Wagon Diesel - mech.
(Saurer - Mylius - Cegielski)
zbudowany przez wytw. H. Cegielski
(90057)

na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 


Rys.1. Wagon szybkobieżny Diesel - mech. (Saurer - Mylius - Cegielski),
zbudowany przez wytwórnię H. Cegielski.


 


          Wagon oznaczony numerem 90057 został wyprodukowany przez wytwórnię Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Oddano go do służby 17 listopada 1934 roku i był pierwszym wagonem spalinowym produkcji polskiej. Na jego podstawie budowane były w latach 1934 - 1939  dalsze wagony motorowe.

Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu H. Cegielskiego
(stan na 01.06.1936 r.):


Oznaczenie 
90057
90057 - po modernizacji
Typ wagonu
H. Cegielski
H. Cegielski
Producent (wykonawca modernizacji)
HCP Poznań
-
Masa służbowa (t)
32,3
-
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
75/11
75/11
Liczba osi
4
4
Prędkość maksymalna (km/h)
120*
-
Data uruchomienia na PKP
1934
-
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
2
Diesel - Saurer BXD
150**
135
6
130
180
olej napędowy
2
-
-
-
-
-
-
olej napędowy
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
mechaniczna
Mylius'a CV2
mechaniczna
Mylius'a CV2
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
2 x 300
24
2 x 300
24
Motowagonownia
Warszawa
Warszawa
Uwagi
patrz  - po modernizacji
-

 
* - Posiadał mniejszą szybkość niż wagony 90058, 90059, 90060 i 90065 (130 km/h), także
     produkcji H. Cegielskiego, ze względu na mniejszy stosunek przeniesienia w rewersie.
** - Początkowo z pośrednim, po modernizacji z bespośrednim wtryskiem.


Pierwszy wagon spalinowy 90057
produkcji H.Cegielskiego.
fot. Andrzej Massel.
 
 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.