Akumulatorowe wagony motorowe
typu Wittfeld
na podstawie referatu
Inż. Oskara Ogurka



 
 
 

          Wagonów akumulatorowych posiadają Polskie Koleje ogółem 40. Są to 3-osiowe wagony pochodzenia niemieckiego, otrzymane po I  wojnie światowej wraz z innym taborem.
          Wagony te, posiadające po jednej osi napędnej i jednym stanowisku rozrządowym z baterią akumulatorową z przodu, połączone są w zespoły dwuczłonowe (w sposób podobny, jak parowóz z tendrem, patrz rys. 1 i 1a), tworząc 20 symetrycznych jednostek trakcyjnych, pracujących w Dyrekcjach: Toruńskiej, Pomorskiej i Wileńskiej. 


Rys. 1. Zespół dwuczłonowy wagonów akumulatorowych
(90 miejsc do siedzenia).


Rys. 1. Zespół dwuczłonowy wagonów akumulatorowych
(82 miejsc do siedzenia).


          Tabela przedstawiająca dane tachniczne poszczególnych wagonów akumulatorowych:
Stan na 01.06.1936 r.

UWAGA: Dane techniczne odnoszą się do jednego członu z każdego zespołu wagonów!!
                 Obydwa człony danego zespołu mają identyczne dane techniczne!!


 
Oznaczenie (1 człon + 2 człon)
90012 + 90013
90014 + 90015
90016 + 90017
90018 + 90019
Typ wagonu
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
Producent
-
-
-
-
Masa służbowa (t)
63,45
59,03
59,03
67,42
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
90/-
90/-
82/-
82/-
Liczba osi
3
3
3
3
Prędkość maksymalna (km/h)
60
60
60
60
Data uruchomienia na PKP
1919
1919
1919
1919
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
90
-
-
-
-
elektryczność
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
-
-
-
-
-
-
-
-
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
921
350
443
350
443
350
564
350
Uwagi
Z - 350
Uk - 302
Z - 130
Uk - 302
Z - 130
Uk - 302
Z - 180
Uk - 302

 
Oznaczenie (1 człon + 2 człon)
90020 + 90021
90022 + 90023
90024 + 90025
90031 + 90032
Typ wagonu
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
Producent
-
-
-
-
Masa służbowa (t)
63,45
59,03
63,45
63,45
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
82/-
82/-
82/-
82/-
Liczba osi
3
3
3
3
Prędkość maksymalna (km/h)
60
60
60
60
Data uruchomienia na PKP
1919
1919
1919
1919
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
-
-
-
-
-
-
-
-
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
921
350
443
350
921
350
921
350
Uwagi
Z - 300
Uk - 302
Z - 130
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302

 
Oznaczenie (1 człon + 2 człon)
90033 + 90034
90035 + 90036
90037 + 90038
90039 + 90040
Typ wagonu
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
Producent
-
-
-
-
Masa służbowa (t)
63,45
63,45
63,45
67,42
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
82/-
82/-
82/-
82/-
Liczba osi
3
3
3
3
Prędkość maksymalna (km/h)
60
60
60
60
Data uruchomienia na PKP
1919
1919
1919
1919
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
90
-
-
-
-
elektryczność
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
-
-
-
-
-
-
-
-
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
921
350
921
350
921
350
564
350
Uwagi
Z - 300
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302
Z - 180
Uk - 302

 
Oznaczenie (1 człon + 2 człon)
90041 + 90042
90043 + 90044
90045 + 90046
90047 + 90048
Typ wagonu
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
Producent
-
-
-
-
Masa służbowa (t)
63,45
63,45
63,45
63,45
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
82/-
82/-
82/-
82/-
Liczba osi
3
3
3
3
Prędkość maksymalna (km/h)
60
60
60
60
Data uruchomienia na PKP
1919
1919
1919
1919
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
-
-
-
-
-
-
-
-
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
921
350
921
350
921
350
921
350
Uwagi
Z - 300
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302

 
Oznaczenie (1 człon + 2 człon)
90049 + 90050
90051 + 90052
90053 + 90054
90055 + 90056
Typ wagonu
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
akumulatorowy
Producent
-
-
-
-
Masa służbowa (t)
63,45
63,45
63,45
59,03
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych
82/-
82/-
82/-
82/-
Liczba osi
3
3
3
3
Prędkość maksymalna (km/h)
60
60
60
60
Data uruchomienia na PKP
1919
1919
1919
1919
Silnik:
- liczba 
- typ
- moc (KM)
- obroty (obr./min.)
- liczba cylindrów
- średnica cylindra (mm)
- skok tłoka (mm)
- rodzaj paliwa
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
2
elektryczne
80
-
-
-
-
elektryczność
Przekładnia:
- rodzaj
- typ (system)
-
-
-
-
-
-
-
-
Akumulator:
- pojemność
- napięcie
921
350
921
350
921
350
443
350
Uwagi
Z - 300
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302
Z - 300
Uk - 302
Z - 130
Uk - 302
Opis skrótów: Z - zasięg
                        Uk - napięcie końcowe
          Fotografie jedynego zachowanego do dziś wagonu akumulatorowego nr 090802:

24. 06. 1989 r. - stacja Nowy Dwór Gdański:


 
Widok z boku (nadbudowa 
z desek deformuje trochę
sylwetkę).
fot. Aleksander Maron, 
24.06.1989 r.
Widok lekko z boku od przodu 
(widać dokładnie nadbudowę
z desek).
fot. Aleksander Maron,
24.06.1989 r.
Widoczny numer serii wagonu
akumulatorowego:
090802
fot. Aleksander Maron, 
24.06.1989 r.

 
Osie napędne wagonu.
fot. Aleksander Maron, 
24.06.1989 r.
Oś toczna.
fot. Aleksander Maron, 
24.06.1989 r.
Widok przejścia 
z jednego członu
zespołu do drugiego.
fot. Aleksander Maron, 
24.06.1989 r.

 
Ten sam wagon krótko przed odbudową:

                                    Poniższe zdjęcia opublikowano za zgodą ich autora, p. Pawła Mierosławskiego.
 

Zespół przed odbudową.
fot. Paweł Mierosławski.
Jego wnętrze przed odbudową.
fot. Paweł Mierosławski.

 
I po odbudowie w  czerwcu 1995 roku dzięki staraniom "Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei":

 
Zespół akumulatorowy
w całej okazałości. 
fot. Paweł Mierosławski
Wnętrze przedziału pasażerskiego
po odbudowie.
fot. Paweł Mierosławski.


Akumulatorowy zespół trakcyjny
w Piotrkowie.
fot. Paweł Mierosławski, 1996 r.
 
 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.