na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
Rys.1.Wagon Ganz'a (początkowo benzynowo - mech.,
a następnie Diesel - mech.), zbudowany przez
wytwórnię Ganz w Budapeszcie.
Trzeci
system wagonów gaźnikowych, po wagonach syst. Gebusa i T. A. G. Kiel, reprezentuje
wagon 2-osiowy pochodzenia węgierskiego (syst. Ganz'a) zakupiony na początku
1928 roku przez kolej lokalną Kraków - Kocmyrzów (rys. 1.).
Wagon ten, posiadający przekładnię mechaniczną ze skrzynką biegów syst. Ganz'a, pracował z silnikiem benzynowym (syst. Ganz'a, 80 (??) KM przy 1000 obr./min.) z wynikiem zadowalającym do roku 1935, kiedy, po przebiegu ponad 559.600 km, otrzymał nowy silnik, przyczym i w tym przypadku, jak i w wagonach Kilońskich, zastosowano silnik Diesla syst. Ganz - Jendrassik (108 KM przy 1150 obr./min.). |
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu
Ganz'a
(stan na 01.06.1936 r.):
Oznaczenie |
|
|
Typ wagonu |
|
|
Producent (wykonawca modernizacji) |
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
Liczba osi |
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
benzynowy - Ganz 120 1150 6 135 185 benzyna |
Biesel - Ganz Jendrassik ok. 108 1150 - - - olej napędowy |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
Ganz |
Ganz |
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
24 |
24 |
Motowagonownia |
|
|
Uwagi |
|
wysokoprężny |