Pociąg
Sieciowy typu PS 00
M
Pociąg
sieciowy typu PS-00.M służy do wykonywania wszystkich prac
naprawczych i konserwacyjnych sieci trakcyjnej i elementów
znajdujących się w ich pobliżu. Cały
pociąg jest tak zbudowany a jego wyposażenie w podzespoły
robocze tak skompletowane aby praca na pociągu odbywała się
z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa oraz aby poszczególne
operacje mogły być wykonywane szybko, bez większego wysiłku
fizycznego pracowników. Koncepcja pociągu jest wynikiem wieloletniej współpracy z
pracownikami zajmującymi się problematyką sieci trakcyjnej.
W kabinie sterowniczej znajdują się urządzenia do
sterowania jazdą oraz kontroli i monitorowania prawidłowości
pracy wszystkich podzespołów roboczych pociągu za pomocą
komputera pokładowego. Do dokładniejszej obserwacji sieci trakcyjnej podczas jej przeglądów
pod napięciem służy podnoszone pod przeszkloną kopułką
w dachu stanowisko.
W kabinie ponadto znajdują się miejsca siedzące dla członków
brygady oraz szafki ubraniowe wyposażone w nawiew ciepłego
powietrza w celu wysuszenia wilgotnych ubrań roboczych. Zamontowana
na amortyzatorach, dobrze wentylowana, ogrzewana i wyciszona kabina
zapewnia komfortowe warunki dla obsługi pociągu.
Kabina warsztatowa posadowiona jest na ramie bez amortyzatorów, co
umożliwia przewożenie w niej dużej ilości narzędzi i sieciowego
sprzętu pomocniczego w specjalnych skrzyniach, szufladach i szafkach
narzędziowych. Znajdujące się w warsztacie urządzenia tj: wiertarka stołowa,
szlifierka, imadło, kowadło oraz spawarka służą do wykonywania prac
ślusarsko-montażowych w bardzo dobrych do tego warunkach.
Wyłożenie ścian materiałem odpornym na uszkodzenia, zabezpieczenie
szyb siatką oraz stalowa podłoga, gwarantują dużą trwałość kabiny
podczas intensywnej eksploatacji.
We wnętrzu znajdują się gniazda elektryczne i końcówki
pneumatyczne do zasilania narzędzi mechanicznych.
Kabina socjalna zamontowana na członie doczepnym przystosowana jest
do przebywania w niej np. w czasie dojazdu lub podczas przerw w pracy. Znajdujące
się w kabinie wyposażenie: lodówka, umywalka z ciepłą i zimną wodą,
czajnik, kuchenka elektryczna, kuchenka mikrofalowa, stół i ławki umożliwiają
przygotowanie i spożywanie posiłków w dobrych warunkach
socjalnych.
W kabinie socjalnej znajduje się także stanowisko kierownika pociągu,
posiadające łączność kablową z kabinami sterowniczymi pociągu.
Kabina jest dobrze ogrzewana, wentylowana i oświetlona.
Kabina sterownicza przyczepy służy do sterowania jazdą oraz posiada
kilka miejsc dla pracowników. Komfort przebywania i jazdy jest taki
sam jak w kabinie sterowniczej .
Rolka podnoszenia sieci służy do podnoszenia sieci trakcyjnej na
wysokość do 5,5 metra. Sterowanie rolką odbywa się z kasety
drogą radiową.
Pantograf kontrolno-pomiarowy przeznaczony jest do pomiaru
geometrii sieci trakcyjnej w stanie beznapięciowym oraz do wykonywania
jej przeglądów podczas jazdy pociągu pod napięciem. Pantograf posiada
regulację docisku ślizgacza do przewodu jezdnego od 2 do 18 daN. Podczas
pracy bez napięcia pantograf spełnia także rolę uszyniacza i uzależnia
odblokowanie włazu wejściowego na pomosty stałe.
