Przedstawiony w tytule
szlak stanowi wschodni fragment linii kolejowej Świecie n/Wisłą - Terespol
Pomorski - Pruszcz Bagienica - Więcbork - Złotów. Linię tę budowano etapami:
- odcinek Terespol Pomorski - Świecie (6 km)
- otwarcie 01.09.1888 r.;
- odcinek Złotów - Więcbork (32 km) - otwarcie
02.10.1906 r.;
- odcinek Terespol Pomorski - Więcbork (71
km) - otwarcie 18.06.1909 r.
Przez wiele lat,
również powojennych, na całej linii prowadzony był ruch osobowy i towarowy.
W latach 80-tych ruch osobowy obsługiwano wagonami spalinowymi SN61. Na
przełomie lat 80-tych i 90-tych przewozy zaczęto ograniczać, później wstrzymano
całkowicie, najpierw ruch osobowy, następnie też towarowy. Od tej chwili
tory, obiekty, stacje zaczęły popadać w ruinę, porastać trawą, ginąć w
otaczającej je okolicy. Dzisiaj ruch na linii jest niemożliwy, choćby ze
względu na stan techniczny mostu nad Zalewem Koronowskim.
W ciągu ostatnich
2-ch lat zbieraliśmy materiały na temat tej linii. Przedstawione one zostały
najpierw wycinkowo jako reportaż fotograficzny o stacji Klonowo, teraz
całościowo o odcinku Poledno - most nad Zalewem Koronowskim.
Ciekawostką jest
fakt, że linia ta w okresie międzywojennym przechodziła przez granicę
pomiędzy Polską a Niemcami. Stacją graniczną od strony polskiej było Dorotowo,
nie objęte jednak tym opracowaniem. Inna ciekawostka to fakt istnienia
po stronie niemieckiej w okolicach miejscowości Kujan kilku niewielkich
linii wąskotorowych (na terenie obszarów leśnych) - pokazane są one np.
na polskich mapach wojskowych z lat 20-tych.
Poniżej można obejrzeć
rozkłady jazdy z ostatnich lat pracy linii, zaobserwować można stopniowe
ograniczanie ruch osobowego: |