Ptusza
(wspomnienie z 1989 r.)
 

                          Linia kolejowa Piła - Szczecinek, maleńka, zagubiona w lesie stacyjka Ptusza. Nic tu się nie dzieje,
                 tylko trochę ruchu na "przelotowej" trasie. Jednak patrząc dokładniej można zauważyć tory o dużo
      mniejszym rozstawie. To wąskotorowa linia szerokości 600 mm, prowadząca do Poznańskich
                  Zakładów Papierniczych,  zakład w Tarnówce. Linia ta została zbudowana przez Niemców (dokładnej
             daty niestety brak). Aktualnie (1989 r.) obsługiwana jest trakcją spalinową. Pierwotnie stosowano

                      trakcję elektryczną z zasilaniem górnym (!!!).
                  Kiedyś, mając dużo wolnego czasu, wysiadłem na tej stacyjce, gdyż zaciekawiły mnie wąskie tory.
 Akurat miałem szczęście, na części wąskiej manewrował pociąg, mogłem też porozmawiać
                 z pracownikami. Aparat był już w gotowości..... Oto fotograficzny plon tego ciepłego, majowego dnia.


Rozjazd wąskotorowy na stacji Ptusza. Wagon nr 8 z ładunkiem. Połączenie wagonów - platform, z prawej wagon nr 6. Wagon nr 2 z przodu. Wagon nr 2 z boku, część czołowa. Wagon nr 6 z boku.
    Rozjazd.    Wagon nr 7.      Połączenie 
     wagonów.
  Wagon nr 2.   Wagon nr 2.   Wagon nr 6.

 
Wagon węglarka 4 - osiowy, bez opisu i numeracji. Sprzęg pomiędzy wagonami, z prawej wagon nr 2. Wagon platforma z przodu.
Wagon węglarka.
Sprzęg między wagonami
(nr 2 z prawej).
Wagon - platforma.

 
Wagon platforma nr 6. Wagony platformy na stacji. Wagony platformy.
Wagon - platforma nr 6.
Wagony - platformy.
Wagony - platformy 
(z prawej nr 2).

WLs 40 z pociągiem.
Pociąg gotowy do odjazdu - lokomotywa
nr 1 (WLs 40) ZNTK Poznań 1697/1957.


Lokomotywa nr 2 (WLs 40)
ZNTK Poznań 1159/1961


Parowóz tendrzak nr 4 - nr 8327.
.
         Z opowiadań pracowników pochodzą dane o historii kolejki. Z taboru spisałem kilka danych,

                    przytaczam je niżej:
                 1. Tabor trakcyjny
                        Lokomotywa spalinowa nr 1 - WLs 40 (ZNTK Poznań, 1697/1957) - w ruchu.
                        Lokomotywa spalinowa nr 2 - WLs 40 (ZNTK Poznań, 1159/1961) - w ruchu.
                        Lokomotywa parowa (tendrzak) nr 4 - nr 8327 (Lokomotivbau Karl Marx VEB, Babelsberg,
                               16005/1950), układ osi B - niestety już zimny na terenie Zakładu, jeździł do 1988 r.
                 2. Wagony towarowe
                     Wagon - węglarka (bez opisu) - T 3800 (tara 3800 kg.).
                 Platformy wysokie (producent - Hajnówka 1951):
                     Wagon nr 2 - T 3700 (tara 3700 kg);
                       Wagon nr 4 - T 3750 (tara 3750 kg);
                       Wagon nr 6 - T 3700 (tara 3700 kg);
                       Wagon nr 7 - T 3800 (tara 3800 kg) -  na czołownicy opis 24;
                       Wagon nr 8 - T 3800 (tara 3800 kg);
                       Wagon nr 9 - T 3800 (tara 3800 kg);
                       Wagon bez opisu (połączony z nr 6).
                 Platformy niskie (producent - Niemcy 1942):
                     Wagon nr 1 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
                       Wagon nr 2 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
                       Wagon nr 3 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
                       Wagon nr 16 - T 2700, N 6t, Ład 4t.
             Schemat układu stacji Ptusza wraz z siecią wąskotorową (stan na dzień 26 maj 1989 r.).

       Trasa kolejki po opuszczeniu stacji Ptusza krzyżuje się z szosą Piła - Jastrowie - Szczecinek
               (ważna trasa!!!). W czasie przejazdu pociągu ruch na szosie zatrzymywany jest przez pracownika(ów)
              kolejki. Później trasa przebiega lasem, najciekawszy jest ostatni odcinek, gdzie skręcając dość ostro
            w lewo zjeżdża się mocno w dół na mostek nad rzeką Gwdą (trochę zapiera to dech...). Za mostkiem

                    jest już brama zakładu. W sumie trasa to ok. 5 km wąskiego toru.
Zdjęcie bez powiększenia - zła jakość!!!
Zdjęcie bez powiększenia - zła jakość!!!
Odcinek trasy 
kolejki w lesie. 
Dalszy fragment przebiegu 
trasy.

              Wspomnienia, zdjęcia pochodzą niestety z 26 maja 1989 roku. Czy czas z tą kolejką obszedł się
             łaskawie, czy nadal (w dobie wolnego rynku itp.) będzie ona mogła cieszyć nasze oko swym pięknem,

                   czy po prostu jeszcze funkcjonuje i istnieje???????????????

                   Dalsze losy kolejki:

                        "Zajrzałem z ciekawości na stronę. W tym roku spędzałem wakacje w okolicy Płytnicy.
                    Byłem też w Ptuszy. Kolejka od kilku lat jest nieeksploatowana. W pobliżu stacji  przy drodze stoją
                    cztery wagoniki. Zakład sprywatyzowano. Więcej informacji posiadają Piotrek Rogoziński z Piły
                    i Marek Malczewski z Poznania, którzy załapali się na jeden z ostatnich przejazdów kolejką".

                                                                                            Piotr Krzykowski  27.IX.1999 r.

"W czerwcu  widziałem, że tory jeszcze leżą, ale niestety - ostro zarośniete...
Na oko od 3-4 lat nic nie jeździło...."

                                                                                             Piotr Rachwalski  21.VII.2000 r.
 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.