Wciągarka
służąca np. do naciągania zerwanej sieci zamontowana jest obrotowo
na pomoście stałym. Duża siła naciągu 50 kN daje bardzo duże możliwości
pracy.
Pomosty stałe obu członów zapewniają bardzo dużo miejsca
do pracy przy sieci trakcyjnej na wysokości ok. 4 metrów od główki
szyny. Hydraulicznie podnoszone barierki zabezpieczające krawędzie pomostów,
mostek przejściowy między członami, krawężniki, ażurowe poszycie
oraz solidne zabezpieczenie antykorozyjne gwarantuje pełne zabezpieczenie
pracowników.
W
pomost o łącznej długości ponad 17 metrów i szerokości 2,1
metra wbudowane są dwie skrzynie 2,8 metra każda i 6 skrzyń o długości
1,2 metra każda. Wypornica sieci służy do korygowania
elementów sieci trakcyjnej. Dwa teleskopowe ramiona na wysuwanej ramie
oraz obrót całej wypornicy gwarantuje całkowite wyeliminowanie
pracy fizycznej pracowników. Wypornica sterowana jest drogą radiową z kasety przenośnej.
Rolka podnoszenia sieci jest konstrukcją teleskopową podnoszoną do
góry na wysokość do 6 metrów. Na rolce znajduje się także wciągarka 50 kN,
unoszona wraz z rolką na wysokość do 5,6 metra.
Agregat prądotwórczy służy do zasilania w energię elektryczną
odbiorników znajdujących się na pociągu: spawarki, oświetlenia,
zasilacza podestu ruchomego, elektronarzędzi itp.
Bębny służą do przewożenia przewodu jezdnego i liny nośnej.
Osie bębnów posiadają hamulec, który służy do wstępnego napinania
przewodów podczas rozwijania.
Podest
ruchomy PA 240 służy do wykonywania prac w miejscach niedostępnych
z pomostu stałego. Maksymalna wysokość podnoszenia 14,3 metra, wysięg boczny 12,4 metra, głębokość
opuszczania 4,6 metra oraz wymiary obrotowego kosza 2x1 metr umożliwiają
duży zakres pracy.
Podest sterowany jest drogą radiową z kasety, z której możliwe
jest także sterowanie
podjazdem roboczym pociągu. W koszu znajdują się przyłącza elektryczne i pneumatyczne do
zasilania narzędzi mechanicznych.
Wózki jednoosiowe napędne i toczne wyposażone w hamulce
tarczowe gwarantują bardzo wysoki komfort jazdy. Wózki napędne posiadają
piasecznice do jazdy w trudnych warunkach. Wszystkie wózki wyposażone są
w blokadę zawieszenia, która uruchamiana jest w czasie pracy.
Gwarantuje to sztywne i stabilne usytuowanie ram, na których
zamontowane są wszystkie podzespoły robocze.
W
celu zwiększenia bezpieczeństwa i ułatwienia pracy brygadzie
remontowej w kabinie sterowniczej został zamontowany komputer
pokładowy koordynujący prace i zabezpieczający przed awarią pociągu
|
Pociąg sieciowy PS 00 M Zmodernizowany typ PS
00 podstawowa różnica - wózki jednoosiowe i kosz roboczy |
Wypornica sieci trakcyjnej . Unowocześniona i
przeniesiona na człon doczepny, w tle widać kosz roboczy. PS 00M nie
posiada pomostów roboczych podnoszonych tak jak jego młodszy brat PS 00 |
Pulpit sterowniczy żurawia i zarazem kosza
roboczego, w PS 00M jest możliwość sterowania podjazdem roboczym z tego
właśnie pulpitu |
Pantograf pomiarowy (odsów i wysokość zawieszenia
sieci ), po otworzeniu odłącznika i przełączeniu na jazdę pod napięciem
można wykonywać pomiary bez wyłączania napięcia w sieci
trakcyjnej |
|
|
|
|
|
|
|
Opis i zdjęcia
udostępniła Fabryka Pojazdów Szynowych Stargard Szczeciński
|
Powrót