Linia kolejowa Piła - Szczecinek, maleńka, zagubiona w lesie stacyjka Ptusza.
Nic tu się nie dzieje,
tylko trochę ruchu na "przelotowej" trasie. Jednak patrząc dokładniej można
zauważyć tory o dużo
mniejszym rozstawie.
To wąskotorowa linia szerokości 600 mm, prowadząca do Poznańskich
Zakładów Papierniczych, zakład w Tarnówce. Linia ta została zbudowana
przez Niemców (dokładnej
daty niestety brak). Aktualnie (1989 r.) obsługiwana jest trakcją spalinową.
Pierwotnie stosowano
Rozjazd. | Wagon nr 7. | Połączenie
wagonów. |
Wagon nr 2. | Wagon nr 2. | Wagon nr 6. |
|
(nr 2 z prawej). |
|
|
|
(z prawej nr 2). |
Pociąg gotowy do odjazdu - lokomotywa
nr 1 (WLs 40) ZNTK Poznań 1697/1957.
Lokomotywa nr 2 (WLs 40)
ZNTK Poznań 1159/1961
Parowóz tendrzak nr 4 - nr 8327.
.
Z opowiadań pracowników pochodzą dane o historii
kolejki. Z taboru spisałem kilka danych,
Trasa
kolejki po opuszczeniu stacji Ptusza krzyżuje się z szosą Piła - Jastrowie
- Szczecinek
(ważna trasa!!!). W czasie przejazdu pociągu ruch na szosie zatrzymywany
jest przez pracownika(ów)
kolejki. Później trasa przebiega lasem, najciekawszy jest ostatni odcinek,
gdzie skręcając dość ostro
w lewo zjeżdża się mocno w dół na mostek nad rzeką Gwdą (trochę zapiera
to dech...). Za mostkiem
|
|
kolejki w lesie. |
trasy. |
Wspomnienia, zdjęcia pochodzą niestety z 26 maja 1989 roku. Czy czas z
tą kolejką obszedł się
łaskawie, czy nadal
(w dobie wolnego rynku itp.) będzie ona mogła cieszyć nasze oko swym pięknem,
Dalsze losy kolejki:
"Zajrzałem z ciekawości na stronę. W tym roku spędzałem wakacje w okolicy
Płytnicy.
Byłem też w Ptuszy. Kolejka od kilku lat jest nieeksploatowana. W pobliżu
stacji przy drodze stoją
cztery wagoniki. Zakład sprywatyzowano. Więcej informacji posiadają Piotrek
Rogoziński z Piły
i Marek Malczewski z Poznania, którzy załapali się na jeden z ostatnich
przejazdów kolejką".
Piotr Krzykowski 27.IX.1999 r.
"W czerwcu widziałem, że tory jeszcze
leżą, ale niestety - ostro zarośniete...
Na oko od 3-4 lat nic nie jeździło...."
Piotr Rachwalski 21.VII.2000 r.