"Wykonując rezolucję Senatu z dn. 29.07 r. z. [1924], dotyczącą opracowania
planów rozbudowy
                   
sieci kolejowej w poszczególnych Dyrekcjach Kolei Państwowych Dyrekcyjna
Rada Kolejowa
                   
w Gdańsku na posiedzeniu swem dnia 06.03 r. b. [1925] rozpatrywała szczegółowo
sieć kolejową
                   
na Pomorzu, wykazała jej zasadnicze braki i opierając się na projekcie
opracowanym przez Pomorski
                   
Urząd Wojewódzki przyjęła szemat rozbudowy tej sieci z uwzględnieniem obecnych
i przyszłych potrzeb
                   
gospodarczych kraju. DRK stanęła na stanowisku, że decydującą rolę w danym
wypadku powinny
                   
grać potrzeby całego Państwa, które w dziedzinie kolejnictwa na Pomorzu
ogromnie wzrosły dzięki
                   
powstaniu portu w Gdyni, którego budowa będzie znacznie przyśpieszona.
Również rozwój stacji
                   
klimatycznych i turystyki na naszem wybrzeżu wymaga w tej dziedzinie znacznych
zmian i uzupełnień.
                   
Sieć kolejowa na Pomorzu, jakkolwiek znacznie gęstsza niż w innych dzielnicach
Polski, nie odpowiada
                   
zupełnie swemu zadaniu, była bowiem projektowana i rozbudowywana z tą myślą
przewodnią, aby
                   
stworzyć dobre połączenie kolejowe z Berlinem, Królewcem, Kwidzynem, Szczecinem
i innymi
                   
centrami niemieckiego życia gospodarczego, zaś oczywiście w owych czasach
nikt nie myślał o
                   
potrzebach dogodnej i krótkiej komunikacji z Warszawą, Poznaniem i Śląskiem,
dokąd obecnie
                   
ciąży życie gospodarcze naszego Województwa.
                       
Uchwały powzięte w dniu 6 b. m. [06.03.1925] przez DRK zmierzają właśnie
ku temu, ażeby
                   
powyższe braki w miarę możliwości najmniejszym kosztem usunąć i stworzyć
dogodne połączenia
                   
kolejowe z krajem, których brak daje się już obecnie ogromnie we znaki.
                       
O ile więc chodzi o ulepszenie skrócenia połączeń z centrami gospodarczymi
i administracyjnymi
                   
Państwa, DRK wypowiedziała się za koniecznością wybudowania w najbliższym
czasie następujących
                   
linii kolejowych:
                       
1) Reda - Kartuzy, ewentualnie Wejherowo - Kartuzy.
                       
2) Kościerzyna - Bąk /na linii CZersk - Liniewo, która również ma być ukończona/.
                       
3) Czersk - Tuchola.
                       
4) Koronowo - Bydgoszcz.
                       
Linie te łącznie z istniejącymi już odcinkami dadzą najprostsze połączenie
wybrzeża z Poznaniem,
                   
Katowicami i Krakowem. Dalej:
                       
5) Warlubie - Dragosz.
                       
6) Łasin - Pleszewo.
                       
7) Ostrowite - Nowe Miasto - Zajączkowo Lubawskie.
                       
które to linie upraszczają połączenie wybrzeża i Pomorza ze stolicą.
                       
Mając na względzie rozwój ruchu turystycznego na wybrzeżu DRK uznała za
konieczne przystąpienie
                   
do budowy przybrzeżnej linii Wielka Wieś - Karwia - Żarnowiec.
                       
Poza tem uznano za potrzebne linie:
                       
8) Luzino - Linia Zakrzewo.
                       
9) Sierakowice - Lipusz.
                       
DRK poświęciła specjalnie dużo uwagi północno - zachodniej części powiatu
Chojnickiego i uznała
                   
za konieczne budowę linii:
                      
10) Brzeźno - Owsne - Chojnice z odnogą Owsne - Brusy.
                       
Powyższa uchwała DRK będzie przedłożona Państwowej Radzie Kolejowej i p.
Ministrowi Kolei,
                   
przyczem należy się spodziewać, że powyższy stan rozbudowy sieci kolejowej
na Pomorzu uzyska
                   
aprobatę czynników decydujących, ponieważ słuszność tego planu i potrzeba
jego realizacji zdaje się
                   
nie ulegać żadnej wątpliwości."
                   
Odpis dokumentu z dn. 06.03.1925 r., Archiwum Miejskie w Bydgoszczy, nr
Rep. 4 11050.