na podstawie referatu Inż. Oskara Ogurka
Rys.1.Wagon parowy syst. Clayton'a
zbudowany przez wytwórnię H. Cegielski.
Pierwszy
wagon parowy Clayton'a sprowadzono z Anglii w r. 1928 dla Dyrekcji Krakowskiej
na warunkach dzierżawnych. Po roku zadowalającej pracy wagon ten zakupiła
kolej lokalna Tarnów - Szczucin; w roku 1931 firma H. Cegielski w Poznaniu,
dostarczyła PKP dalszych 5 wagonów Clayton'a, przyczym zespoły napędowe
(z nieco większym kotłem, niż pierwszego wagonu) sprowadzono z Anglii.
Równocześnie z PKP zamówiły 4 wagony Clayton'a prywatne koleje lokalne,
mianowicie: Tarnów - Szczucin i Piła - Jaworzno po jednym i Lwów - Podhajce
- 2; dwa ostatnie w związku ze skupem kolei Lwów - Podhajce przeszły na
własność PKP.
"Polskie" Claytony posiadały kocioł stojący typu opłomkowego z przegrzewaczem pary której ciśnienie wynosiło 19 atmosfer. Miały dwucylindrową, bliźniaczą maszynę parową obustronnego działania. Przekładnia typu mechanicznego nie posiadała skrzyni biegów, przenoszenie energii na oś napędną odbywało się od wału maszyny parowej za pośrednictwem stałej przekładni, składającej się z pary zębatych kół czołowych. Zróżniczkowanie szybkości jazdy odbywało się przez zmianę napełnienia cylindrów maszyny parowej. Przyczyną dalszego nierozpowszechniania na PKP była ich duża awaryjność, głównie kotłów (z powodu twardej wody) - w dwóch Claytonach wymieniono walczak wewnętrzny kotła, a w jednym kocioł doszedł do takiego stanu, że naprawa nie była opłacalna - zamiast jej zdemontowano cały napęd parowy, zastępując go napędem Diesel - elektrycznym. |
Tabela przedstawiająca dane tachniczne wagonu
syst.
Clayton'a z wytwórni H. Cegielskiego
(stan na 01.06.1936 r.):
Oznaczenie |
|
|
|
Typ wagonu |
krajowy |
krajowy |
krajowy |
Producent |
|
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
|
Liczba osi |
|
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - ciśnienie pary przegrzanej (atm.) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
1
|
1
|
1
|
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
mechaniczna
|
mechaniczna
|
mechaniczna
|
Uwagi |
|
|
Diesel - elektr. patrz: wagony spalinowe |
Oznaczenie |
|
|
|
Typ wagonu |
krajowy |
krajowy |
krajowy |
Producent |
|
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
|
Liczba osi |
|
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - ciśnienie pary przegrzanej (atm.) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
1
|
1
|
1
|
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
mechaniczna
|
mechaniczna
|
mechaniczna
|
Uwagi |
|
|
|
Oznaczenie |
|
|
|
Typ wagonu |
krajowy |
krajowy |
krajowy |
Producent |
|
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
|
Liczba osi |
|
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - ciśnienie pary przegrzanej (atm.) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
1
|
1
|
1
|
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
mechaniczna
|
mechaniczna
|
mechaniczna
|
Uwagi |
|
|
|