Rozbudowa sieci kolejowej na Pomorzu
(w świetle dokumentu z dnia 06.03.1925 r.).



                        "Wykonując rezolucję Senatu z dn. 29.07 r. z. [1924], dotyczącą opracowania planów rozbudowy
                    sieci kolejowej w poszczególnych Dyrekcjach Kolei Państwowych Dyrekcyjna Rada Kolejowa
                    w Gdańsku na posiedzeniu swem dnia 06.03 r. b. [1925] rozpatrywała szczegółowo sieć kolejową
                    na Pomorzu, wykazała jej zasadnicze braki i opierając się na projekcie opracowanym przez Pomorski
                    Urząd Wojewódzki przyjęła szemat rozbudowy tej sieci z uwzględnieniem obecnych i przyszłych potrzeb
                    gospodarczych kraju. DRK stanęła na stanowisku, że decydującą rolę w danym wypadku powinny
                    grać potrzeby całego Państwa, które w dziedzinie kolejnictwa na Pomorzu ogromnie wzrosły dzięki
                    powstaniu portu w Gdyni, którego budowa będzie znacznie przyśpieszona. Również rozwój stacji
                    klimatycznych i turystyki na naszem wybrzeżu wymaga w tej dziedzinie znacznych zmian i uzupełnień.
                    Sieć kolejowa na Pomorzu, jakkolwiek znacznie gęstsza niż w innych dzielnicach Polski, nie odpowiada
                    zupełnie swemu zadaniu, była bowiem projektowana i rozbudowywana z tą myślą przewodnią, aby
                    stworzyć dobre połączenie kolejowe z Berlinem, Królewcem, Kwidzynem, Szczecinem i innymi
                    centrami niemieckiego życia gospodarczego, zaś oczywiście w owych czasach nikt nie myślał o
                    potrzebach dogodnej i krótkiej komunikacji z Warszawą, Poznaniem i Śląskiem, dokąd obecnie
                    ciąży życie gospodarcze naszego Województwa.
                        Uchwały powzięte w dniu 6 b. m. [06.03.1925] przez DRK zmierzają właśnie ku temu, ażeby
                    powyższe braki w miarę możliwości najmniejszym kosztem usunąć i stworzyć dogodne połączenia
                    kolejowe z krajem, których brak daje się już obecnie ogromnie we znaki.
                        O ile więc chodzi o ulepszenie skrócenia połączeń z centrami gospodarczymi i administracyjnymi
                    Państwa, DRK wypowiedziała się za koniecznością wybudowania w najbliższym czasie następujących
                    linii kolejowych:
                        1) Reda - Kartuzy, ewentualnie Wejherowo - Kartuzy.
                        2) Kościerzyna - Bąk /na linii CZersk - Liniewo, która również ma być ukończona/.
                        3) Czersk - Tuchola.
                        4) Koronowo - Bydgoszcz.
                        Linie te łącznie z istniejącymi już odcinkami dadzą najprostsze połączenie wybrzeża z Poznaniem,
                    Katowicami i Krakowem. Dalej:
                        5) Warlubie - Dragosz.
                        6) Łasin - Pleszewo.
                        7) Ostrowite - Nowe Miasto - Zajączkowo Lubawskie.
                        które to linie upraszczają połączenie wybrzeża i Pomorza ze stolicą.
                        Mając na względzie rozwój ruchu turystycznego na wybrzeżu DRK uznała za konieczne przystąpienie
                    do budowy przybrzeżnej linii Wielka Wieś - Karwia - Żarnowiec.
                        Poza tem uznano za potrzebne linie:
                        8) Luzino - Linia Zakrzewo.
                        9) Sierakowice - Lipusz.
                        DRK poświęciła specjalnie dużo uwagi północno - zachodniej części powiatu Chojnickiego i uznała
                    za konieczne budowę linii:
                       10) Brzeźno - Owsne - Chojnice z odnogą Owsne - Brusy.
                        Powyższa uchwała DRK będzie przedłożona Państwowej Radzie Kolejowej i p. Ministrowi Kolei,
                    przyczem należy się spodziewać, że powyższy stan rozbudowy sieci kolejowej na Pomorzu uzyska
                    aprobatę czynników decydujących, ponieważ słuszność tego planu i potrzeba jego realizacji zdaje się
                    nie ulegać żadnej wątpliwości."

                    Odpis dokumentu z dn. 06.03.1925 r., Archiwum Miejskie w Bydgoszczy, nr Rep. 4 11050.
 
 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej PKP.