Ptusza
wspomnienie z 1989 r.
|
|
Linia kolejowa Piła
- Szczecinek, maleńka, zagubiona w lesie stacyjka Ptusza. Nic tu się nie
dzieje, tylko trochę ruchu na "przelotowej" trasie. Jednak patrząc dokładniej
można zauważyć tory o dużo mniejszym rozstawie. To wąskotorowa linia o
szerokości 600 mm, prowadząca do Poznańskich Zakładów Papierniczych, zakład
w Tarnówce. Linia ta została zbudowana przez Niemców (dokładnej daty niestety
brak). Aktualnie (1989 r.) obsługiwana jest trakcją spalinową. Pierwotnie
stosowano trakcję elektryczną z zasilaniem
górnym (!!!).
Kiedyś,
mając dużo wolnego czasu, wysiadłem na tej stacyjce, gdyż zaciekawiły mnie
wąskie tory. Akurat miałem szczęście, na części wąskiej manewrował pociąg,
mogłem też porozmawiać z pracownikami. Aparat był już w gotowości... Oto
fotograficzny plon tego ciepłego, majowego dnia.
Aleksander Maron
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozjazd.
|
|
Wagon nr 7.
|
|
Połączenie
wagonów.
|
|
Wagon nr 2.
|
|
Wagon nr 2.
|
|
Wagon nr 6.
|
|
|
|
|
|
Wagon węglarka.
|
|
Sprzęg między wagonami
(nr 2 z prawej).
|
|
Wagon - platforma.
|
|
|
|
|
|
Wagon - platforma nr 6.
|
|
Wagony - platformy.
|
|
Wagony - platformy
(z prawej nr 2.)
|
|
|
|
|
|
Pociąg gotowy do odjazdu.
Lokomotywa nr 1 (WLs 40)
ZNTK Poznań 1697/1957.
|
|
Lokomotywa nr 2 (WLs 40)
ZNTK Poznań 1159/1961.
|
|
Parowóz tendrzak nr 4 - nr 8327.
|
|
|
Z opowiadań pracowników
pochodzą dane o historii kolejki. Z taboru spisałem kilka danych, przytaczam
je niżej:
1. Tabor trakcyjny:
- Lokomotywa spalinowa nr 1 - WLs 40 (ZNTK
Poznań, 1697/1957) - w ruchu;
- Lokomotywa spalinowa nr 2 - WLs 40 (ZNTK
Poznań, 1159/1961) - w ruchu;
- Lokomotywa parowa (tendrzak) nr 4 - nr 8327
(Lokomotivbau Karl Marx VEB, Babelsberg, 16005/1950), układ osi B - niestety
już zimny na terenie Zakładu, jeździł do 1988 r.
2. Wagony towarowe:
a) Platformy wysokie (producent - Hajnówka
1951):
- Wagon nr 2 - T 3700 (tara 3700 kg);
- Wagon nr 4 - T 3750 (tara 3750 kg);
- Wagon nr 6 - T 3700 (tara 3700 kg);
- Wagon nr 7 - T 3800 (tara 3800 kg) - na
czołownicy opis 24;
- Wagon nr 8 - T 3800 (tara 3800 kg);
- Wagon nr 9 - T 3800 (tara 3800 kg);
- Wagon bez opisu (połączony z nr 6).
b) Platformy niskie (producent - Niemcy 1942):
- Wagon nr 1 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
- Wagon nr 2 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
- Wagon nr 3 - T 2700, N 6t, Ład 4t;
- Wagon nr 16 - T 2700, N 6t, Ład 4t.
c) Inne:
- Wagon - węglarka (bez opisu) - T 3800 (tara
3800 kg.). |
|
|
Schemat układu stacji Ptusza wraz z siecią wąskotorową (stan na dzień
26 maj 1989 r.) |
|
Trasa kolejki po opuszczeniu stacji Ptusza
krzyżuje się z szosą Piła - Jastrowie - Szczecinek (ważna trasa!!!). W
czasie przejazdu pociągu ruch na szosie zatrzymywany jest przez pracownika(ów)
kolejki. Później trasa przebiega lasem, najciekawszy jest ostatni odcinek,
gdzie skręcając dość ostro w lewo zjeżdża się mocno w dół na mostek nad
rzeką Gwdą (trochę zapiera to dech...). Za mostkiem jest już brama zakładu.
W sumie trasa to 5 km wąskiego toru. |
|
|
|
|
Odcinek trasy kolejki
w lesie.
|
|
Dalsza część trasy.
|
|
|
Wspomnienia, zdjęcia
pochodzą niestety z 26 maja 1989 roku. Czy czas z tą kolejką obszedł się
łaskawie, czy nadal (w dobie wolnego rynku itp.) będzie ona mogła cieszyć
nasze oko swym pięknem, czy po prostu jeszcze funkcjonuje i istnieje?????????? |
|
Dalsze losy kolejki: |
|
"Zajrzałem z ciekawości na stronę. W tym roku
spędzałem wakacje w okolicy Płytnicy. Byłem też w Ptuszy. Kolejka od kilku
lat jest nieeksploatowana. W pobliżu stacji przy drodze stojąbcztery
wagoniki. Zakład sprywatyzowano. Więcej informacji posiadają Piotrek Rogoziński
z Piły i Marek Malczewski z Poznania, którzy załapali się na jeden z ostatnich
przejazdów kolejką".
Piotr Krzykowski, 27.IX.1999 r.
|
|
"W czerwcu widziałem, że tory jeszcze
leżą, ale niestety - ostro zarośniete...
Na oko od 3-4 lat nic nie jeździło...."
Piotr Rachwalski, 21.VII.2000 r.
|
|
1 czerwca 2002 roku ponownie udałem
się do Ptuszy. Tym razem przyczyną był przejazd pociągu specjalnego PIRAT.
Znalazłem jednak trochę czasu, by sprawdzić w jakim stanie jest kolejka: |
|
|
|
Budynek dworca na stacji w Ptuszy.
Zwraca uwagę fatalny stan budynku
(teraz jest tam tylko przystanek) oraz
nisko umieszczona tablica z nazwą
stacji. |
|
|
Reklama zamontowana na podwoziu koleby.
Przesieka za reklamą to ślad po linii. |
|
|
|
Przejście szlaku tuż za stacją przez szosę Piła- Jastrowie. |
|
Na szczęście torów jeszcze nie zaasfaltowano. |
|
|
|
Stan parowozu na terenie zakładu jest zadowalający. |
|
|
|
|
|
|
|
Tabliczka wytwórcy na parowozie. |
|
|
|
Lokomotywy spalinowe pod wiatą - niektóre sprawne. |
|
Odstawione wagony towarowe. |
|
Oprowadzający mnie
po terenie zakładu brygadzista stwierdził, że czasami tabor jest w ruchu
na terenie zakładu. Istnieje również możliwość dojechania szlakiem aż do
stacji w Ptuszy (do przejazdu przez szosę) gdyż na terenie stacji większości
torów już nie ma. Ale najpierw należałoby przeprowadzić solidną akcję "odkrzaczania"
torów. |
|