"Wykonując rezolucję Senatu z dn. 29.07 r. z. [1924], dotyczącą opracowania
planów rozbudowy
sieci kolejowej w poszczególnych Dyrekcjach Kolei Państwowych Dyrekcyjna
Rada Kolejowa
w Gdańsku na posiedzeniu swem dnia 06.03 r. b. [1925] rozpatrywała szczegółowo
sieć kolejową
na Pomorzu, wykazała jej zasadnicze braki i opierając się na projekcie
opracowanym przez Pomorski
Urząd Wojewódzki przyjęła szemat rozbudowy tej sieci z uwzględnieniem obecnych
i przyszłych potrzeb
gospodarczych kraju. DRK stanęła na stanowisku, że decydującą rolę w danym
wypadku powinny
grać potrzeby całego Państwa, które w dziedzinie kolejnictwa na Pomorzu
ogromnie wzrosły dzięki
powstaniu portu w Gdyni, którego budowa będzie znacznie przyśpieszona.
Również rozwój stacji
klimatycznych i turystyki na naszem wybrzeżu wymaga w tej dziedzinie znacznych
zmian i uzupełnień.
Sieć kolejowa na Pomorzu, jakkolwiek znacznie gęstsza niż w innych dzielnicach
Polski, nie odpowiada
zupełnie swemu zadaniu, była bowiem projektowana i rozbudowywana z tą myślą
przewodnią, aby
stworzyć dobre połączenie kolejowe z Berlinem, Królewcem, Kwidzynem, Szczecinem
i innymi
centrami niemieckiego życia gospodarczego, zaś oczywiście w owych czasach
nikt nie myślał o
potrzebach dogodnej i krótkiej komunikacji z Warszawą, Poznaniem i Śląskiem,
dokąd obecnie
ciąży życie gospodarcze naszego Województwa.
Uchwały powzięte w dniu 6 b. m. [06.03.1925] przez DRK zmierzają właśnie
ku temu, ażeby
powyższe braki w miarę możliwości najmniejszym kosztem usunąć i stworzyć
dogodne połączenia
kolejowe z krajem, których brak daje się już obecnie ogromnie we znaki.
O ile więc chodzi o ulepszenie skrócenia połączeń z centrami gospodarczymi
i administracyjnymi
Państwa, DRK wypowiedziała się za koniecznością wybudowania w najbliższym
czasie następujących
linii kolejowych:
1) Reda - Kartuzy, ewentualnie Wejherowo - Kartuzy.
2) Kościerzyna - Bąk /na linii CZersk - Liniewo, która również ma być ukończona/.
3) Czersk - Tuchola.
4) Koronowo - Bydgoszcz.
Linie te łącznie z istniejącymi już odcinkami dadzą najprostsze połączenie
wybrzeża z Poznaniem,
Katowicami i Krakowem. Dalej:
5) Warlubie - Dragosz.
6) Łasin - Pleszewo.
7) Ostrowite - Nowe Miasto - Zajączkowo Lubawskie.
które to linie upraszczają połączenie wybrzeża i Pomorza ze stolicą.
Mając na względzie rozwój ruchu turystycznego na wybrzeżu DRK uznała za
konieczne przystąpienie
do budowy przybrzeżnej linii Wielka Wieś - Karwia - Żarnowiec.
Poza tem uznano za potrzebne linie:
8) Luzino - Linia Zakrzewo.
9) Sierakowice - Lipusz.
DRK poświęciła specjalnie dużo uwagi północno - zachodniej części powiatu
Chojnickiego i uznała
za konieczne budowę linii:
10) Brzeźno - Owsne - Chojnice z odnogą Owsne - Brusy.
Powyższa uchwała DRK będzie przedłożona Państwowej Radzie Kolejowej i p.
Ministrowi Kolei,
przyczem należy się spodziewać, że powyższy stan rozbudowy sieci kolejowej
na Pomorzu uzyska
aprobatę czynników decydujących, ponieważ słuszność tego planu i potrzeba
jego realizacji zdaje się
nie ulegać żadnej wątpliwości."
Odpis dokumentu z dn. 06.03.1925 r., Archiwum Miejskie w Bydgoszczy, nr
Rep. 4 11050.