Budowa odcinka magistrali węglowej
(Maksymilianowo - Bąk, oddany do ruchu 09.11.1930) spowodowała przebudowanie
układu torowego Wierzchucina. Do tej pory była to malutka stacyjka w sercu
lasów, teraz stawała sie stacją krzyżującą szlaki. Torami głównymi stały
się tory "węglówki", linia z Laskowic została "doprowadzona" do stacji.
Wylot w stronę Chojnic wykonano całkowiecie od nowa, likwidując tor dotychczasowy
i wyprowadzając nowy po łuku w lewo. Zarys starego toru widać wyraźnie
na mapie jako przesieka leśna.
Ciekawostką może być fakt, że
podczas II wojny światowej w bezpośredniej bliskości stacji istniał duży
poligon wojskowy, na którym (być może) Niemcy przeprowadzali próby z bronią
rakietową V-1. Poligon ten widoczny jest zaraz za wyjazdem ze stacji w
stronę Kościerzyny po lewej stronie toru (mapa wyżej - wielka łąka, polana).
Przez wiele lat w Wierzchucinie
spotykały się pociągi z Bydgoszczy do Gdyni oraz z Działdowa do Chojnic.
Rozkład jazdy był tak konstruowany, że spotykały się pociągi we wszystkie
kierunki i zawsze na siebie czekały. W ruchu "królowały" niezawodne SN61
a w ruchu towarowym (dość dużym) Ty2. Tak przynajmniej było w latach 70-tych.
Ciekawostką może być fakt, że
w latach 80-tych przez Wierzchucin kursował pociąg pośpieszny Ustka - Gdynia
- Bydgoszcz - Łódź - Kielce, również Olsztyn, Bydgoszcz - Chojnice - Szczecin
- Berlin.
Dzisiejszy wizerunek stacji nie
odbiega od normy na PKP. Odcinek Bydgoszcz - Wierzchucin jeszcze pracuje,
Wierzchucin - Kościerzyna dogorywa (minimalny ruch osobowy), Laskowice
- Chojnice też jeszcze jeździ. Ruch towarowy prawie wcale nie istnieje.
Z lokomotyw najczęściej spotkać można SU45, SU42, SP42 i nawet SM42. Okazyjnie
można spotkać ST44 z bruttem.
15.08.2003 roku odcinek Laskowice
Pomorskie - Wierzchucin - Chojnice obchodzić będzie jubileusz 120-lecia.
W jakiej kondycji stacja doczeka tego święta........... |
Zdjęcia przedstawiające stację Wierzchucin.
Dla większej przejrzystości podzielono je na części jak na planie:
Część A:
|
1. Stacja Wierzchucin, wylot w kierunku Błądzimia
(kier. Bydgoszcz).
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
|
|
|
2. Semafor wjazdowy od strony
Błądzimia.
fot. Przemysław Maron,
18.07.2002 r.
|
|
3. Wyjazd w kierunku Błądzimia,
manewruje SP42-.
fot. Przemysław Maron,
07.07.2002 r.
|
|
|
|
4. Konserwacja semaforów
wyjazdowych. W tle
widoczna wieża ciśnień.
fot. Przemysław Maron,
09.07.2002 r.
|
|
5. Betonowa wieża ciśnień.
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
|
|
|
6. Semafory wyjazdowe
na Błądzim.
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
|
7. Przesieka w lesie - pozostałość
po przedwojennej linii kolejowej.
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
|
|
|
|
|
8. SM42-303 manewruje w
pobliżu przejazdu kolejowego.
fot. Przemysław Maron,
??.07.2000 r.
|
|
9. SU45-215 z poc. 9021
wjeżdża na stację Wierzchucin.
fot. Przemysław Maron,
09.07.2002 r.
|
|
10. SU45-123 przed
podczepieniem do składu
poc. 9024 do Bydgoszczy.
fot. Łukasz Meisinger,
17.11.2001 r.
|
|
|
|
|
|
11. Nastawnia dysponująca.
w Wierzchucinie
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
|
12. SM42-303 z poc.
z Kościerzyny wjeżdża
na stację Wierzchucin.
fot. Przemysław Maron,
??.07.2000 r.
|
|
13. SU45-197 z poc. osobowym
90223 z Bydg. Gł. do Chojnic.
fot. Marcin Markiewicz,
24.06.2001 r.
|
|
|
|
14. Budka wagi kolejowej...
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
|
15. ...po lewej widoczna waga.
