Przepisy E1 w uproszczonej wersji

Najpierw zajmijmy się minimum, które musi wiedzieć modelarz na temat zasad sygnalizacji świetlnej.

Sygnalizacja stosowana na PKP pokazuje prędkość obowiązującą od mijanego semafora A, oraz prędkość na następnym semaforze B.
Szczególnymi, uproszczonymi przypadkami, są: tarcza ostrzegawcza (która informuje tylko o prędkości na następnym semaforze bo sama nic nie ogranicza), oraz semafor (np. wyjazdowy na szlak) za którym znajduje się tarcza ostrzegawcza (a więc semafor ten informuje tylko o sobie).

Poniżej jest uproszczona tabelka (prędkości 60 i 100km/h można sobie darować w większości przypadków). W tabelce opisane są wszystkie kombinacje które mogą wystąpić na semaforze wyśiwetlającym stój, wolna droga i wolna droga ze zmniejszoną prędkością.

\ Sygnalizator B
  \
A \
V0 (stop) V1 (max) V2 (40km/h)
V0 (stop)
czer
 

czer
 

czer
 
V1 (max)

zolt
 
 

ziel
 
 

zol.
 
 

V2 (40km/h) zolt

zolt

ziel

zolt

zol.

zolt

Oprócz tych wszystkich świateł, semafor powinien mieć jeszcze na ogół światło białe na samym dole. Wtedy semafor służy zarazem jako tarcza dla manewrów (światło białe ciągłe oznacza zezwolenie na manewry). Ponadto migające światło białe stosowane jest jako sygnał zastępczy (przy awarii itp).

Zobacz też: Symulator nastawni - aby zobaczyć, jak to działa w praktyce.


Apel

Gdyby jakaś dobra dusza zechciała by zrobić różne wskaźniki W* (w formacie wektorowym np. CorelDRAW) i przesłać na tę stronę, to byłoby wspaniale. Można by je sobie wydrukować we właściwej skali, przykleić do szyny/gwoździa i ustawić na makiecie.
Te i inne pliki ze znakami będą do pobrania z katalogu znaki.

Pełna wersja przepisów jest na stronie Radosława Bacha

McZapkie