| Budowa odcinka magistrali węglowej
(Maksymilianowo - Bąk, oddany do ruchu 09.11.1930) spowodowała przebudowanie
układu torowego Wierzchucina. Do tej pory była to malutka stacyjka w sercu
lasów, teraz stawała sie stacją krzyżującą szlaki. Torami głównymi stały
się tory "węglówki", linia z Laskowic została "doprowadzona" do stacji.
Wylot w stronę Chojnic wykonano całkowiecie od nowa, likwidując tor dotychczasowy
i wyprowadzając nowy po łuku w lewo. Zarys starego toru widać wyraźnie
na mapie jako przesieka leśna. Ciekawostką może być fakt, że
podczas II wojny światowej w bezpośredniej bliskości stacji istniał duży
poligon wojskowy, na którym (być może) Niemcy przeprowadzali próby z bronią
rakietową V-1. Poligon ten widoczny jest zaraz za wyjazdem ze stacji w
stronę Kościerzyny po lewej stronie toru (mapa wyżej - wielka łąka, polana).
 Przez wiele lat w Wierzchucinie
spotykały się pociągi z Bydgoszczy do Gdyni oraz z Działdowa do Chojnic.
Rozkład jazdy był tak konstruowany, że spotykały się pociągi we wszystkie
kierunki i zawsze na siebie czekały. W ruchu "królowały" niezawodne SN61
a w ruchu towarowym (dość dużym) Ty2. Tak przynajmniej było w latach 70-tych.
 Ciekawostką może być fakt, że
w latach 80-tych przez Wierzchucin kursował pociąg pośpieszny Ustka - Gdynia
- Bydgoszcz - Łódź - Kielce, również Olsztyn, Bydgoszcz - Chojnice - Szczecin
- Berlin.
 Dzisiejszy wizerunek stacji nie
odbiega od normy na PKP. Odcinek Bydgoszcz - Wierzchucin jeszcze pracuje,
Wierzchucin - Kościerzyna dogorywa (minimalny ruch osobowy), Laskowice
- Chojnice też jeszcze jeździ. Ruch towarowy prawie wcale nie istnieje.
Z lokomotyw najczęściej spotkać można SU45, SU42, SP42 i nawet SM42. Okazyjnie
można spotkać ST44 z bruttem.
 15.08.2003 roku odcinek Laskowice
Pomorskie - Wierzchucin - Chojnice obchodzić będzie jubileusz 120-lecia.
W jakiej kondycji stacja doczeka tego święta...........
 | 
| Zdjęcia przedstawiające stację Wierzchucin.
Dla większej przejrzystości podzielono je na części jak na planie: Część A:
 
|   |  
| 1. Stacja Wierzchucin, wylot w kierunku Błądzimia (kier. Bydgoszcz).
 fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  
 
|   |  |   |  
| 2. Semafor wjazdowy od strony Błądzimia.
 fot. Przemysław Maron,
 18.07.2002 r.
 |  | 3. Wyjazd w kierunku Błądzimia, manewruje SP42-.
 fot. Przemysław Maron,
 07.07.2002 r.
 |  
 
|   |  |  |  
| 4. Konserwacja semaforów wyjazdowych. W tle
 widoczna wieża ciśnień.
 fot. Przemysław Maron,
 09.07.2002 r.
 |  | 5. Betonowa wieża ciśnień. fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  
 
|   |  |   |  
| 6. Semafory wyjazdowe na Błądzim.
 fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  | 7. Przesieka w lesie - pozostałość po przedwojennej linii kolejowej.
 fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 8. SM42-303 manewruje w pobliżu przejazdu kolejowego.
 fot. Przemysław Maron,
 ??.07.2000 r.
 |  | 9. SU45-215 z poc. 9021 wjeżdża na stację Wierzchucin.
 fot. Przemysław Maron,
 09.07.2002 r.
 |  | 10. SU45-123 przed podczepieniem do składu
 poc. 9024 do Bydgoszczy.
 fot. Łukasz Meisinger,
 17.11.2001 r.
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 11. Nastawnia dysponująca. w Wierzchucinie
 fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  | 12. SM42-303 z poc. z Kościerzyny wjeżdża
 na stację Wierzchucin.
 fot. Przemysław Maron,
 ??.07.2000 r.
 |  | 13. SU45-197 z poc. osobowym 90223 z Bydg. Gł. do Chojnic.
 fot. Marcin Markiewicz,
 24.06.2001 r.
 |  
 
|   |  |   |  
| 14. Budka wagi kolejowej... fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  | 15. ...po lewej widoczna waga. fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  
 
