| Historia rozwoju bydgoskiego węzła kolejowego
sięga połowy XIX wieku. Wtedy to, w czerwcu 1848 roku, utworzono Królewską
Komisję Kolei Wschodnich (Konigliche Kommission fur Ostbahn). Swym zasięgiem
obejmowała ona Prusy Zachodnie (Bydgoszcz, Gdańsk), Pomorze (Szczecin),
Rejencję poznańską i sięgała po Królewiec i Radom. Jej siedziba znajdowała
się w Trzciance (Schonlanke), a zakresem swej działalności obejmowała m.in.
projektowanie, budowę i rozbudowę kolei żelaznych. Na terenach zagarniętych
pierwszym projektem było powiązanie Berlina, poprzez Gdańsk, z Królewcem.
Jednakże brak zgody władz  Gdańska, obawiających się zmniejszenia
roli transportu morskiego i miasta, doprowadził do uchwalenia przez Parlament
niemiecki ustawy dnia 26.06.1848 r. zatwierdzając w ten sposób budowę linii
kolejowej Krzyż - Piła - Bydgoszcz - Tczew. W dniu 01.04.1849 r. Królewska Komisja Kolei
Wschodnich przekształciła się w Dyrekcję dla Kolei Wschodnich (Konigliche
Direktion der Ostbahn) i przenosi z Trzcianki do Bydgoszczy. W maju 1851
roku budowa linii kolejowej dociera do Bydgoszczy, gdzie budowany jest
już gmach pierwszego dworca kolejowego (fot.1 i 2). W dniu 13.07.1851 roku
lokomotywa pociągu roboczego wjeżdża przez most na rzece Brdzie (fot.3)
na dworzec.
 
 
 
|   |  |   |  |  |  
| 1. Pierwszy dworzec kolejowy w Bydgoszczy - 1851 r.
 |  | 2. Mosty kolejowe nad Brdą na szlaku Bydgoszcz - Nakło - Piła
 oraz Bydgoszcz - Inowrocław.
 fot. reprodukcja, 1945 r.
 |  | 3. Jeden z mostów kolejowych nad Brdą.
 fot. reprodukcja.
 |  Oficjalne otwarcie linii nastąpiło 27.07 1851
roku, a dokonał tego cesarz Wilhelm IV. O godzinie 2.30 z bydgoskiego dworca
wyruszył pierwszy w dziejach miasta pociąg pasażerski. Trasę Bydgoszcz
- Nakło n/Notęcią (ok. 30 km.) pociąg pokonywał w czasie 50 minut. Uruchomienie
tego odcinka stworzyło połączenie Bydgoszczy przez Piłę - Krzyż - Szczecin
z Berlinem.
Od dnia 01.08.1851 wprowadzono pociągi pośpieszne,
pokonujące odległość z Berlina do Bydgoszczy w czasie 12 godzin.
 Szóstego sierpnia 1852 roku Bydgoszcz zyskała
połączenie z Gdańskiem i poprzez Elbląg oraz Olsztyn z Królewcem. Następnym
połączeniem jakie zostało oddane do użytku 24.10.1861 roku była linia z
Bydgoszczy do Torunia, a od 1862 roku rozpoczęła się regularna komunikacja
kolejowa z Warszawą przez Toruń, Łowicz i Skierniewice. Bydgoszcz stała
się dużym węzłem kolejowym i istniejący gmach dworca stał się za mały,
dlatego w 1861 dobudowano nowy budynek dworca z charakterystycznymi wieżyczkami
zamkowymi (fot.5).
 Dnia 26.05.1872 roku oddano do użytku 152
kilometry linii Bydgoszcz - Gniezno - Poznań, a 01.11.1885 5-cio kilometrową
trasę z Bydgoszczy do Fordonu. Następnie przedłużono ją, po wybudowaniu
w roku 1893 mostu drogowo-kolejowego przez rz. Wisłę, przez Chełmżę - Unisław
do Brodnicy.
 W roku 1870 - tym nastąpiła dalsza rozbudowa
dworca kolejowego. Dotychczasowy budynek zamieniony został na poczekalnię,
rozpoczęto także budowę nowego gmachu przy dzisiejszej ulicy Dworcowej.
Znajdować się w nim będą kasy biletowe, odprawa bagażu oraz podziemne przejście
na poszczególne perony (fot. 6 i 7).
 
