Przepisy E1 w uproszczonej wersji
Najpierw zajmijmy się minimum, które musi wiedzieć modelarz na temat
zasad sygnalizacji świetlnej.
Sygnalizacja stosowana na PKP pokazuje prędkość obowiązującą od mijanego
semafora A, oraz prędkość na następnym semaforze B.
Szczególnymi, uproszczonymi przypadkami, są: tarcza ostrzegawcza (która informuje
tylko o prędkości na następnym semaforze bo sama nic nie ogranicza),
oraz semafor (np. wyjazdowy na szlak)
za którym znajduje się tarcza ostrzegawcza (a więc semafor ten informuje tylko
o sobie).
Poniżej jest uproszczona tabelka (prędkości 60 i 100km/h można sobie
darować w większości przypadków). W tabelce opisane są wszystkie kombinacje
które mogą wystąpić na semaforze wyśiwetlającym stój, wolna droga
i wolna droga ze zmniejszoną prędkością.
Oprócz tych wszystkich świateł, semafor powinien mieć jeszcze na ogół światło białe
na samym dole. Wtedy semafor służy zarazem jako tarcza dla manewrów (światło białe
ciągłe oznacza zezwolenie na manewry). Ponadto migające światło białe stosowane
jest jako sygnał zastępczy (przy awarii itp).
Zobacz też: Symulator nastawni - aby zobaczyć, jak to działa w praktyce.
Apel
Gdyby jakaś dobra dusza zechciała by zrobić różne wskaźniki W*
(w formacie wektorowym np. CorelDRAW) i przesłać na tę stronę, to byłoby wspaniale.
Można by je sobie wydrukować we właściwej skali, przykleić do szyny/gwoździa
i ustawić na makiecie.
Te i inne pliki ze znakami będą do pobrania z katalogu znaki.
Pełna wersja przepisów jest na stronie
Radosława Bacha
McZapkie