Wagon benzynowo - elektryczny
z przekładnią syst. Gebus'a

na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 


Rys.1.Wagon benzynowo - elektryczny
z przekładnią elektryczną syst. Gebusa.


          Za pierwszy wagon gaźnikowy PKP należy uważać 4-osiowy wagon benzynowo - elektryczny pochodzenia niemieckiego, otrzymany z repartycji wraz z innym taborem; jednak zespół napędowy tego wagonu, składający się z silnika gaźnikowego i przekładni elektrycznej (syst. Gebus'a w pierwotnym rozwiązaniu, opartym na układzie Ward - Leonarda), był w takim stanie, że wagon nie nadawał się do użytku.
          Po przydzieleniu tego wagonu Dyrekcji Krakowskiej i wprowadzeniu szeregu przeróbek w jego zespole napędowym wzięto wagon do ruchu; przedstawia się on jednak niezbyt korzystnie pod względem trakcyjnym z uwagi na konieczność częstego wycofywania go z ruchu celem dokonywania napraw usterek, zachodzących w jego zespole napędowym, jak również i ze względu na jego wolny rozruch i małą szybkość, jaką może rozwijać (z trudem dochodzi do 60 km/h), co tłumaczy się małą mocą silnika (120 KM przy 900 obr./min.) przy bardzo dużym ciężarze własnym wagonu (47 ton). 

          Wątpliwości dotyczące wagonu zostały przedstawione na stronie - "Historia polskiej motoryzacji w datach."

Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu benzynowo - elektrycznego
(stan na 01.06.1936 r.):


Oznaczenie 
90011
Typ wagonu
benzynowo - elektryczny
Producent
-
Masa służbowa (t)
47,6
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
74/-
Liczba osi
4
Prędkość maksymalna (km/h)
60
Data uruchomienia na PKP
1931
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
1
benzynowy Stega
120
900
4
170
220
benzyna
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
elektryczna
Gebus'a
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
80
24
Uwagi
-


Wagon benzynowo - elektryczny
z przekładnią syst. Gebus'a.
fot. Fablok.
 
 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.