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
Część B:
|
|
|
16. Semafor wjazdowy od strony
Lniana (kier. Laskowice).
Ustawiony wjazd dla poc. 1923.
fot. Przemysław Maron,
18.07.2002 r.
|
|
17. SP42-242 z poc. 1923
Laskowice Pom. - Chojnice
wjeżdża na stację.
fot. Przemysław Maron,
18.07.2002 r.
|
|
|
|
18. Widok na stację w kierunku
Lniana.
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
|
19. Widok w kierunku Lniana.
Widoczny skrajnik oraz magazyn.
fot. Przemysław Maron,
13.04.2002 r.
|
|
|
|
|
|
20. SU45-079 odjeżdża z poc.
1930 Chojnice - Grudziądz.
fot. Łukasz Meisinger,
17.11.2001 r.
|
|
21. SU45-178 z poc. 19340
z Wierzchucina do Grudziądza.
fot. Łukasz Meisinger,
17.11.2001 r.
|
|
22. SP42-184 z poc. 19422
z Wierzchucina do Laskowic
Pomorskich.
fot. Łukasz Meisinger,
11.05.2002 r.
|
Część C:
|
|
|
|
|
23. Semafor wjazdowy
od strony Chojnic.
fot. Marcin Markiewicz,
17.11.2001 r.
|
|
24. Semafor wjazdowy
od strony Chojnic.
Zdjęcie z kabiny SU45.
fot. Marcin Markiewicz.
|
|
25. Wjazd do Wierzchucina
od strony Chojnic.
fot. Marcin Markiewicz.
|
|
|
|
|
|
26. SU42-535 podczas
manewrów.
fot. Przemysław Maron,
??.07.2000 r.
|
|
27. SU45-145 z poc.
do Chojnic opuszcza stację.
fot. Przemysław Maron,
??.07.2000 r.
|
|
28. SM42-303 z poc.
do Kościerzyny opuszcza
stację Wierzchucin.
fot. Przemysław Maron,
??.07.2000 r.
|
|
|
29. Wnętrze nastawni wykonawczej
na wjeździe od Chojnic.
fot. Przemysław Maron. |
Część D - okolice stacji (nie wszystkie zdjęcia
zostały zaznaczone na planie!!!):
|
|
|
|
|
30. SU45-178 z poc. 9023
z Bydg. Gł. do Wierzchucina
mija tarczę ostrzegawczą
przed Wierzchucinem.
fot. Marcin Markiewicz,
17.11.2001 r.
|
|
31. Chojniczanin z SU45-114
na czele zbliża się do
Wierzchucina.
fot. Łukasz Meisinger,
17.11.2001 r.
|
|
32. ST44-1099 (?) ze skrajnią
zbliża się do Wierzchucina.
fot. Łukasz Meisinger,
17.11.2001 r.
|
|
|
|
|
|
33. SP42-242 z poc. 1921
z Jabłonowa Pomorskiego
do Chojnic na przystanku
Wierzchucin Stary.
fot. Łukasz Meisinger,
17.11.2001 r.
|
|
34. Droga leśna którą prowadziły
kiedyś tory do Wierzchucina
Starego.
fot. Przemysław Maron,
12.07.2002 r.
|
|
35. Ta sama droga dalej.
fot. Przemysław Maron,
12.07.2002 r.
|
DALEJ
Podziękowania dla Łukasza Meisingera i Marcina
Markiewicza za udostępnienie
zdjęć i innych materiałów, oraz pomoc w utworzeniu
tej strony.
|