Wagonów
akumulatorowych posiadają Polskie Koleje ogółem 40. Są to 3-osiowe wagony
pochodzenia niemieckiego, otrzymane po I wojnie światowej wraz z
innym taborem.
Wagony te, posiadające po jednej osi napędnej i jednym stanowisku rozrządowym z baterią akumulatorową z przodu, połączone są w zespoły dwuczłonowe (w sposób podobny, jak parowóz z tendrem, patrz rys. 1 i 1a), tworząc 20 symetrycznych jednostek trakcyjnych, pracujących w Dyrekcjach: Toruńskiej, Pomorskiej i Wileńskiej. |
Rys. 1. Zespół dwuczłonowy wagonów akumulatorowych
(90 miejsc do siedzenia).
Rys. 1. Zespół dwuczłonowy wagonów akumulatorowych
(82 miejsc do siedzenia).
Tabela
przedstawiająca dane tachniczne poszczególnych wagonów akumulatorowych:
Stan na 01.06.1936 r. UWAGA: Dane techniczne
odnoszą się do jednego członu z każdego zespołu wagonów!!
|
Oznaczenie (1 człon + 2 człon) |
|
|
|
90018 + 90019 |
Typ wagonu |
|
|
|
|
Producent |
|
|
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
|
|
Liczba osi |
|
|
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 90 - - - - elektryczność |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
- |
- |
- |
- |
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
350 |
350 |
350 |
350 |
Uwagi |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Oznaczenie (1 człon + 2 człon) |
|
|
|
90031 + 90032 |
Typ wagonu |
|
|
|
|
Producent |
|
|
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
|
|
Liczba osi |
|
|
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
- |
- |
- |
- |
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
350 |
350 |
350 |
350 |
Uwagi |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Oznaczenie (1 człon + 2 człon) |
|
|
|
90039 + 90040 |
Typ wagonu |
|
|
|
|
Producent |
|
|
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
|
|
Liczba osi |
|
|
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 90 - - - - elektryczność |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
- |
- |
- |
- |
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
350 |
350 |
350 |
350 |
Uwagi |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Oznaczenie (1 człon + 2 człon) |
|
|
|
90047 + 90048 |
Typ wagonu |
|
|
|
|
Producent |
|
|
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
|
|
Liczba osi |
|
|
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
- |
- |
- |
- |
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
350 |
350 |
350 |
350 |
Uwagi |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Oznaczenie (1 człon + 2 człon) |
|
|
|
90055 + 90056 |
Typ wagonu |
|
|
|
|
Producent |
|
|
|
|
Masa służbowa (t) |
|
|
|
|
Liczba miejsc siedzących
normalnych/odchylnych |
|
|
|
|
Liczba osi |
|
|
|
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
|
|
|
|
Data uruchomienia na PKP |
|
|
|
|
Silnik:
- liczba - typ - moc (KM) - obroty (obr./min.) - liczba cylindrów - średnica cylindra (mm) - skok tłoka (mm) - rodzaj paliwa |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
elektryczne 80 - - - - elektryczność |
Przekładnia:
- rodzaj - typ (system) |
- |
- |
- |
- |
Akumulator:
- pojemność - napięcie |
350 |
350 |
350 |
350 |
Uwagi |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Uk - 302 |
Opis skrótów: Z - zasięg
Uk - napięcie końcowe |
|
Fotografie
jedynego zachowanego do dziś wagonu akumulatorowego nr 090802:
24. 06. 1989 r. - stacja Nowy Dwór Gdański: |
fot. Aleksander Maron, 24.06.1989 r. |
fot. Aleksander Maron, 24.06.1989 r. |
z jednego członu zespołu do drugiego. fot. Aleksander Maron, 24.06.1989 r. |
Ten sam wagon krótko przed odbudową: |
Poniższe zdjęcia opublikowano za zgodą ich autora, p. Pawła Mierosławskiego.
fot. Paweł Mierosławski. |
fot. Paweł Mierosławski. |
I po odbudowie w czerwcu 1995 roku dzięki staraniom "Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei": |
w całej okazałości. fot. Paweł Mierosławski |
po odbudowie. fot. Paweł Mierosławski. |
Akumulatorowy zespół trakcyjny
w Piotrkowie.
fot. Paweł Mierosławski, 1996 r.