na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
Rys.1.Wagon Kiloński (początkowo benzynowo -
mech.,
a następnie Diesel - mech.), zbudowany przez
wytw. T. A. G. Kiel.
Drugim z kolei systemem wagonów gaźnikowych na PKP, po wagonie z przekładnią Gebus'a, był 4-osiowy wagon również pochodzenia niemieckiego, mianowicie wytwórni Kilońskiej (T. A. G. Kiel), wzięty do ruchu na linii Kraków - Wiwliczka w 1927 roku na warunkach dzierżawnych. W próbnym okresie swej pracy wagon ten wykazał jednak bardzo dużo usterek, wobec czego zwrócono go wytwórni, która wzamian niego przysłała w roku 1928-ym inny wagon, znacznie ulepszonej konstrukcji (rys. 1.). Wobec zadowalających wyników pracy tego wagonu w okresie próbnym zakupiono go, zamawiając jednocześnie następny taki wagon, który wzięto do ruchu w 1929 roku. Obydwa wagony 4-osiowe, posiadające przekładnię mechaniczną ze skrzynką biegów (T. A. G. Kiel), pracowały zadowalająco z silnikami gaźnikowymi (150 KM przy 1000 obr./min.) do roku 1934, kiedy, po przebiegu około 500.000 km (jeden okrągło 484.000, drugi 563.000), silniki pierwotne (po zużyciu się) zostały zastąpione silnikami Diesla syst. Ganz - Jendrassik (160 KM przy 1000 obr./min.) |
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonów
Kilońskich
(stan na 01.06.1936 r.):
Oznaczenie |
|
|
Typ wagonu |
|
|
Producent |
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
Liczba osi |
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
1
|
1
|
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
mechaniczna
|
mechaniczna
|
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
200
|
200
|
Motowagonownia |
|
|
Uwagi |
patrz tabela niżej |
patrz tabela niżej |
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonów
Kilońskich po modernizacjach
(stan na 01.06.1936 r.):
Oznaczenie |
|
|
Typ wagonu |
|
|
Wykonawca modernizacji |
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
Liczba osi |
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
Data ponownego uruchomienia na PKP |
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
1
|
1
|
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
mechaniczna
|
mechaniczna
|
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
200
|
200
|
Motowagonownia |
|
|
Uwagi |
wysokoprężny |
wysokoprężny |