na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
Rys.1. Wagon szybkobieżny Diesel - mech. (Saurer - Mylius - Cegielski),
zbudowany przez wytwórnię H. Cegielski.
Wagon oznaczony numerem 90057 został wyprodukowany przez wytwórnię Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Oddano go do służby 17 listopada 1934 roku i był pierwszym wagonem spalinowym produkcji polskiej. Na jego podstawie budowane były w latach 1934 - 1939 dalsze wagony motorowe. |
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu
H. Cegielskiego
(stan na 01.06.1936 r.):
Oznaczenie |
|
|
Typ wagonu |
|
|
Producent (wykonawca modernizacji) |
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
Liczba osi |
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
Diesel - Saurer BXD 150** 135 6 130 180 olej napędowy |
- - - - - - olej napędowy |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
Mylius'a CV2 |
Mylius'a CV2 |
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
24 |
24 |
Motowagonownia |
|
|
Uwagi |
|
|
* - Posiadał mniejszą szybkość niż wagony 90058, 90059, 90060 i
90065 (130 km/h), także
produkcji H. Cegielskiego, ze względu na mniejszy stosunek przeniesienia w rewersie. ** - Początkowo z pośrednim, po modernizacji z bespośrednim wtryskiem. |
Pierwszy wagon spalinowy 90057
produkcji H.Cegielskiego.
fot. Andrzej Massel.