| Ptusza wspomnienie z 1989 r.
 | 
|  | 
| Linia kolejowa Piła
- Szczecinek, maleńka, zagubiona w lesie stacyjka Ptusza. Nic tu się nie
dzieje, tylko trochę ruchu na "przelotowej" trasie. Jednak patrząc dokładniej
można zauważyć tory o dużo mniejszym rozstawie. To wąskotorowa linia o
szerokości 600 mm, prowadząca do Poznańskich Zakładów Papierniczych, zakład
w Tarnówce. Linia ta została zbudowana przez Niemców (dokładnej daty niestety
brak). Aktualnie (1989 r.) obsługiwana jest trakcją spalinową. Pierwotnie
stosowano trakcję elektryczną z zasilaniem
górnym (!!!). Kiedyś,
mając dużo wolnego czasu, wysiadłem na tej stacyjce, gdyż zaciekawiły mnie
wąskie tory. Akurat miałem szczęście, na części wąskiej manewrował pociąg,
mogłem też porozmawiać z pracownikami. Aparat był już w gotowości... Oto
fotograficzny plon tego ciepłego, majowego dnia.
 
 
 
                                                                                                    
Aleksander Maron | 
| 
 | 
| 
|   |  |   |  |   |  |   |  |   |  |   |  
| Rozjazd. |  | Wagon nr 7. |  | Połączenie wagonów.
 |  | Wagon nr 2. |  | Wagon nr 2. |  | Wagon nr 6. |  
 
|   |  |   |  |   |  
| Wagon węglarka. |  | Sprzęg między wagonami (nr 2 z prawej).
 |  | Wagon - platforma. |  
 
|   |  |   |  |   |  
| Wagon - platforma nr 6. |  | Wagony - platformy. |  | Wagony - platformy (z prawej nr 2.)
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| Pociąg gotowy do odjazdu. Lokomotywa nr 1 (WLs 40)
 ZNTK Poznań 1697/1957.
 |  | Lokomotywa nr 2 (WLs 40) ZNTK Poznań 1159/1961.
 |  | Parowóz tendrzak nr 4 - nr 8327. |  | 
| 
 | 
| Z opowiadań pracowników
pochodzą dane o historii kolejki. Z taboru spisałem kilka danych, przytaczam
je niżej: 1. Tabor trakcyjny:
 - Lokomotywa spalinowa nr 1 - WLs 40 (ZNTK
Poznań, 1697/1957) - w ruchu;
- Lokomotywa spalinowa nr 2 - WLs 40 (ZNTK
Poznań, 1159/1961) - w ruchu;
 - Lokomotywa parowa (tendrzak) nr 4 - nr 8327
(Lokomotivbau Karl Marx VEB, Babelsberg, 16005/1950), układ osi B - niestety
już zimny na terenie Zakładu, jeździł do 1988 r.
 2. Wagony towarowe:
 a) Platformy wysokie (producent - Hajnówka
1951):
- Wagon nr 2 - T 3700 (tara 3700 kg);
 - Wagon nr 4 - T 3750 (tara 3750 kg);
 - Wagon nr 6 - T 3700 (tara 3700 kg);
 - Wagon nr 7 - T 3800 (tara 3800 kg) - na
czołownicy opis 24;
 - Wagon nr 8 - T 3800 (tara 3800 kg);
 - Wagon nr 9 - T 3800 (tara 3800 kg);
 - Wagon bez opisu (połączony z nr 6).
 b) Platformy niskie (producent - Niemcy 1942):
- Wagon nr 1 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
 - Wagon nr 2 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
 - Wagon nr 3 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
 - Wagon nr 16 - T 2700, N 6t, Ład 4t.
 c) Inne:
- Wagon - węglarka (bez opisu) - T 3800 (tara
3800 kg.).
 | 
| 
 | 
|   | 
| Schemat układu stacji Ptusza wraz z siecią wąskotorową (stan na dzień
26 maj 1989 r.) | 
|  | 
| Trasa kolejki po opuszczeniu stacji Ptusza
krzyżuje się z szosą Piła - Jastrowie - Szczecinek (ważna trasa!!!). W
czasie przejazdu pociągu ruch na szosie zatrzymywany jest przez pracownika(ów)
kolejki. Później trasa przebiega lasem, najciekawszy jest ostatni odcinek,
gdzie skręcając dość ostro w lewo zjeżdża się mocno w dół na mostek nad
rzeką Gwdą (trochę zapiera to dech...). Za mostkiem jest już brama zakładu.
W sumie trasa to 5 km wąskiego toru. | 
|  | 
| 
|  |  |  |  
| Odcinek trasy kolejki w lesie.
 |  | Dalsza część trasy. |  | 
|  | 
| Wspomnienia, zdjęcia
pochodzą niestety z 26 maja 1989 roku. Czy czas z tą kolejką obszedł się
łaskawie, czy nadal (w dobie wolnego rynku itp.) będzie ona mogła cieszyć
nasze oko swym pięknem, czy po prostu jeszcze funkcjonuje i istnieje?????????? | 
| 
 | 
| Dalsze losy kolejki: | 
|  | 
| "Zajrzałem z ciekawości na stronę. W tym roku
spędzałem wakacje w okolicy Płytnicy. Byłem też w Ptuszy. Kolejka od kilku
lat jest nieeksploatowana. W pobliżu stacji  przy drodze stojąbcztery
wagoniki. Zakład sprywatyzowano. Więcej informacji posiadają Piotrek Rogoziński
z Piły i Marek Malczewski z Poznania, którzy załapali się na jeden z ostatnich
przejazdów kolejką".                                                                                
Piotr Krzykowski, 27.IX.1999 r. | 
| 
 | 
| "W czerwcu  widziałem, że tory jeszcze
leżą, ale niestety - ostro zarośniete... Na oko od 3-4 lat nic nie jeździło...."
                                                                                
Piotr Rachwalski, 21.VII.2000 r. | 
| 
 | 
| 1 czerwca 2002 roku  ponownie udałem
się do Ptuszy. Tym razem przyczyną był przejazd pociągu specjalnego PIRAT.
Znalazłem jednak trochę czasu, by sprawdzić w  jakim stanie jest kolejka: | 
|  | 
| 
|  |  | Budynek dworca na stacji w Ptuszy. Zwraca uwagę fatalny stan budynku
 (teraz jest tam tylko przystanek) oraz
 nisko umieszczona tablica z nazwą
 stacji.
 |  
 
|  |  | Reklama zamontowana na podwoziu koleby. Przesieka za reklamą to ślad po linii.
 |  
 
|   |  |   |  
| Przejście szlaku tuż za stacją przez szosę Piła- Jastrowie. |  | Na szczęście torów jeszcze nie zaasfaltowano. |  
 
|   |  |   |  
| Stan parowozu na terenie zakładu jest zadowalający. |  |  |  
 
|   |  |   |  
|  |  | Tabliczka wytwórcy na parowozie. |  
 
|   |  |   |  
| Lokomotywy spalinowe pod wiatą - niektóre sprawne. |  | Odstawione wagony towarowe. |  | 
| Oprowadzający mnie
po terenie zakładu brygadzista stwierdził, że czasami tabor jest w ruchu
na terenie zakładu. Istnieje również możliwość dojechania szlakiem aż do
stacji w Ptuszy (do przejazdu przez szosę) gdyż na terenie stacji większości
torów już nie ma. Ale najpierw należałoby przeprowadzić solidną akcję "odkrzaczania"
torów. | 
|  |