Nowy nabytek Dyrekcji Elektroenergetyki Kolejowej

 

Zakład w Słotwinach (Zakład Zmechanizowanych Napraw Sieci Trakcyjnej) koło Koluszek posiada od wiosny 1999r. pociąg do potokowej wymiany sieci trakcyjnej (PWST), produkcji Plassera & Theurera. Jest to pierwszy taki pociąg w Polsce i nie tylko, ale także w Europie Środkowej. Pociąg ten dzięki nowej technologii wymiany sieci trakcyjnej skraca 2-3 krotne czas pracy demontażowo - montażowych i zmniejsza uciążliwość pracy, eliminując wiele czynności wykonywanych ręcznie. Zupełnie zmienił się sposób wykonywania pracy. Pracownik sam zdalnie steruje ruchami podnośników (sterowanie radiowe) i wózków, a także jazda robocza (do 7 km/h); nie trzeba do tego maszynisty. W tradycyjnym pociągu sieciowym pracownik przemieszcza się pieszo po pomostach na dachach wagonów. Przy nowej technologii siedzi na stanowisku roboczym w koszu (byłem i miałem okazje unieść się na ponad 15 m., podczas kursu na konserwatora dźwignic i żurawia Palfinger). Dwie z jednostek członu demontażowego przygotowują siec do zwijania, uwalniając ja od osprzętu z konstrukcji wsporczych. Trzecia jednostka nawija na bębny linę nośna i przewody jezdne. Po przejeździe tego członu pociągu, pozostaje goły słup z fundamentem.
Pierwsza jednostka członu montażowego rozwija siec pod stałym naciągiem, docelowym podczas eksploatacji. Pozostałe dwie jednostki montują osprzęt wysięgniki, ukośniki, ramiona odciągowe oraz wieszaki między lina nośna a przewodem jezdnym. Człon montażowy zawiera pomieszczenia warsztatowe, socjalne (kuchnię, W.C., Umywalnie, prysznic) oraz sypialnie i świetlicę. Ostatni z członów służy do montażu zwieraków tyrystorowych, odgromników, połączeń elektrycznych oraz końcowej regulacji.


Całkowita długość PWST 153 m.
Masa około 420 t.
Obsługa 15 osób
Łączna moc silników spalinowych 2060 KM.
Trzy z nich napędzają układ napędowy 1500 KM.
Szybkość max. 80 km/h
Pozostałe silniki spalinowe zapewniają napęd dwóch agregatów prądotwórczych, pomp hydraulicznych.

Rys. PWST

Na podstawie  artykułu Waldemara Goski Nowe Sygnały

Samojezdna platforma od pociagu PWST

Ta sama platforma w innym ujeciu, w koszu mozna wyjechac na 17m.

Podnosniki nozycowe, testy na terenie zakladow Plasera

Wagon socjalny na terenie zakladu w Austrii, malowanie i opisy juz Polskie

Zdjęcia udostępnione przez

POWRÓT