Epoki malowania i numeracji w Polsce:
- I: 1842-1922
okres rozbiorów, wojny i tworzenia Państwa Polskiego.
Malowanie taboru zależne od przynależności do przedsiębiorstwa (np. DŻWW, KPEV itp).
- II: 1922-1939
okres miedzywojenny. Orzelek z koroną. Prawie wyłącznie
trakcja parowa (głownie niemieckie, austriackie i rosyjskie lokomotywy sprzed 1917 roku oraz
polskie z okresu m-woj.). Wagony osobowe w epokach II-IV malowane oliwkowo-zielono z wyjątkiem
wagonów sypialnych i restauracyjnych. Pierwsze lokomotywy elektryczne malowano na ciemnozielono.
- IIIa: 1945-ok.1960
okres powojenny. Orzelek traci koronę. Grafitowe malowanie wagonow towarowych. Prawie wyłącznie
różnorodna trakcja parowa (głownie polskie i niemieckie lokomotywy, austriackie Tr12, Ol12, tendrzaki).
- IIIb: ok.1960-1968/70
wagony tracą orzełka. Brązowe malowanie wagonow towarowych. Nowe oznaczenia
lokomotyw spalinowych i elektrycznych, nowy schemat malowania lokomotyw liniowych (jasno/ciemno/jasnozielone pasy wzdłuż).
Wycofanie egzotycznych serii parowozów. Pierwsze dostawy
wagonów piętrowych serii Bhp, w eksplatacji pozostają niedobitki boczniaków. Lokomotywy otrzymują nowy typ znormalizowanych dużych reflektorów - charakterystyczny dla PKP.
- IV: 1968/70-1989
epoka UIC. Wprowadzenie komputerowych numerow wagonow. Wycofywanie starszych i mniej licznych serii parowozów
(pod koniec zostały tylko Ty2/42, Ty43, Ty45, Ty51, TKt48, Ol49 i Pt47). Składy piętrowe mają napis PKP
zamiast rozwinięcia skrótu i oznaczenie Bipa zamiast Bhp. Na końcu epoki importowano z NRD niebiesko-zółte
wagony piętrowe Bdhpun. Koniec eksploatacji osobowych wagonów dwuosiowych (tzw. donnerbuchsen).
- V: 1989-dziś
epoka przemian.
Koniec ery parowozów. Wprowadzenie nowego schematu malowania lokomotyw liniowych (żółte
czoła) i wagonow pasażerskich (kremowo-czerwone/zielone/beżowe A/B/D, pomarańczowe P,
niebieskie Bc, pomarańczowo-żółto-brązowe Bipa, pomarańczowe EN57 itp.) Proces przemalowywania wagonów
pasażerskich był bardziej rozciągnięty w czasie niż lokomotyw. Nowe halogenowe reflektory w ET22 i EU07.
Wagony towarowe nie zmieniły się (pomijając to że wycofano starsze a wprowadzono nowsze typy).
Opracowali: Maciej Czapkiewicz, Jakub Halor.
|