Zestawienie prac wykonanych w służbie kolei wąskotorowych



 

Prace wykonane w 1946 roku.   Plan prac na rok 1947.   Plan prac na rok 1948.   Plan prac na rok 1949

           Prace wykonane w 1946 r.(stan na dzień 01.10.1946 r.):

               A. OGÓLNIE

               1.  Rok rozpoczęto ze stanem faktycznym 393 pracowników na 657 normowanych
                    stanowisk. Na dzień 01.11.1946 r. stan zatrudnienia pracowników o charakterze
                    stałego zatrudnienia zwiększył się do 402, z czego było pracowników etatowych
                    sprzed 1939 r. ok. 16%, a pracowników umownych z zaledwie jednoroczną służbą
                    na PKP ok. 84%.
               2. Przeszkolono na kursach dyrekcyjnych:
                    - 8 pracowników na kursie rachunkowo - materiałowym;
                    - 6 pracowników na kursie adiunktów;
                    - 9 pracowników na kursie maszynistów parowozowych.
               3. Szkoli się na bieżących kursach dyrekcyjnych:
                    - 4 pracowników na kursie adiunktów;
                    - 4 pracowników na kursie monterów sygnalizacji.
               4. Normowane i sklasyfikowane zostały następujące jednostki wykonawcze na linii:
                    - 22 stacje kolei wąskotorowych, w tym:
                    - 3 stacje I kl.;
                    - 8 stacji II kl.;
                    - 11 stacji III kl.
                    - 3 posterunki ruchowe (odgałęźne).
                    Z powyższej liczby stacji jest obsadzonych 15 przez zawiadowców stacji względnie
                    dyżurnych ruchu p.o. zawiadowców:
                    - 7 odcinków drogowych I kl., z tego obsadzonych jest 5, a 2 dotyczą odbudowujących
                      się Koszalińskich KD;
                    - 5 parowozowni kolei wąskotorowych, w tym:
                    - 2 parowozownie I kl.;
                    - 2 parowozownie II kl.;
                    - 1 parowozownia zwrotna (Trzebiatów).
                    - warsztaty kolei wąskotorowych w Gryficach z sekcją wagonową w Resku;
                    - 2 pomocnicze magazyny zasobów, w tym:
                    - 1 - I kl. w Gryficach;
                    - 1 - III kl. w Stargardzie.
                    - 3 zespoły monterów sygnalizacji, w tym 2 czynne w Gryficach i w Stargardzie.

               B. RUCHOWO - HANDLOWE

               1. Eksploatowano - 341,3 km linii kolei wąskotorowych.
               2. Uruchomiono   - 3331 pociągów.
               3. Wykonano       - 179645 pociągo/km.
               4. Przewieziono   - 79204 osoby.
               5. Przewieziono   - 15769 t towarów.
               6. Przewieziono   - 356 t bagażu.
               7. Wpływy z przewozów:
                    a) osób                    - 2 079 637 zł;
                    b) towarów              -    348 687 zł;
                    c) bagażu                 -      59 913 zł;
                    d) inne                     -      16 513 zł;
                    e) razem                  - 2 504 750 zł.
               8. Kredyt z Ministerstwa Komunikacji - 19 759 700 zł.
               9. Wydatki:
                    a) osobowe                - 12 875 552 zł;
                    b) rzeczowe               -  9 666 429 zł;
                    c) razem                    - 22 541 987 zł.

