Linia wąskotorowa
o rozstawie 600 mm łączy ze sobą Zakład Ceramiczny w Bydgoszczy - Fordonie
(dzisiaj Cegielnia Bydgoszcz S.A.) z kopalnią odkrywkową gliny. Powstała
ona prawdopodobnie w latach 1956-58 gdy tworzono nową kopalnię gliny. Długość
linii szacunkowo wynosi około 5 - 6 km.
Pod koniec lat 60 - tych linia ta była dwutorową. Na początku lat 70 - tych jeden tor zdemontowano w związku z koniecznością poprowadzenia ciepłociągu do nowobudowanego osiedla mieszkaniowego Fordon. Na przełomie lat 80 - tych i 90 - tych linia była remontowana - poprawiono ułożenie torów. W lipcu 1999 roku ruch na linii wstrzymano, glina z kopalni do zakładu jest przewożona ciężarówkami. Kolejka pracuje tylko w obrębie stacji w zakładzie wożąc glinę z hałdy (gdzie dowożą ją samochody) do odległego o ok. 100 m zakładu ceramicznego. Zlikwidowano też niestrzeżony przejazd kolejowy przez ul. Fordońską na bocznicy normalnotorowej ze stacji Bydgoszcz - Fordon. W październiku zaczęto demontować tory wzdłuż ul. Fordońskiej, prędzej zdjęto je na terenie kopalni. Aktualnie większości torów już nie ma, pozostały tylko na przejazdach kolejowych oraz na stacji przy cegielnii, gdzie kolejka nadal kursuje. Tak więc następna "wąskotorówka"przechodzi do historii. Odchodzi ona bez fanfar, bez okolicznościowego przejazdu, w ciszy... W latach 70 - tych na temat tej kolejki ukazał się całostronicowy artykuł w codziennej bydgoskiej gazecie "Dziennik Wieczorny". Może ktoś bliżej zna dane tego artykułu, czekam na odpowiedź. Ponieważ mieszkamy w Fordonie (kilometr od zakładu), 4 sierpnia 1999 mój syn - Przemek, mając za dużo wolnego czasu, wybrał się do cegielni aby po raz ostatni uwiecznić to, co jeszcze pozostało. Kolejny "wypad" miał miejsce w listopadzie. Dziś kolejka podzieliła los wielu innych linii tego rodzaju. Kilka miesięcy temu, pod koniec 2000 r. przestała istnieć. Zlikwidowano ruch na stacji w cegielni, zdemontowano tory, przykryto asfaltem przejazd kolejowy nieopodal Zakładów Zbożowych. Cały teren "zaorano". Zniknął również cały tabor. Za kilka lat nikt nie powie że kiedyś istniała tu linia koleji wąskotorowej. Poniższe fotografie przedstawiają kolejkę po jej fizycznej likwidacji. |
|
1. | Plan ogólny linii: |
|
|
2. | Plan stacji wąskotorówki Zakładu Ceramicznego w Bydgoszczy: |
|
|
Plan sporządzono dnia 04.08.1999 r. gdy odbywał
się jeszcze ruch kolejki. Numery lokomotyw są umowne i zostały użyte przy
opisie poniżej.
Dane taboru (04.08.1999 r.):
|
|
3. | Poniżej przedstawiono fotograficzny zarys dziejów kolejki: |
|
|