Trochę o BLS

Dyrekcja BLS

Skrót szwajcarskich kolei BLS Lötschbergbahn powstał od pierwszych liter: Bern, Lötschberg, Simplon. Nazwa Lötschbergbahn oznacza w wolnym tłumaczeniu Kolej Góry Lötschberg. W rzeczywistości Góra Lötschberg nie istnieje. Istnieje jedynie, położona wysoko nad tunelem, przełęcz Lötschbenpass.

Pracę nad budową kolei BLS rozpoczęto 15 października 1906 r. w miejscowości Kandersteg od drążenia tunelu (Lotschbergtunnel) pod przełęczą Lötschbenpass. Pracę wykonywano między innymi za pomocą materiałów wybuchowych. Budowę zakończono 31 marca 1911 r. Tunel został wykonany jako dwutorowy i ma długość 14 612 m. Był w tym czasie trzecim pod względem długości na świecie. Jednocześnie prowadzono prace na podejściach do tunelu. Podejście północne ze względu na małą ilość miejsca wymagało zastosowania pętli zwrotnej poprowadzonej w tunelach o stałych promieniach i drążonych pod kątem, co umożliwiało wyprowadzenie linii w tym samym miejscu ale na wyższym poziomie. Podejście południowe zostało poprowadzone ze stacji Brig po półce skalnej z licznymi tunelami i wiaduktami. Początkowo cała linia licząca 74 km, za wyjątkiem Lötschbergtunnel, była jednotorowa. Linię zelektryfikowano napięciem 15 kV prądu przemiennego, o czestotliwości 16 2/3 Hz. Otwarcie ruchu nastąpiło 15 października 1913 r. W 1972 r. podjęto decyzję o budowie drugiego toru między stacjami Spiez i Brig. Prace przeprowadzono w kilku etapach i zakończono w 1988 r.

Najważniejsze dane linii BLS:

Długość linii ogółem 102 km
Najważniejsze odcinki Thun-Spiez-Interlaken, Spiez-Brig
Tunele (ilość/łączna długość) 53/39,272 km
Wiadukty (ilość/łączna długość) 181/3,320 km
Stacje i przystanki 30
Lokomotywy 57
Wagony napędowe 41
Parowozy 1
Pługi odśnieżne 1
Wagony osobowe 205
Wagony restauracyjne 1
Wagony do transportu samochodów 139
Wagony towarowe 24

Profil linii BLS Lötschbergbahn

profil lini