Promień łuku
Standardowe łuki toru mają bardzo mały promień. W skali H0 blaszane tory PIKO
mają promień 38 lub 44 cm, co odpowiadało by 33 m w rzeczywistości!
W innych skalach jest podobnie.
Taki promień łuku bardziej przystoi tramwajom niż pociągom, nic dziwnego że pociąg, zwłaszcza złożony
z czteroosiowych wagonów pasażerskich, wygląda żenująco śmiesznie na takim łuku:
Przemysł produkuje takie ostre łuki, ażeby bez problemu zmieścić okrąg zabawkowych szyn
na podłodze czy wręcz na stole. Łuki takie trzeba stosować również na makietach w formie
owalu wpisanego w prostokąt (niezależnie od sposobu deformacji tego owalu).
W przypadku budowy makiet ciągnących się wzdłuż ścian pomieszczenia (segmentowe/modułowe) promień łuku nie jest
już tak krytycznym parametrem. Stosując tory modelowe typu flex możemy dowolnie kształtować łuk toru.
Po dwukrotnym zwiększeniu promienia łuku wagony nadal odstają nienaturalnie, ale przynajmniej
pociąg nie zakręca o 90o.
Oto plik w formacie CorelDRAW, dla tych którzy
by chcieli sobie posprawdzać.
Zwiększenie promienia do 100 cm daje już całkiem znośny efekt optyczny,
promień łuku 150 cm ma prawie realistyczny wygląd.
Łuk o promieniu 150 cm pozwala na budowę linii dwutorowej z odległością między osiami torów 4.6 cm,
a więc nie trzeba sztucznie poszerzać tej odległości w porównaniu z odstępem na prostej: