Rosnowo leży na trasie przebiegu kolei wąskotorowej Koszalin - Świelino.
Leży też nad rzeką Radew. W okresie II wojny światowej na rzece tej wybudowano
sztuczną zaporę i utworzono w ten
sposób zalew, który sięga aż za miejscowość Mostowo (leżącą przy trasie drogowej Koszalin - Bobolice). W związku ze spiętrzeniem wody musiano przebudować część trasy kolei tak, aby ominąć jezioro. Patrząc od strony Koszalina trasa kolei w odległości około 200 m od brzegu dzisiejszego jeziora zakręca w prawo (poprzednio "szła" prosto na most na Radwi), kieruje się na groblę i zaporę. Po pokonaniu zapory przebiega tuż obok szosy z Koszalina poprzez most nad kanałem, którym spiętrzona woda transportowana jest do elektrowni, za chwilę wykonuje zakręt w lewo by osiągnąć stację Rosnowo. Od stacji odgałęzia się bocznica do miejscowej kotłowni. Za stacją trasa skręca w lewo, przechodzi po grobli pomiędzy jeziorem a małym jeziorkiem i po zakręcie w prawo powraca do swego starego, dotychczasowego przebiegu. Część trasy sprzed przebudowy już nie istnieje. Szukając śladów w terenie można się natknąć na wykop, sprowadzający kolej nad brzeg Radwi (jest on dość dobrze widoczny), miejscowi mieszkańcy żalą się też czasami na utracony sprzęt wędkarski na resztach mostu, który aktualnie jest zatopiony w głębi jeziora. Przy bardzo niskim stanie wody most ten (jego pozostałości) jest widoczny. Niedaleko od początku wykopu istniała też kiedyś mała żwirownia, do której prowadziła bocznica. Jeszcze w połowie lat osiemdziesiątych można było tam zauważyć ułożone podkłady kolejowe, choć szyn dawno już nie było. Opisaną wyżej zmianę trasy oraz umiejscowienie żwirowni starałem się pokazać na poniższym schemacie oraz przy pomocy kilku zdjęć. |
2. Spotkanie z Px48...(lato 1985 r.)
Jeszcze
w 1985 roku linią Koszalin - Świelino jeździły pociągi osobowe, ciągnięte
parowozem Px48. Również część pociągów towarowych obsługiwana była tymi
parowozami. Zwracają również uwagę ciekawe wagony w składzie pociągu.
|
|
|
|
zbliża się do przejazdu kolejowego. fot. Zbigniew Maron, 1985 r. |
fot. Zbigniew Maron, 1985 r. |
|
|
|
fot. Zbigniew Maron, 1986 r. |
fot. Zbigniew Maron, 1986 r. |
...i Lxd2 rok później: |
|
|
|
pociąg do Świelina fot. Zbigniew Maron, 1986 r. |
fotografia jak obok. fot. Zbigniew Maron, 1986 r. |