Zasilanie w Metrze
Zaopatrzenie w energię
elektryczną
Podstawowymi elementami systemu
zasilania w metrze są podstacje trakcyjno - energetyczne. Przyjęto zasadę,
że są one rozmieszczone na co drugiej stacji (w tym na pierwszej i ostatniej danego
odcinka). Podstacje energetyczne umieszczone są na stacjach parzystych.
Zadaniem tych stacji jest przetworzenie napięcia przemiennego 15kV na napięcie
stałe 750 V potrzebne do zasilania trzeciej szyny oraz napięcie 380/220 V
potrzebne do zasilania urządzeń własnych stacji metra. Każda podstacja
trakcyjno - energetyczna jest zasilana napięciem 15kV z rejonowych punktów
zasilających (RPZ) energetyki zawodowej. Dwie linie kablowe wyprowadzone z różnych
sekcji szyn 15 kV najbliższego RPZ. Kable prowadzone są różnymi trasami, aby
uniknąć ich jednoczesnej awarii. W wypadku zaniku napięcia w jednej linii,
następuje samoczynne zamknięcie łącznika szyn i druga linia przejmuje pełne
obciążenie podstacji. W przypadku braku napięcia na obu liniach, przewidziano
zasilanie z dwóch sąsiednich podstacji trakcyjno - energetycznych, zasilanych
przez różne RPZ za pomocą rezerwowych kabli 15 kV ułożonych wzdłuż całej
linii metra (pętla BHP). Mogą one być załączone tylko przez dyspozytora
Centralnej Dyspozytorni, po uprzednim wyłączeniu linii zasilania podstawowego.
Zastosowany system cechuje się bardzo dużą pewnością zasilania. Podstacje
energetyczne (transformatory i rozdzielnice niskiego napięcia) zapewniają
zasilanie odbiorników nietrakcyjnych. Podstacje te zasilane są z dwóch sąsiadujących
podstacji trakcyjnych. Oprócz dwóch torów zasilania podstawowego, istnieje
rezerwowy.
Podstacja trakcyjno
- energetyczna
- Charakterystyka
techniczna podstacji trakcyjno - energetycznej :
- napięcie
znamionowe silnika
- 15 kV, 50 Hz
- moc zwarcia na
szynach 15 kV
- 120 MVA
- napięcie
znamionowe na szynach prądu stałego
- 750 V
- moc znamionowa
zespołu prostownikowego w kl. III - 1800 kN
- moc transformatorów
energetycznych 15/0,4 kV - 630 kVA
- napięcie
sterowania i zabezpieczeń
- 220 V prądu stałego
-
- Podstawowymi urządzeniami
w części trakcyjnej podstacji są :
- rozdzielnica 15 kV
- zespoły
prostownikowe
- rozdzielnica 825 V
prądu stałego
- szafa kabli powrotnych (SKP)
-
- Podstawowymi urządzeniami
w części energetycznej podstacji są :
- transformatory
15/0,4 kV
- rozdzielnica główna
3x380/220 V, 50 Hz
- rozdzielnica główna
oświetlenia awaryjnego 3x380/220 V, 50 Hz
- przetwornice
tyrystorowe
- rozdzielnica
potrzeb własnych podstacji 220 V prądu stałego
Sieć trakcyjna
- Sieć trakcyjna składa się
z sieci zasilającej oraz sieci powrotnej. Sieć trakcyjna jezdna wykonana
jest w postaci trzeciej szyny (szyny prądowej) . Zamocowana jest do
podbudowy betonowej na specjalnych wspornikach izolujących w odległości
1,4 m od osi toru i na wysokości 0,2 m nad główką szyny. Zastosowano
odbiór prądu z dolnej powierzchni szyny, poprzez ślizgowe łapy odbieraków,
w które wyposażony jest wagon metra. Sieć trakcyjna dzieli się na
sekcje. Długość przerwy między sekcjami (15 m) uniemożliwia zwarcie dwóch
sąsiednich sekcji odbierakami prądowymi jednego wagonu. Zakończenie szyny
prądowej wślizgami o skosie 1:25 umożliwia płynne wejście odbieraków.
Zasilanie podstawowe każdej sekcji trzeciej szyny, jednego kierunku ruchu,
stanowią dwa zasilacze trakcyjne wyprowadzone z rozdzielnic prądu stałego
dwu kolejnych podstacji trakcyjno - energetycznych. Do załączenia i odłączenia
napięcia w szynie prądowej służą odłączniki sieci trakcyjnej RST
wyposażone w napęd silnikowy i umieszczone w bezpośrednim sąsiedztwie
trzeciej szyny.
- Sieć powrotną stanowią
szyny jezdne oraz kable powrotne do dławików torowych do szyny
"minus" w podstacji trakcyjnej. połączenie między torami
wykonano kablami spinającymi punkty środkowe dławików w miejscach określonych
w projekcie sterowania ruchem pociągów.
Trzecia szyna (szyna
prądowa)
- Trzecia szyna (szyna prądowa)
pełni w metrze rolę sieci trakcyjnej dla pociągów metra. Węzeł
zamocowania trzeciej szyny jest elementem konstrukcyjnym spełniającym
funkcję wytrzymałościową - utrzymując układ geometryczny podwieszonej
szyny oraz funkcję elektryczną - zapewniając izolację elektryczną o
poziomie 3 kV.
- Węzeł zamocowania trzeciej
szyny przytwierdzony jest do podbudowy betonowej a na odcinkach naziemnych -
do podkładu drewnianego nawierzchni torowej. Cały węzeł zamocowania
odizolowany jest od trzeciej szyny izolatorem porcelanowym.
Dane techniczne szyny
|
ciężar
- 51,686 kg/m |
|
wytrzymałość
na rozciąganie - 31,1 MPa |
|
przekrój
netto - 6161 mm2 |
|
przekrój
brutto - 6601 mm2 |
|
długość
produkcyjna - 12,5 m |
|
odcinki
montażowe - do 100 m |
Powrót
Wiadomości te pochodzą ze
strony Warszawskiego metra
-