MODELARSTWO
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej

Z upływem czasu zmieniały się typy stosowanego na kolei taboru i urządzeń. Zmieniał się też sposób oznaczeń i schematu malowania taboru. Dlatego w modelarstwie wprowadza się pojęcie tzw. epok - mniej lub bardziej umownie przyjętych historycznych przedziałów czasowych. Rasowy modelarz nie powinien mieszać na makiecie taboru, urządzeń i wystroju z różnych epok.
    Epoki malowania i numeracji w Polsce:
  • I: 1842-1922
    okres rozbiorów, wojny i tworzenia Państwa Polskiego. Malowanie taboru zależne od przynależności do przedsiębiorstwa (np. DŻWW, KPEV itp).
  • II: 1922-1939
    okres miedzywojenny. Orzelek z koroną. Prawie wyłącznie trakcja parowa (głownie niemieckie, austriackie i rosyjskie lokomotywy sprzed 1917 roku oraz polskie z okresu m-woj.). Wagony osobowe w epokach II-IV malowane oliwkowo-zielono z wyjątkiem wagonów sypialnych i restauracyjnych. Pierwsze lokomotywy elektryczne malowano na ciemnozielono.
  • IIIa: 1945-ok.1960
    okres powojenny. Orzelek traci koronę. Grafitowe malowanie wagonow towarowych. Prawie wyłącznie różnorodna trakcja parowa (głownie polskie i niemieckie lokomotywy, austriackie Tr12, Ol12, tendrzaki).
  • IIIb: ok.1960-1968/70
    wagony tracą orzełka. Brązowe malowanie wagonow towarowych. Nowe oznaczenia lokomotyw spalinowych i elektrycznych, nowy schemat malowania lokomotyw liniowych (jasno/ciemno/jasnozielone pasy wzdłuż). Wycofanie egzotycznych serii parowozów. Pierwsze dostawy wagonów piętrowych serii Bhp, w eksplatacji pozostają niedobitki boczniaków. Lokomotywy otrzymują nowy typ znormalizowanych dużych reflektorów - charakterystyczny dla PKP.
  • IV: 1968/70-1989
    epoka UIC. Wprowadzenie komputerowych numerow wagonow. Wycofywanie starszych i mniej licznych serii parowozów (pod koniec zostały tylko Ty2/42, Ty43, Ty45, Ty51, TKt48, Ol49 i Pt47). Składy piętrowe mają napis PKP zamiast rozwinięcia skrótu i oznaczenie Bipa zamiast Bhp. Na końcu epoki importowano z NRD niebiesko-zółte wagony piętrowe Bdhpun. Koniec eksploatacji osobowych wagonów dwuosiowych (tzw. donnerbuchsen).
  • V: 1989-dziś
    epoka przemian. Koniec ery parowozów. Wprowadzenie nowego schematu malowania lokomotyw liniowych (żółte czoła) i wagonow pasażerskich (kremowo-czerwone/zielone/beżowe A/B/D, pomarańczowe P, niebieskie Bc, pomarańczowo-żółto-brązowe Bipa, pomarańczowe EN57 itp.) Proces przemalowywania wagonów pasażerskich był bardziej rozciągnięty w czasie niż lokomotyw. Nowe halogenowe reflektory w ET22 i EU07.
    Wagony towarowe nie zmieniły się (pomijając to że wycofano starsze a wprowadzono nowsze typy).

Opracowali: Maciej Czapkiewicz, Jakub Halor.

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< WsteczNa góręStrona główna działuDalej >>
Wszelkie uwagi odnośnie WWW KOLEJ.pl prześlij TUTAJ. Ostatnia aktualizacja tej strony: