tym!



Wagon 111A



*** Kliknij na fragment zdjęcia, aby zobaczyć zdjęcia tej części wagonu ***



*** Kliknij na fragment planu, aby zobaczyć zdjęcia tej części wnętrza ***


Typ
Rok rozpoczęcia produkcji.
Długość ze zderzakami.
[m]
Masa własna
[t]
V max
[km/h]
Kl
Liczba przedz.
Liczba miejsc siedz.
Ogrzew.
Liczba dostarczonych
Producent
111A
1969
24,50
39,50
140/160
2
10
80
el-par/
el/
naw
1182
HCP
Objaśnienie symboli i skrótów znajduje się TUTAJ

Jak rozpoznać?

Z zewnątrz

Malowanie - klasyczne dla wagonów 2 klasy na PKP-zielone z szerokim białym pasem wzdłuż całego wagonu i białymi drzwiami. Drzwi boczne - uchylno-łamane. Drzwi czołowe - z napędem ręcznym, w czasie napraw głównych montowano początkowo drzwi ognioodporne, obecnie montuje się ognioodporne o napędzie pneumatycznym polskiej konstrukcji.
Wewnątrz

Przedziały w stylu klasycznej "mechanicznej pomarańczy" - brunatno-pomarańczowe kanapy dla 4 osób dzielone w połowie podłokietnikiem i zagłówkiem. Na ścianie z jednej strony małe lustro, na górze aluminiowe półki. Okna otwierane "klasycznie" do dołu. Nad drzwiami czteropozycyjne pokrętła do regulacji światła i ogrzewania (wersja z ogrzew naw.-termostat z pokrętłem bezstopniowym) i regulacja głośności. W wersji z ogrzewaniem piecykowym wajcha do wentylacji/
Na korytarzu w wersji z ogrzewaniem elektrycznym piecykowym grzejniki podłużne grzejniki z przerwa w połowie wagonu. W wersji z ogrzewaniem nawiewnym pośrodku korytarza obudowa wlotu powietrza.

Opis


Jeden z bardziej popularnych wagonów na PKP spotykany w każdym rodzaju pociagów - od osobowych po (niestety) IC. Jest wersją rozwojową wagonu 104A, stworzonego początkowo do obsługi ruchu międzynarodowego. Poprzez 20 lat produkcji powstało wiele wersji, różniących się m.in.rodzajem ogrzewania. Wagon 104A pochodzi z 1964 roku, zas nastepca 111A - 141A byl produkowany przez kolejne 3 lata(1990-1992). Jak widac ta rodzina wagonow byla produkowana przez 38 lat!
Wersje 111A, 111Ab, 111Ag, 111Ap, 111As miały ogrzewanie parowe i elektryczne, natomiast 111Au tylko ogrzewanie elektryczne piecykowe. 111Aw i 111Ay mają ogrzewanie elektryczne nawiewne, zaś 111Ax także nawiewne, ale elektryczno-parowe. Obecnie wiekszość wagonów ma zdemontowane ogrzewanie parowe, gdyż jest ono dziś stosowane sporadycznie. Obecnie liczne egemplarze wagonów tej serii przechodzi naprawy główne podczas których dokonuje się wymiany całego wyposażenia wnętrza(w tym kabiny WC na szczelne-plastikowe), instalacji elektrycznej, drzwi czołowych(na pneumatyczne).Od roku 1998 wymienia się także okna na nowe. W próbnej serii wagonów zmodernizowanych do standartu LUX(docelowo IR) w ZNTK Ostrów WLKP. zamonotowano układ toalet wobiegu zamknięty firmy EVAC, zaś wózki wymieniono na znacznie nowocześniejsze 25ANa(prod.ZNTK Poznań). Zainstalowano także ogrzewanie nawiewne. Istnieje także kilkanaście wagonów zmodernizowanych w ZNTK Nowy Sącz w 1996 roku z nowymi wózkami i ogrzewaniem nawiewnym, oraz nowym wnętrzem, WC, elektryką i drzwiami czołowymi.










ŽŠ '2000
Strona zaprojektowana i przygotowana przez kovaL'a.
Jesli widzisz na tej stronie jakis blad to koniecznie szybko kliknij tutaj i napisz o tym! Strona główna Poczatek strony Pomoc(objasnienia nazw, symboli itp) Strona główna Wagonowe wieści Spis wagonów(i podstron o nich)wg.typu Spis wagonów(i podstron o nich)wg.kategorii pociagów, które obsługują Pomoc(objasnienia nazw, symboli itp) Kontakt z autorami tej strony Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia WC Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia WC Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia przedziałów Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia przedsionków Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia przedsionków Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia przedsionków Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia przedsionków Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia przedsionków Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia korytarza Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia układu biegowego Kliknij tu aby zobaczyć zdjęcia całego wagonu