 Część B:
 
 
|   |  |   |  
| 16. Semafor wjazdowy od strony Lniana (kier. Laskowice).
 Ustawiony wjazd dla poc. 1923.
 fot. Przemysław Maron,
 18.07.2002 r.
 |  | 17. SP42-242 z poc. 1923 Laskowice Pom. - Chojnice
 wjeżdża na stację.
 fot. Przemysław Maron,
 18.07.2002 r.
 |  
 
|   |  |   |  
| 18. Widok na stację w kierunku Lniana.
 fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  | 19. Widok w kierunku Lniana. Widoczny skrajnik oraz magazyn.
 fot. Przemysław Maron,
 13.04.2002 r.
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 20. SU45-079 odjeżdża z poc. 1930 Chojnice - Grudziądz.
 fot. Łukasz Meisinger,
 17.11.2001 r.
 |  | 21. SU45-178 z poc. 19340 z Wierzchucina do Grudziądza.
 fot. Łukasz Meisinger,
 17.11.2001 r.
 |  | 22. SP42-184 z poc. 19422 z Wierzchucina do Laskowic
 Pomorskich.
 fot. Łukasz Meisinger,
 11.05.2002 r.
 |  
 
 Część C:
 
 
|   |  |   |  |   |  
| 23. Semafor wjazdowy od strony Chojnic.
 fot. Marcin Markiewicz,
 17.11.2001 r.
 |  | 24. Semafor wjazdowy od strony Chojnic.
 Zdjęcie z kabiny SU45.
 fot. Marcin Markiewicz.
 |  | 25. Wjazd do Wierzchucina od strony Chojnic.
 fot. Marcin Markiewicz.
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 26. SU42-535 podczas manewrów.
 fot. Przemysław Maron,
 ??.07.2000 r.
 |  | 27. SU45-145 z poc. do Chojnic opuszcza stację.
 fot. Przemysław Maron,
 ??.07.2000 r.
 |  | 28. SM42-303 z poc. do Kościerzyny opuszcza
 stację Wierzchucin.
 fot. Przemysław Maron,
 ??.07.2000 r.
 |  
 
|   |  | 29. Wnętrze nastawni wykonawczej na wjeździe od Chojnic.
 fot. Przemysław Maron.
 |  
 
 Część D - okolice stacji (nie wszystkie zdjęcia
zostały zaznaczone na planie!!!):
 
 
|   |  |   |  |   |  
| 30. SU45-178 z poc. 9023 z Bydg. Gł. do Wierzchucina
 mija tarczę ostrzegawczą
 przed Wierzchucinem.
 fot. Marcin Markiewicz,
 17.11.2001 r.
 |  | 31. Chojniczanin z SU45-114 na czele zbliża się do
 Wierzchucina.
 fot. Łukasz Meisinger,
 17.11.2001 r.
 |  | 32. ST44-1099 (?) ze skrajnią zbliża się do Wierzchucina.
 fot. Łukasz Meisinger,
 17.11.2001 r.
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 33. SP42-242 z poc. 1921 z Jabłonowa Pomorskiego
 do Chojnic na przystanku
 Wierzchucin Stary.
 fot. Łukasz Meisinger,
 17.11.2001 r.
 |  | 34. Droga leśna którą prowadziły kiedyś tory do Wierzchucina
 Starego.
 fot. Przemysław Maron,
 12.07.2002 r.
 |  | 35. Ta sama droga dalej. fot. Przemysław Maron,
 12.07.2002 r.
 |  
 
 DALEJ 
 
 Podziękowania dla Łukasza Meisingera i Marcina
Markiewicza za udostępnienie
zdjęć i innych materiałów, oraz pomoc w utworzeniu
tej strony.
 
 
 |