DZISIAJ
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
Newsroom KOLEJ.pl

 

Z Rzeszowa do Tarnobrzega znowu pociągiem 24. Stycznia 2002

Rzeszowska PKP zamierza rozpocząć remont zamkniętej przed dwoma laty linii kolejowej Rzeszów-Ocice. Oznacza to, że do Kolbuszowej i Tarnobrzega znowu będzie można dojechać pociągiem z Rzeszowa.

Jeszcze w tym tygodniu w Rzeszowie mają się odbyć rozmowy z przedstawicielami Zarządu Polskich Kolei Państwowych Przewozów Regionalnych z Warszawy. Jak dowiedzieliśmy się ich tematem będzie pozyskanie środków na remont trakcji kolejowej. - Owszem czynimy starania o przywrócenie ruchu na trasie Rzeszów - Ocice (Tarnobrzeg). By pociągi mogły tam znowu jeździć trzeba jednak przywrócić tory do stanu używalności. Na to potrzeba jednak znacznych pieniędzy - przyznaje Janusz Wnęk z rzeszowskiego Zakładu Przewozów Pasażerskich.

Andrzej Kościelniak, z-ca dyrektora ds. technicznych Zakładu Infrastruktury Kolejowej wylicza, że plan minimum na ten rok zakłada inwestycję w wysokości 1 mln 200 tys. zł. To wystarczyłoby do przywrócenia ruchu na linii. Zakład Infrastruktury ma już także opracowane szczegółowe plany remontu. Powstało lobby na rzecz ożywienia tej linii kolejowej. Jak się dowiadujemy mocno w tę sprawę zaangażowali się podkarpaccy parlamentarzyści. Tą trasą także chciałaby transportować cysterny PetroTank Widełka.

Po likwidacji kursów z Rzeszowa do Ocic w kwietniu 2000 roku do Tarnobrzega ani do Kolbuszowej nie można już dojechać pociągiem. Tymczasem z danych szacunkowych PKP wynika, że codziennie z Tarnobrzega do Rzeszowa dojeżdża do pracy około tysiąca osób.

Gdy likwidowano połączenia z Rzeszowa do Tarnobrzega, dyrekcja PKP uzasadniała to niską rentownością linii. W czerwcu ubiegłego roku zawieszono również kursy towarowe. Dlaczego więc teraz linia miałaby przynosić dochód? - Ze względu na zły stan techniczny torów pociągi kursowały na niektórych odcinkach z prędkością zaledwie 30 km/h. Klienci rezygnowali z naszych usług. Po remoncie pociągi mogłyby rozwijać minimalną prędkość 70 km/h. Można byłoby po prostu szybciej podróżować - uważa Janusz Wnęk.

- Ta linia powstała na początku lat 70. Drewniane podkłady mają już trzydzieści lat. Nic dziwnego, że wymagają wymiany - mówi Kościelniak. Jak jednak zastrzega 1 mln 200 tys. zł, które trzeba wydać w tym roku, nie załatwi sprawy. Linia z Rzeszowa do Ocic musi być sukcesywnie remontowana także przez następne lata.

Władze samorządowe województwa chciałyby natomiast uruchomić połączenia lokalne dzięki autobusom szynowym. Plany Zakładu Przewozów Regionalnych PKP wybiegają jednak również dalej. Wstępne założenia mówią o uruchomieniu tą trasą pociągu pospiesznego do Warszawy czy sezonowego z Łodzi Kaliskiej do Zagórza. Problemem może być jednak zły stan torów już za Wisłą, w Kieleckiem.

Decyzje o remoncie linii Rzeszów-Ocice mają być podjęte już wkrótce.


pg (23-01-02 13:08)
Gazeta Wyborcza


Michał Jaroszyński
news@kolej.pl

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.