na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
Rys.1.Wagon parowy syst. Sentinel - Cammel
zbudowany przez wytwórnię Lilpop - Rau i Loewenstein.
Wagon
systemu Sentinel - Cammel PKP wzięły do ruchu, na warunkach dzierżawy,
w roku 1930. Został on zbudowany przez wytwórnię Lilpop, Rau i Lowenstein
w Warszawie, przyczym zespół napędowy sprowadzono, podobnie jak do krajowych
wagonów syst. Clayton'a, z Anglii. Po roku zadowalającej pracy wagon ten
został zakupiony przez PKP.
Kocioł
w wagonie syst. Sentinel - Cammel był
typu opłomkowego z przegrzewaczem pary, której ciśnienie wynosiło 21 atm.
Kotły opalane były olejem gazowym, co tłumaczy się przeznaczeniem tego
wagonu do pracy na szlaku Puck - Hel. Istniały bowiem także kotły Sentinel'a
na węgiel, lecz było to niedopuszczalne ze względu na ochronę lasów ( paliwo
węglowe daje zwykle iskry, zwłaszcza w małych kotłach stojących, w których
natężenie powierzchni ogrzewalnej, a więc i rusztu, musi być z konieczności
dość znaczne).
|
I. Części urządzenia zasadniczego:
II. Części urządzenia pomocniczego:
|
wagonu syst. Sentinel - Cammel'a. |
wagonu syst. Sentinel - Cammel'a. |
Rys. 5. Napęd wagonu syst. Sentinel - Cammel'a.
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu
syst.
Sentinel - Cammel'a.
(stan na 01.06.1936 r.):
Oznaczenie |
|
Typ wagonu |
|
Producent |
|
Masa służbowa (t) |
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
Liczba osi |
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
Data uruchomienia na PKP |
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - ciśnienie pary przegrzanej (atm.) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
maszyna parowa 100 21 - 6 - - olej gazowy |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
- |
Uwagi |
|