               C. DROGOWE

               1. Oczyszczono rowów odwadniających - 58 km.
               2. Oczyszczono przepustów zamulonych - 660 mb.
               3. Oczyszczono pasów ochronnych i ppoż. - 210 m2.
               4. Naprawiono skarp - 2400 m2.
               5. Odbudowano most drewniany na rzece Krampel k. Marianowa (linia Stargard-Drawsko)
                    -12,5 mb.
               6. Naprawiono prowizorycznie mostów drewnianych ogólnej długości - 161 mb.
               7. Naprawiono torów uszkodzonych - 69,4 km.
               8. Naprawiono zasłon odśnieżnych - 4250 mb.
               9. Naprawiono przejazdów w poziomie szyn - 900 mb.
               10. Zwiększono widzialność przez usunięcie zarośli w rowach i skarpach - 76,5 km.
               11. Odnowiono znaków drogowych - 780 szt.
               12. Przystapiono do odbudowy mostu żelbetowego dł. 66 mb. na rzece Rega w Gryficach.
               13. Wyremontowano budynków mieszkalnych - 2600 m3.
               14. Wyremontowano budynków administracyjnych - 9200 m3.
               15. Wyremontowano budynków humanitarnych - 2750 m3.
               16. Wyremontowano budynków gospodarczych - 2620 m3.
               17. Odbudowano z jednoczesnym przekuciem z 750 mm na 1000 mm tor na liniach
                      Białogard-Świelino i Białogard-Rarwino - 40 km.
               18. Na ogólną długość 622 km zniszczonych linii telefonicznych odbudowano prowizorycznie
                      480 km, przy czym zainstalowano 54 aparaty telefoniczne i 9 łącznic.

               D. MECHANICZNE

               1. Uruchomiono 15 parowozów i 1 drezynę motorową.
               2. Wykonano 11 napraw średnich i 2 naprawy główne parowozów.
               3. Przeprowadzono 86 rewizji wagonów, w tym 15 osobowych i 71 towarowych.

           Plan prac na 1947 r:

               A. RUCHOWO - HANDLOWE

               1. Powiększenie długości eksploatacyjnej linii wąskotorowych do 580 km przez włączenie
                    odcinków Białogard-Świelino-Bobolice i Świelino-Manowo.
               2. Powiększenie częstotliwości pociągów na eksploatowanych liniach oraz wprowadzenie
                    pociągów szkolno-roboczych i turystycznych.
               3. Odbudowa istniejących zabezpieczeń ruchu pociągów.

               B. DROGOWE

               1. Budowa linii kolejowej dł. 6,4 km na przestrzeni Rarwino-Lipino.
               2. Odbudowa zniszczonych linii kolejowych Koszalin-Polanów - 44,99 km, Manowo-Świelino
                    - 17,05 km, Bożniewice-Bobolice - 11,88 km, Komosowo-Rarwino - 10,04 km,
                    Sławno-Polanów - 40,20 km, Polanów-Wołowiecko - 14,50 km, razem - 138,66 km.
               3. Odbudowa dwóch mostów żelbetowych na liniach białogardzkich ogólnej długości 29 mb.
               4. Rozbudowa budynków warsztatów kolei wąskotorowych w Gryficach - ok. 1000 m3.
               5. Odbudowa budynków administracyjnych, mieszkalnych i gospodarczych w Kołobrzegu
                    i Kozach Pom. -  ok. 1700 m3.
               6. Zabezpieczenie w Resku, Trąbkach, Bialogardzie skrzyżowania toru wąskiego z
                    normalnym w poziomie szyn.
               7. Odbudowa linii telefonicznych na dwuprzewodowe, razem ok. 250 km.
               8. Zabezpieczenie zwrotnic przy pomocy zamków systemu Gotza i wykolejnic, ogółem ok.
                    300 szt.

               C. MECHANICZNE

               1. Naprawy parowozów:
                    a) głównych                    - 12;
                    b) średnich                      - 24.
               2. Napraw średnich wagonów osobowych - 12.
               3. Rewizji wagonów:
                    a) towarowych                - 240;
                    b) osobowych                 - 24.

           Plan prac na 1948 r:

               A. RUCHOWO - HANDLOWE

               1. Przystapienie do odbudowy portu w Stobnicy n/Zatoką.
               2. Stopniowe przystosowanie w najważniejszych punktach stycznych z kolejami
                    normalnotorowymi istniejących urządzeń technicznych  do masowego przeładunku ....
                    oraz pobudowanie takich urzadzeń tam, gdzie ich nie ma.
               3. Zmodernizowanie i rozbudowa zabezpieczenia ruchu pociągów.

