Ciekawostka z Rosnowa



 

         Rosnowo leży na trasie przebiegu kolei wąskotorowej Koszalin - Świelino. Leży też nad rzeką Radew. W okresie II wojny światowej na rzece tej wybudowano sztuczną zaporę i utworzono w ten
sposób zalew, który sięga aż za miejscowość Mostowo (leżącą przy trasie drogowej Koszalin - Bobolice). W związku ze spiętrzeniem wody musiano przebudować część trasy kolei tak, aby ominąć jezioro.
Patrząc od strony Koszalina trasa kolei w odległości około 200 m od brzegu dzisiejszego jeziora zakręca w prawo (poprzednio "szła" prosto na most na Radwi), kieruje się na groblę i zaporę. Po pokonaniu zapory przebiega tuż obok szosy z Koszalina poprzez most nad kanałem, którym spiętrzona woda transportowana jest do elektrowni, za chwilę wykonuje zakręt w lewo by osiągnąć stację Rosnowo. 
Od stacji odgałęzia się bocznica do miejscowej kotłowni. Za stacją trasa skręca w lewo, przechodzi po grobli pomiędzy jeziorem a małym jeziorkiem i po zakręcie w prawo powraca do swego starego, dotychczasowego przebiegu.
         Część trasy sprzed przebudowy już nie istnieje. Szukając śladów w terenie można się natknąć na wykop, sprowadzający kolej nad brzeg Radwi (jest on dość dobrze widoczny), miejscowi mieszkańcy żalą się też czasami na utracony sprzęt wędkarski na resztach mostu, który aktualnie jest zatopiony w głębi jeziora. Przy bardzo niskim stanie wody most ten (jego pozostałości) jest widoczny. Niedaleko od początku wykopu istniała też kiedyś mała żwirownia, do której prowadziła bocznica. Jeszcze w połowie lat osiemdziesiątych można było tam zauważyć ułożone podkłady kolejowe, choć
szyn dawno już nie było.
        Opisaną wyżej zmianę trasy oraz umiejscowienie żwirowni starałem się pokazać na poniższym
schemacie oraz przy pomocy kilku zdjęć.


 
 
1.Zdjęcie z Rosnowa
(dzięki uprzejmości J.Jarugi)
w tle wagon MBxd1,
nad głowami widoczna przesieka 
to miejsce dawnego toru
(jak na rysunku).
2.Rosnowo, Lxd2
z transporterami 
w drodze do Koszalina
fot. A.Maron, ok. 1985 r.
3.Rosnowo, widok na jezioro,
w tle (słabo widoczna) 
zapora na Radwi,
po niej przebiega tor 
do Koszalina.
Stary przebieg linii -
w drzewach po prawej.
fot. A.Maron, 1995 r.

 
2. Spotkanie z Px48...(lato 1985 r.)

    Jeszcze w 1985 roku linią Koszalin - Świelino jeździły pociągi osobowe, ciągnięte parowozem Px48. Również część pociągów towarowych obsługiwana była tymi parowozami. Zwracają również uwagę ciekawe wagony w składzie pociągu. 
     W 1986 roku parowozy przestały obsługiwać ruch osobowy, zastąpiły je lokomotywy Lxd2 oraz nowo wprowadzane wagony spalinowe MBxd2 produkcji rumuńskiej.


 
1. Pociąg osobowy Koszalin - Bobolice 
 zbliża się do przejazdu kolejowego.
 fot. Zbigniew Maron, 1985 r.
2.Moment pokonywania przejazdu. 
fot. Zbigniew Maron, 1985 r.

 
3.Kilka sekund później...
fot. Zbigniew Maron, 1986 r.
4. Dalsza droga do Rosnowa.
fot. Zbigniew Maron, 1986 r.

 
...i Lxd2 rok później:

 
5. Przystanek Rosnowo, 
pociąg do Świelina
fot. Zbigniew Maron, 1986 r.
6. Przystanek Rosnowo,
fotografia jak obok.
fot. Zbigniew Maron, 1986 r.

 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.