Malowanie - klasyczne dla wagonów 2 klasy na PKP-zielone z szerokim białym pasem wzdłuż całego wagonu i białymi drzwiami.
Drzwi boczne - uchylno-łamane.
Drzwi czołowe - z napędem ręcznym, w czasie napraw głównych montowano początkowo drzwi ognioodporne, obecnie montuje się ognioodporne o napędzie pneumatycznym polskiej konstrukcji.
Wewnątrz
Przedziały w stylu klasycznej "mechanicznej pomarańczy" - brunatno-pomarańczowe kanapy dla 4 osób dzielone w połowie podłokietnikiem i zagłówkiem. Na ścianie z jednej strony małe lustro, na górze aluminiowe półki. Okna otwierane "klasycznie" do dołu. Nad drzwiami czteropozycyjne pokrętła do regulacji światła i ogrzewania (wersja z ogrzew naw.-termostat z pokrętłem bezstopniowym) i regulacja głośności. W wersji z ogrzewaniem piecykowym wajcha do wentylacji/
Na korytarzu w wersji z ogrzewaniem elektrycznym piecykowym grzejniki podłużne grzejniki z przerwa w połowie wagonu. W wersji z ogrzewaniem nawiewnym pośrodku korytarza obudowa wlotu powietrza.
Opis
Jeden z bardziej popularnych wagonów na PKP spotykany w każdym rodzaju pociagów - od osobowych po (niestety) IC. Jest wersją rozwojową wagonu 104A, stworzonego początkowo do obsługi ruchu międzynarodowego. Poprzez 20 lat produkcji powstało wiele wersji, różniących się m.in.rodzajem ogrzewania. Wagon 104A pochodzi z 1964 roku, zas nastepca 111A - 141A byl produkowany przez kolejne 3 lata(1990-1992). Jak widac ta rodzina wagonow byla produkowana przez 38 lat!
Wersje 111A, 111Ab, 111Ag, 111Ap, 111As miały ogrzewanie parowe i elektryczne, natomiast 111Au tylko ogrzewanie elektryczne piecykowe. 111Aw i 111Ay mają ogrzewanie elektryczne nawiewne, zaś 111Ax także nawiewne, ale elektryczno-parowe. Obecnie wiekszość wagonów ma zdemontowane ogrzewanie parowe, gdyż jest ono dziś stosowane sporadycznie.
Obecnie liczne egemplarze wagonów tej serii przechodzi naprawy główne podczas których dokonuje się wymiany całego wyposażenia wnętrza(w tym kabiny WC na szczelne-plastikowe), instalacji elektrycznej, drzwi czołowych(na pneumatyczne).Od roku 1998 wymienia się także okna na nowe. W próbnej serii wagonów zmodernizowanych do standartu LUX(docelowo IR) w ZNTK Ostrów WLKP. zamonotowano układ toalet wobiegu zamknięty firmy EVAC, zaś wózki wymieniono na znacznie nowocześniejsze 25ANa(prod.ZNTK Poznań). Zainstalowano także ogrzewanie nawiewne. Istnieje także kilkanaście wagonów zmodernizowanych w ZNTK Nowy Sącz w 1996 roku z nowymi wózkami i ogrzewaniem nawiewnym, oraz nowym wnętrzem, WC, elektryką i drzwiami czołowymi.
ŽŠ '2000
Strona zaprojektowana i przygotowana przez kovaL'a.
Jesli widzisz na tej stronie jakis blad to koniecznie szybko kliknij tutaj i napisz o tym!