               B. DROGOWE

               1. Ciągła wymiana szyn na typ ciężki na odcinkach:
                    - Stargard - Dobra - 42 km;
                    - Stara Dąbrowa - Drawsko i Kozy Pom. - Poźrzadlo - 76 km.
               2. Ciągła wymiana podsypki - 100 km.
               3. Zorganizowanie obcinania i spawania szyn typu ciężkiego w Warsztatach Drogowych
                    Łobez.
               4. Rozbudowa pomocniczych warsztatów wagonowych w m. Resko i Koszalinie.
               5. Odbudowa w ważniejszych punktach budynków administracyjno-mieszkalnych.
               6. Urządzenie warsztatów sygnałowo-drogowych w m. Łobez.
               7. Budowa i urządzenie zajezdni dla wagonów motorowych.
               8. Odbudowa zabezpieczenia (bloków) na stacjach Trzebiatów, Popiele, Stara Dąbrowa,
                    Dobra, Stargard.
               9. Odbudowa reszty sieci telefonicznej - 270 km.
               10. Dalsza rozbudowa zabezpieczeń przez założenie zamków zwrotnicowych systemu Gotza
                    oraz zastosowanie wykolejnic, szt. 300.

               C. MECHANICZNE

               1. Naprawy parowozów: główne - 20; średnie - 30.
               2. Napraw średnich wagonów osobowych - 12.
               3. Rewizji wagonów: towarowych - 240; osobowych - 24.
               4. Zakup 15-20 parowozów w miejsce wycofanych z ruchu.

           Plan prac na 1949 r.

               A. RUCHOWO - HANDLOWE

               1. Uruchomienie w porcie Stobnicy n/Zatoką masowego przeładunku węgla kamiennego
                    i artykułów przemysłowych.
               2. Rozbudowa w najważniejszych punktach stycznych z kolejami normalnotorowymi
                    urzadzeń do mechanicznego przeładunku towarów masowych.
               3. Zwiększenie szybkości pociągów osobowych i osobowo-towarowych.
               4. Uruchomienie na niektórych odcinkach względnie liniach szybkobieżnych wagonów
                    motorowych dla przewozu osob.

               B. DROGOWE

               1.Budowa nowego żelaznego mostu na rzece Krampel k. Marianowa, dł. 14 mb.
               2. Ciągła wymiana szyn na typ ciężki na odcinkach : Łobez - Resko, Mieszewo - Dobra,
                    Karlino - Gostyń, Gostyń - Skrzydłowo - 85 km.
               3. Ciągła wymiana podsypki - 100 km.
               4. Dalsza odbudowa budynków administracyjno  mieszkalnych.
               5. Budowa zajezdni dla wagonów motorowych.
               6. Dalsza rozbudowa warsztatów kolei wąskotorowych e Gryficach.
               7. Rozbudowa urządzeń i linii teletechnicznych dalekosiężnych.
               8. Zainstalowanie maszyn i produkowanie szutru kamiennego na podsypkę.
               9. Urządzenie betoniarni na potrzeby kolei wąskotorowych.
               10. Ukończenie robót planowanych a nie wykonanych w 1948 r.

               C. MECHANICZNE

               1. Naprawy parowozów: główne - 20; średnie - 30.
               2. Naprawy wagonów osobowych: główne - 3; średnie - 12.
               3. Rewizje wagonów: towarowych - 240; osobowych - 24.
               4. Zakup dalszych 10-15 parowozów w miejsce wycofanych z ruchu oraz kupno 20-30
                    wagonów osobowych 4-osiowych.

                                                                                Szczecin, 05.12.1946 r.
 

                    Tyle dokument, który pochodzi ze zbiorów p. Krogulskiego, naczelnika WMD Koszalin
                w 1988 r. Zachowałem oryginalną pisownię i stosowane wówczas nazewnictwo. A w ogóle,
                ciekawy jestem bardzo, co z tych szczegółowych planów nie wyszło. Na pewno nie wyszło
                uruchomienie linii Manowo - Nacław - Polanów - Sławno i Polanów - Wołowiecko.
 
 


Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.