Wagon "Lux - Torpeda"
prod. Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce

na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
 


Rys.1. Wagon benzynowo - benzolowo - hydrauliczny
syst. Austro - Daimler - Voith (Lux - Torpeda)
zbud. przez wytw. Austro - Daimler.


Wagony motorowe "Lux-torpeda" polskiej produkcji zostały dość szczegółowo opisane w książce B. Pokropińskiego "Lux-torpeda PKP", WKŁ 1988 r.

Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu Daimlera
(stan na 01.06.1936 r.):


Oznaczenie 
90081
90082
90083
Typ wagonu
Lux - Torpeda
Lux - Torpeda
Lux - Torpeda
Producent
Fablok Chrzanów
Fablok Chrzanów
Fablok Chrzanów
Masa służbowa (t)
22,0
22,0
22,08
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
56/4
56/4
56/4
Liczba osi
4
4
4
Prędkość maksymalna (km/h)
115
115
115
Data uruchomienia na PKP
1936
1936
1936
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
2
Diesel - MAN
125
1350
6
140
180
olej napędowy
2
Diesel - MAN
125
1350
6
140
180
olej napędowy
2
Diesel - MAN
125
1350
6
140
180
olej napędowy
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
hydrauliczna
Voith'a
hydrauliczna
Voith'a
hydrauliczna
Voith'a
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
2 x 220
24
2 x 220
24
2 x 220
24
Motowagonownia
Kraków
Kraków
Kraków
Uwagi
-
-
-

 
Oznaczenie 
90084
90085
Typ wagonu
Lux - Torpeda
Lux - Torpeda
Producent
Fablok Chrzanów
Fablok Chrzanów
Masa służbowa (t)
22,0
22,0
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
56/4
56/4
Liczba osi
4
4
Prędkość maksymalna (km/h)
115
115
Data uruchomienia na PKP
1936
1936
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
2
Diesel - MAN
125
1350
6
140
180
olej napędowy
2
Diesel - MAN
125
1350
6
140
180
olej napędowy
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
hydrauliczna
Voith'a
hydrauliczna
Voith'a
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
2 x 220
24
2 x 220
24
Motowagonownia
Kraków
Kraków
Uwagi
-
-

 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.