|
||||||||||
Linia kolejowa Toruń - Czarnowo k. Torunia
powstała :
a) na odcinku Toruń Mokre (dzisiaj Wschodni) - Toruń Północny 06.1909 r., dla ruchu osobowego udostępniony 28.02.1910 r.; b) na odcinku Toruń Północny - Czarnowo k. Torunia 28.02.1910 r. Linia ta była własnością powiatu toruńskiego. Miała za zadanie obsługiwać lokalny ruch osobowy i towarowy na potrzeby okolicznych wsi. Kilkakrotnie istniał plan późniejszego połączenia tej linii z Czarnowa do Fordonu (ok. 5 km. do linii Bydgoszcz - Fordon - Chełmża), jednakże nigdy nie został zrealizowany. Po raz pierwszy planowano to połączenie jeszcze przed I wojną światową, po raz drugi w końcu lat dwudziestych (tu korespondencja w tej sprawie), po raz trzeci plan ten "odżył" (wraz z planem całkowitej odbudowy rozebranej linii) w roku 2002. Na potrzeby ruchowe wybudowano w poszczególnych miejscowościach budynki stacyjne, prawie wszystkie według takiego samego planu. Jedynie w Czarnowie wybudowano budynek połączony z jednostanowiskową parowozownią zwrotną. Na trasie kolei były następujące przystanki osobowe wraz z budynkami: a) stacja Czarnowo - budynek parowozowni i dworca, magazyn, budynek pracowniczy; b) przystanek Toporzysko (d. Toporzystko) - budynek dworca, rampa wyładowcza mała; c) przystanek Zła Wieś (d. Zławieś) - budynek dworca, rampa wyładowcza mała; d) przystanek Pędzewo - budynek dworca, rampa wyładowcza mała; e) przystanek Smolno Szerokie - budynek dworca, rampa wyładowcza duża; f) przystanek Górsk - budynek dworca, rampa wyładowcza mała; g) przystanek Rozgarty - budynek dworca(?), rampa wyładowcza mała; h) przystanek Przysiek k. Torunia - budynek dworca, rampa wyładowcza mała. Budynki wykonane były z czerwonej cegły, kryte dachem dwuspadzistym, pokrytym dachówką. Koło budynków wybudowano mały magazynek, również z cegły. Pomiędzy nimi ustawiono pompę ręczną do wody. Budynek dworca służył jako pomieszczenie ruchowe oraz mieszkalne dla obsługi posterunku. Do niego przylegała drewniana poczekalnia. Ruch na trasie obsługiwały pociągi mieszane, osobowo - towarowe, stąd też czas jazdy był stosunkowo długi. Trudno dziś pokusić się o stwierdzenie, jakimi parowozami prowadzony był ruch. Na stacji końcowej w Czarnowie nie widać żadnej pozostałości po istniejącej być może tam obrotnicy. |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Przedstawione budowle są jedynymi, zachowanymi na stacji końcowej. Oprócz nich na terenie jest wybudowanych kilka budynków z płyty żelbetowej (budowa z lat 70-tych). W budynku parowozowni zwraca uwagę przebudowany wjazd do hali (kiedyś miał obramowanie okrągłe). Budynki prezentują typowy styl budownictwa kolejowego z początku XX wieku. Na stacji brak jakiegokolwiek śladu po torach, innych urządzeniach. W końcu lat 60-tych z szosy Toruń - Bydgoszcz widać było jeszcze ustawiony na stacji skrajnik. Aktualnie teren stacji jest ogrodzony, wystawiony na sprzedaż. | ||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Bardzo ciekawa stacja. Aktualnie budynek dworca
zamieszkały przez rodzinę, pracującą kiedyś na czynnym w tym miejscu posterunku
ruchu. Napis na dworcu z nazwą stacji w dalszym ciągu czytelny, spod niego
przebija nazwa niemiecka z czasów okupacji - Amthal. Jak można zauważyć,
stacja przed wojną nazywała się Toporzystko, po wojnie Toporzysko.
Do budynku i rampy wyładunkowej dochodzi brukowana droga, na terenie dworca jest zachowana oryginalna pompa ręczna do wody. Niestety, drewniana poczekalnia dla podróżnych została rozebrana. Budynek do dziś jest własnością PKP, tam płacony jest czynsz za mieszkanie w budynku!!! |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Trudno dzisiaj określić, czy tory stacyjne
przebiegały tak, jak na pokazanym wyżej schemacie czy też przebiegały pomiędzy
budynkami pokazanymi na zdjęciu nr 6. Napis dworcowy wskazuje jednak na
przebieg pokazany na planie. Zwraca uwagę nazewnictwo stacji - przed wojną
była to Zławieś, później Zła Wieś. Na napisie można zauważyć prześwitującą
starą nazwę stacji. W oddali (w stronę Czarnowa) po prawej znajduje się
mocno zniszczona rampa mała.
Ciekawą konstrukcją jest pokazany przepust żelbetowy nad strumykiem. Po przepuście przebiegał tor w stronę Torunia oraz chyba droga dojazdowa do stacji (znaczna szerokość przepustu). Budynek po prawej stronie dworca też ma architekturę "kolejową", być może jest to budynek magazynu. |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Jedyny budynek na trasie, który ma wykorzystanie komercyjne. Kilka lat temu urządzono w nim bar dla kierowców. W związku z tym budynek wyremontowano, pokryto nowym dachem, otynkowanie ścian ukryło okazały napis z nazwą stacji. Po prawej stronie (poza zdjęciem) jedyna rampa wyładowcza duża (jej wymiary są dużo większe, niż ramp pozostałych). | ||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Budynek stacji aktualnie jest zamieszkały. Jako jedyny ma zachowaną drewnianą wiatę, która pełniła kiedyś rolę poczekalni. Sam budynek jest odremontowany, nazwa stacji jest widoczna (przykrywa ją w większej części rosnące winorośle). Również zachowane są pozostałości rampy małej. | ||||||||||
|
|