Dyrekcja BLS
Skrót szwajcarskich kolei BLS Lötschbergbahn powstał od pierwszych liter: Bern, Lötschberg, Simplon. Nazwa Lötschbergbahn oznacza w wolnym tłumaczeniu Kolej Góry Lötschberg. W rzeczywistości Góra Lötschberg nie istnieje. Istnieje jedynie, położona wysoko nad tunelem, przełęcz Lötschbenpass.
Pracę nad budową kolei BLS rozpoczęto 15 października 1906 r. w miejscowości Kandersteg od drążenia tunelu (Lotschbergtunnel) pod przełęczą Lötschbenpass. Pracę wykonywano między innymi za pomocą materiałów wybuchowych. Budowę zakończono 31 marca 1911 r. Tunel został wykonany jako dwutorowy i ma długość 14 612 m. Był w tym czasie trzecim pod względem długości na świecie. Jednocześnie prowadzono prace na podejściach do tunelu. Podejście północne ze względu na małą ilość miejsca wymagało zastosowania pętli zwrotnej poprowadzonej w tunelach o stałych promieniach i drążonych pod kątem, co umożliwiało wyprowadzenie linii w tym samym miejscu ale na wyższym poziomie. Podejście południowe zostało poprowadzone ze stacji Brig po półce skalnej z licznymi tunelami i wiaduktami. Początkowo cała linia licząca 74 km, za wyjątkiem Lötschbergtunnel, była jednotorowa. Linię zelektryfikowano napięciem 15 kV prądu przemiennego, o czestotliwości 16 2/3 Hz. Otwarcie ruchu nastąpiło 15 października 1913 r. W 1972 r. podjęto decyzję o budowie drugiego toru między stacjami Spiez i Brig. Prace przeprowadzono w kilku etapach i zakończono w 1988 r.
Najważniejsze dane linii BLS:
Długość linii ogółem | 102 km |
Najważniejsze odcinki | Thun-Spiez-Interlaken, Spiez-Brig |
Tunele (ilość/łączna długość) | 53/39,272 km |
Wiadukty (ilość/łączna długość) | 181/3,320 km |
Stacje i przystanki | 30 |
Lokomotywy | 57 |
Wagony napędowe | 41 |
Parowozy | 1 |
Pługi odśnieżne | 1 |
Wagony osobowe | 205 |
Wagony restauracyjne | 1 |
Wagony do transportu samochodów | 139 |
Wagony towarowe | 24 |
Profil linii BLS Lötschbergbahn