Swego czasu zacząłem robić w Delphi wygaszacz ekranu pozwalający na
realistyczne animacje motywów kolejowych. Brak czasu nie pozwolił
na kontynuację, ale zrobiłem parę obiektów do celów testowych.
Okazało się, że istnieje węgierski program Traffic Screensaver,
który umożliwia to, co ja potrzebowałem - pliki w palecie 256 klorów, obrazki tła i pierwszego planu.
No, przydałaby się jeszcze możliwość definiowania dźwięków, oraz stosowania półprzeźroczystych masek
(cienie, szyby w oknach itp), ale to co jest też jest fajne (patrz rysunek wyżej).
Pełną wersję programu ze wszystkimi obrazkami (w palecie 16 kolorów Windows) można pobrać z FTP kolej.pl (12MB)
lub z oryginalnej strony (całkiem niezły transfer w sieci NASK).
U mnie jest wersja skrócona zawierająca tylko sam program: traffic_prg.exe (1.7MB)
Zapraszam do katalogu DOWNLOAD.
Uwaga - skrócona wersja programu działa tylko gdy są zainstalowane biblioteki VB5. Jeśli ich nie ma,
trzeba je ściagnąć z w/w oryginalnej strony - są w pliku winsys.zip
W moim katalogu DOWNLOAD jest również plik PKP-real który po rozpakowaniu do katalogu
gdzie jest zainstalowany wygaszacz można wypróbować (kliknąć w BROWSE aby zdefiniować Stock List: PKP-real.stk i Timetable: test.ini).
Pliki z paletą kolorów mogą się przydać osobom tworzącym własne rysunki taboru.
Ponadto w tym katalogu będą pliki z różnymi realistycznie wyglądającymi pojazdami
kolejowymi i landszaftami, które są zawarte w bibliotece PKP-real - tak więc można się przekonać ile jest zrobione
(w przygotowaniu EN57).
Jeśli chcesz sam modyfikować sposób poruszania się pociągów, przeczytaj najpierw oryginalny plik timab.htm
w wersji angielskiej. Korzystając z tego, że w pliku konfiguracyjnym można stosować komentarze #, skomentowałem
rzeczy, które umieściłem w pliku test.ini.
Parę słów dla osób chcących wykonywać nowe rysunki taboru w wersji realistycznej.
Można je uzyskać za pomoca digitalizacji zdjęć wykomnanych z dużej odległości
od linii kolejowej tworzącej kąt prosty z osią obiektywu.
Uwaga - obiektyw musi mieć długą ogniskową, z dwóch przyczyn.
- Musimy się oddalić od obiektu, aby zbieżność perspektywy nie psuła sylwetki (miałem sporo problemów z barierkami czołowymi SP42).
- Obiektywy szerokokątne mają efekt żabiego oka - nawet dla obiektywu nornalnego
taki efekt troszke występuje (fatalne zwłaszcza jak tory są wygiete zamiast być proste).
Fotografować należy najlepiej rano, gdy słońce jest dość nisko i oświetla szczegóły podwozia (ponadto powietrze
jest czyste i nie nagrzane).
Słońce powinno padać oczywiście od strony fotografa, najlepiej żeby padało od prawej strony do lewej
(na moich zdjęciach jest akurat odwrotnie, ale to tylko test). To ważne, bo głupio wyglądają
dwa pojazdy razem a cień raz tak, a raz tak.
Jeśli robimy zdjęcie krajobazu, to należy zrobić go z pociągiem i bez pociągu,
aby mieć możliwość porównania przy skalowaniu.
Skalę należy przyjąć: 1 piksel=10cm, standardowa wysokość pliku z taborem to 58 pikseli (z tłem może być większa).
Spód zestawów kołowych powinien być na spodzie obrazka. 58 pikseli to wysokość wraz z pantografem.
Jeśli na przdnim planie fotografowanego krajobrazu są jakieś zasłaniające obiekty (słupy itp),
należy stworzyć dodatkowy plik z prefiksem fg. Ten plik jest cały przeźroczysty
z wyjątkiem obiektów które mają być na pierwszym planie (foreground).
Kolor przeźroczystości to kolor niebieski o indeksie 255.
Powodzenia, nadsyłajcie swoje pliki!
McZapkie