na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 
 
Rys.1.Wagon Ganz'a (początkowo benzynowo - mech.,
a następnie Diesel - mech.), zbudowany przez
wytwórnię Ganz w Budapeszcie.
| Trzeci
system wagonów gaźnikowych, po wagonach syst. Gebusa i T. A. G. Kiel, reprezentuje
wagon 2-osiowy pochodzenia węgierskiego (syst. Ganz'a) zakupiony na początku
1928 roku przez kolej lokalną Kraków - Kocmyrzów (rys. 1.). Wagon ten, posiadający przekładnię mechaniczną ze skrzynką biegów syst. Ganz'a, pracował z silnikiem benzynowym (syst. Ganz'a, 80 (??) KM przy 1000 obr./min.) z wynikiem zadowalającym do roku 1935, kiedy, po przebiegu ponad 559.600 km, otrzymał nowy silnik, przyczym i w tym przypadku, jak i w wagonach Kilońskich, zastosowano silnik Diesla syst. Ganz - Jendrassik (108 KM przy 1150 obr./min.). | 
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu
Ganz'a
(stan na 01.06.1936 r.):
| Oznaczenie |  |  | 
| Typ wagonu |  |  | 
| Producent (wykonawca modernizacji) |  |  | 
| Masa służbowa (t) |  |  | 
| Liczba miejsc siedzących normalnych/odchylnych |  |  | 
| Liczba osi |  |  | 
| Prędkość maksymalna (km/h) |  |  | 
| Data uruchomienia na PKP |  |  | 
| Silnik: - liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa | benzynowy - Ganz 120 1150 6 135 185 benzyna | Biesel - Ganz Jendrassik ok. 108 1150 - - - olej napędowy | 
| Przekładnia: - rodzaj - typ (system) | Ganz | Ganz | 
| Akumulator: - pojemność - napięcie | 24 | 24 | 
| Motowagonownia |  |  | 
| Uwagi |  | wysokoprężny |