na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 
 
Rys.1. Wagon szybkobieżny Diesel - mech. (Saurer - Mylius - Cegielski),
zbudowany przez wytwórnię H. Cegielski.
| Wagon oznaczony numerem 90057 został wyprodukowany przez wytwórnię Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Oddano go do służby 17 listopada 1934 roku i był pierwszym wagonem spalinowym produkcji polskiej. Na jego podstawie budowane były w latach 1934 - 1939 dalsze wagony motorowe. | 
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu
H. Cegielskiego
(stan na 01.06.1936 r.):
| Oznaczenie |  |  | 
| Typ wagonu |  |  | 
| Producent (wykonawca modernizacji) |  |  | 
| Masa służbowa (t) |  |  | 
| Liczba miejsc siedzących normalnych/odchylnych |  |  | 
| Liczba osi |  |  | 
| Prędkość maksymalna (km/h) |  |  | 
| Data uruchomienia na PKP |  |  | 
| Silnik: - liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa | Diesel - Saurer BXD 150** 135 6 130 180 olej napędowy | - - - - - - olej napędowy | 
| Przekładnia: - rodzaj - typ (system) | Mylius'a CV2 | Mylius'a CV2 | 
| Akumulator: - pojemność - napięcie | 24 | 24 | 
| Motowagonownia |  |  | 
| Uwagi |  |  | 
| * - Posiadał mniejszą szybkość niż wagony 90058, 90059, 90060 i
90065 (130 km/h), także produkcji H. Cegielskiego, ze względu na mniejszy stosunek przeniesienia w rewersie. ** - Początkowo z pośrednim, po modernizacji z bespośrednim wtryskiem. | 
 
Pierwszy wagon spalinowy 90057
produkcji H.Cegielskiego.
fot. Andrzej Massel.