 
 
|   |  |   |  
| 4. Budynek dworca kolejowego, na "środkowym" peronie, po przebudowie
 w 1861 roku.
 |  | 5. Nowy budynek dworca kolejowego zbudowany w 1870 roku. W tle widać
 gmach na "środkowym" peronie.
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 6. Zbudowany w 1893 roku most drogowo-kolejowy nad Wisłą.
 fot. koniec XIX w.
 |  | 7. Most drogowo-kolejowy nad Wisłą.
 fot. 1932 rok.
 |  | 8. Wysadzony w 1939 roku przez wycofujące się odziały
 polskie most fordoński.
 |  
 
|   |  |   |  
| 9. Budynek dworca jw. lecz w 1911 roku.
 |  | 10. Gmach Dyrekcji dla Kolei Wschodniej wzniesiony w latach
 1886 - 1889.
 Stan z roku 1911.
 |  
 
|   |  |   |  
| 11. Ten sam gmach jak wyżej w czasach dzisiejszych.
 Nadal urzędują w nim władze PKP.
 fot. Przemysław Maron,
 13.04.2001 r.
 |  | 12. Jak obok. fot. Przemysław Maron,
 13.04.2001 r.
 |  W dniu 01.05.1888 uruchomiono pierwszą linię
tramwajową z dworca do śródmieścia o trakcji konnej, trakcja elektryczna
zostaje wprowadzona w roku 1896 - tym. Dalsza rozbudowa bydgoskiego węzła
kolejowego następuje przez wybudowanie:
- 01.10.1895 r. - linii Bydgoszcz - Szubin
- Żnin;
 - 01.10.1905 r. - linii Poznań Wschód - Skoki
- Janowiec;
 - 01.10.1908 r. - linii Skoki - Wągrowiec
- Szubin - Kcynia.
 Budowa dwóch ostatnich stworzyła połączenie
Bydgoszczy z Poznaniem. W 1889 roku Dyrekcja dla Kolei Wschodnich 
przeniosła się z Trzcianki do nowo wybudowanej siedziby przy dzisiejszej
ulicy Dworcowej (fot. 10-12). W 1910 roku spalił się dotychczasowy budynek
dworca przy ulicy Dworcowej. Na jego miejscu zaczęto wznosić inny gmach,
budowę zakończono w 1913 roku (fot. 13). Kolejna przebudowa miała miejsce
w latach 1965 - 66 (fot. 20).
 Opisując historię kolei bydgoskiej ciekawostkę
stanowi to, iż w roku 1898 na kilku liniach rekraacyjnych  (np. Bydgoszcz
- Rynkowo, Bydgoszcz - Chmielniki) kursowały wagony piętrowe.
 
 
|   |  
| 13. Nowy gmach dworca (wzniesiony po pożarze
 poprzedniego) wybudowany
 w 1914 roku.
 fot. 1946 rok.
 |  
 
|   |  |   |  
| 14. Fragment dworca głównego i zakładów ZNTK. Na stacji
 manewruje  Pt31 (?).
 fot. Aleksander Maron, 1973 r.
 |  | 15. Fragment dworca głównego i zakładów ZNTK. Na stacji
 manewruje Tr203.
 fot. Aleksander Maron, 1973 r.
 |  
 
|   |  |   |  
| 16. Stara, drewniana wieża ciśnień na dworcu Bydgoszcz Gł.
 fot. Aleksander Maron,
 19.03.1989 r.
 |  | 17. Ta sama wieża 12 lat później... jeszcze stoi.
 fot. Aleksander Maron,
 27.07.2001 r.
 |  
 
|   |  
| 18. Zrekonstruowany w 1979 roku budynek pierwszego dworca bydgoskiego.
 fot. Przemysław Maron, luty 2000 r.
 |  |