na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
Rys.1.Wagon benzynowo - elektryczny
z przekładnią elektryczną syst. Gebusa.
Za
pierwszy wagon gaźnikowy PKP należy uważać 4-osiowy wagon benzynowo - elektryczny
pochodzenia niemieckiego, otrzymany z repartycji wraz z innym taborem;
jednak zespół napędowy tego wagonu, składający się z silnika gaźnikowego
i przekładni elektrycznej (syst. Gebus'a w pierwotnym rozwiązaniu, opartym
na układzie Ward - Leonarda), był w takim stanie, że wagon nie nadawał
się do użytku.
Po przydzieleniu tego wagonu Dyrekcji Krakowskiej i wprowadzeniu szeregu przeróbek w jego zespole napędowym wzięto wagon do ruchu; przedstawia się on jednak niezbyt korzystnie pod względem trakcyjnym z uwagi na konieczność częstego wycofywania go z ruchu celem dokonywania napraw usterek, zachodzących w jego zespole napędowym, jak również i ze względu na jego wolny rozruch i małą szybkość, jaką może rozwijać (z trudem dochodzi do 60 km/h), co tłumaczy się małą mocą silnika (120 KM przy 900 obr./min.) przy bardzo dużym ciężarze własnym wagonu (47 ton). Wątpliwości dotyczące wagonu zostały przedstawione na stronie - "Historia polskiej motoryzacji w datach." |
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu
benzynowo - elektrycznego
(stan na 01.06.1936 r.):
Oznaczenie |
|
Typ wagonu |
|
Producent |
|
Masa służbowa (t) |
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
Liczba osi |
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
Data uruchomienia na PKP |
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
benzynowy Stega 120 900 4 170 220 benzyna |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
Gebus'a |
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
24 |
Uwagi |
|
Wagon benzynowo - elektryczny
z przekładnią syst. Gebus'a.
fot. Fablok.