na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 
 
Rys.1.Wagon Kiloński (początkowo benzynowo -
mech.,
a następnie Diesel - mech.), zbudowany przez
wytw. T. A. G. Kiel.
| Drugim z kolei systemem wagonów gaźnikowych na PKP, po wagonie z przekładnią Gebus'a, był 4-osiowy wagon również pochodzenia niemieckiego, mianowicie wytwórni Kilońskiej (T. A. G. Kiel), wzięty do ruchu na linii Kraków - Wiwliczka w 1927 roku na warunkach dzierżawnych. W próbnym okresie swej pracy wagon ten wykazał jednak bardzo dużo usterek, wobec czego zwrócono go wytwórni, która wzamian niego przysłała w roku 1928-ym inny wagon, znacznie ulepszonej konstrukcji (rys. 1.). Wobec zadowalających wyników pracy tego wagonu w okresie próbnym zakupiono go, zamawiając jednocześnie następny taki wagon, który wzięto do ruchu w 1929 roku. Obydwa wagony 4-osiowe, posiadające przekładnię mechaniczną ze skrzynką biegów (T. A. G. Kiel), pracowały zadowalająco z silnikami gaźnikowymi (150 KM przy 1000 obr./min.) do roku 1934, kiedy, po przebiegu około 500.000 km (jeden okrągło 484.000, drugi 563.000), silniki pierwotne (po zużyciu się) zostały zastąpione silnikami Diesla syst. Ganz - Jendrassik (160 KM przy 1000 obr./min.) | 
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonów
Kilońskich
(stan na 01.06.1936 r.):
| Oznaczenie |  |  | 
| Typ wagonu |  |  | 
| Producent |  |  | 
| Masa służbowa (t) |  |  | 
| Liczba miejsc siedzących normalnych/odchylnych |  |  | 
| Liczba osi |  |  | 
| Prędkość maksymalna (km/h) |  |  | 
| Data uruchomienia na PKP |  |  | 
| Silnik: - liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa | 1
 | 1
 | 
| Przekładnia: - rodzaj - typ (system) | mechaniczna
 | mechaniczna
 | 
| Akumulator: - pojemność - napięcie | 200
 | 200
 | 
| Motowagonownia |  |  | 
| Uwagi | patrz tabela niżej | patrz tabela niżej | 
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonów
Kilońskich po modernizacjach
(stan na 01.06.1936 r.):
| Oznaczenie |  |  | 
| Typ wagonu |  |  | 
| Wykonawca modernizacji |  |  | 
| Masa służbowa (t) |  |  | 
| Liczba miejsc siedzących normalnych/odchylnych |  |  | 
| Liczba osi |  |  | 
| Prędkość maksymalna (km/h) |  |  | 
| Data ponownego uruchomienia na PKP |  |  | 
| Silnik: - liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa | 1
 | 1
 | 
| Przekładnia: - rodzaj - typ (system) | mechaniczna
 | mechaniczna
 | 
| Akumulator: - pojemność - napięcie | 200
 | 200
 | 
| Motowagonownia |  |  | 
| Uwagi | wysokoprężny | wysokoprężny |