Linia kolejowa Piła - Szczecinek, maleńka, zagubiona w lesie stacyjka Ptusza.
Nic tu się nie dzieje,
                
tylko trochę ruchu na "przelotowej" trasie. Jednak patrząc dokładniej można
zauważyć tory o dużo
      mniejszym rozstawie.
To wąskotorowa linia szerokości 600 mm, prowadząca do Poznańskich
                 
Zakładów Papierniczych,  zakład w Tarnówce. Linia ta została zbudowana
przez Niemców (dokładnej
            
daty niestety brak). Aktualnie (1989 r.) obsługiwana jest trakcją spalinową.
Pierwotnie stosowano
|  |  |  |  |  |  | 
| Rozjazd. | Wagon nr 7. | Połączenie wagonów. | Wagon nr 2. | Wagon nr 2. | Wagon nr 6. | 
|  |  |  | 
|  | (nr 2 z prawej). |  | 
|  |  |  | 
|  |  | (z prawej nr 2). | 
 
Pociąg gotowy do odjazdu - lokomotywa
nr 1 (WLs 40) ZNTK Poznań 1697/1957.
 
Lokomotywa nr 2 (WLs 40)
ZNTK Poznań 1159/1961
 
Parowóz tendrzak nr 4 - nr 8327.
.
        
Z opowiadań pracowników pochodzą dane o historii
kolejki. Z taboru spisałem kilka danych,

       Trasa
kolejki po opuszczeniu stacji Ptusza krzyżuje się z szosą Piła - Jastrowie
- Szczecinek
              
(ważna trasa!!!). W czasie przejazdu pociągu ruch na szosie zatrzymywany
jest przez pracownika(ów)
             
kolejki. Później trasa przebiega lasem, najciekawszy jest ostatni odcinek,
gdzie skręcając dość ostro
           
w lewo zjeżdża się mocno w dół na mostek nad rzeką Gwdą (trochę zapiera
to dech...). Za mostkiem
|  |  | 
| kolejki w lesie. | trasy. | 
             
Wspomnienia, zdjęcia pochodzą niestety z 26 maja 1989 roku. Czy czas z
tą kolejką obszedł się
            
łaskawie, czy nadal
(w dobie wolnego rynku itp.) będzie ona mogła cieszyć nasze oko swym pięknem,
Dalsze losy kolejki:
                       
"Zajrzałem z ciekawości na stronę. W tym roku spędzałem wakacje w okolicy
Płytnicy.
                   
Byłem też w Ptuszy. Kolejka od kilku lat jest nieeksploatowana. W pobliżu
stacji  przy drodze stoją
                   
cztery wagoniki. Zakład sprywatyzowano. Więcej informacji posiadają Piotrek
Rogoziński z Piły
                   
i Marek Malczewski z Poznania, którzy załapali się na jeden z ostatnich
przejazdów kolejką".
Piotr Krzykowski 27.IX.1999 r.
"W czerwcu  widziałem, że tory jeszcze
leżą, ale niestety - ostro zarośniete...
Na oko od 3-4 lat nic nie jeździło...."
                                                                                            
Piotr Rachwalski  21.VII.2000 r.