na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 
 
Rys.1.Wagon benzynowo - elektryczny
z przekładnią elektryczną syst. Gebusa.
| Za
pierwszy wagon gaźnikowy PKP należy uważać 4-osiowy wagon benzynowo - elektryczny
pochodzenia niemieckiego, otrzymany z repartycji wraz z innym taborem;
jednak zespół napędowy tego wagonu, składający się z silnika gaźnikowego
i przekładni elektrycznej (syst. Gebus'a w pierwotnym rozwiązaniu, opartym
na układzie Ward - Leonarda), był w takim stanie, że wagon nie nadawał
się do użytku. Po przydzieleniu tego wagonu Dyrekcji Krakowskiej i wprowadzeniu szeregu przeróbek w jego zespole napędowym wzięto wagon do ruchu; przedstawia się on jednak niezbyt korzystnie pod względem trakcyjnym z uwagi na konieczność częstego wycofywania go z ruchu celem dokonywania napraw usterek, zachodzących w jego zespole napędowym, jak również i ze względu na jego wolny rozruch i małą szybkość, jaką może rozwijać (z trudem dochodzi do 60 km/h), co tłumaczy się małą mocą silnika (120 KM przy 900 obr./min.) przy bardzo dużym ciężarze własnym wagonu (47 ton). Wątpliwości dotyczące wagonu zostały przedstawione na stronie - "Historia polskiej motoryzacji w datach." | 
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu
benzynowo - elektrycznego
(stan na 01.06.1936 r.):
| Oznaczenie |  | 
| Typ wagonu |  | 
| Producent |  | 
| Masa służbowa (t) |  | 
| Liczba miejsc siedzących normalnych/odchylnych |  | 
| Liczba osi |  | 
| Prędkość maksymalna (km/h) |  | 
| Data uruchomienia na PKP |  | 
| Silnik: - liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa | benzynowy Stega 120 900 4 170 220 benzyna | 
| Przekładnia: - rodzaj - typ (system) | Gebus'a | 
| Akumulator: - pojemność - napięcie | 24 | 
| Uwagi |  | 
 
Wagon benzynowo - elektryczny
z przekładnią syst. Gebus'a.
fot. Fablok.